مراجعه معنی دار مستاجران به بنگاه‌ها

مراجعه معنی دار مستاجران به بنگاه‌ها

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) www.BanaNews.irبا نزدیک شدن به فصل تابستان، میزان رفت و آمد در بازار اجاره واحدهای مسکونی به میزان چشمگیری با رشد مواجه شده، اما حجم معاملات در مقایسه با میزان پرس و جو ‌اندک است چراکه نرخ‌های اجاره به نقل از مشاوران املاک برای مستاجران قابل قبول نیست.

در این رابطه بنگاهداری در منطقه پونک به دنیای اقتصاد گفت: این روزها اکثر بنگاه‌های املاک شاهد رفت و آمد مستاجران زیادی به بازار اجاره هستند و علت این مساله به نرخ‌های پیشنهادی از سوی مالکان مربوط می‌شود.

جست‌وجو تا حصول نتیجه

وی در ادامه افزود: اگر نرخ‌هایی که موجران برای اجاره واحد خود تعیین می‌کنند منصفانه و قابل پرداخت باشد تقریبا بیش از ۵۰ درصد از حجم رفت و آمدها کاسته می‌شود، اما اعلام اجاره‌بهای سنگین باعث می‌شود مستاجران تا زمان پیدا کردن واحدی با نرخ اجاره، قابل قبول به تمام بنگاه‌های املاک واقع در محله‌ای که قصد سکونت دارند، مراجعه کنند.

کوروش تاکید کرد: البته این رفتار مستاجران باعث می‌شود برخی اوقات موجران برداشت اشتباهی از وضعیت بازار اجاره داشته باشند، زیرا آنها دلیل این میزان مراجعه مستاجران را، عدم عرضه واحدها با اجاره مناسب نمی‌دانند بلکه تصور می‌کنند متقاضیان جدید وارد بازار اجاره شده‌اند.

افزایش فایل‌های اجاره

این بنگاهدار همچنین تصریح کرد: در حال حاضر حجم فایل‌های اجاره در حال افزایش است؛ اما رشد حجم فایل‌های اجاره به عقیده مستاجران دردی را دوا نمی‌کند؛ زیرا نرخ اجاره هر واحد از واحدی دیگر سنگین‌تر است. برای مثال رهن و اجاره یک واحد ۷۸ متری یک‌سال ساخت در منطقه پونک، ۲۰ میلیون تومان ودیعه به همراه ۵۵۰ هزار تومان اجاره ماهانه است یا واحدی ۱۶۰ متر مربعی در محدوده سعادت‌آباد با ۷۰ میلیون تومان ودیعه و یک میلیون و ۷۵۰ هزار تومان اجاره ماهانه به بازار اجاره عرضه شده است.

افزایش واحدهای رهنی

کوروش تاکید کرد: امسال تعداد مالکانی که واحدهای خود را با شرایط رهن و اجاره به بازار عرضه کرده‌اند، در مقایسه با سال قبل بسیار افزایش یافته است.

وی در این باره گفت: دلیل اینکه موجران به شرایط دریافت رهن و اجاره روی آورده‌اند، این است که آنها معتقدند با مبلغ ودیعه هیچ کار مفیدی نمی‌توانند انجام بدهند و به اصطلاح خودشان باید «مبلغ ودیعه را رو به‌روی خود بگذارند و فقط نگاه کنند!» به همین دلیل نرخ اجاره ماهانه را بیشتر می‌پسندند.

این مشاور املاک خاطرنشان کرد: اکنون شرایط رهن کامل برای اجاره واحدهای نوساز در نظر گرفته می‌شود آن هم به این دلیل که خریدار از قدرت مالی کافی برای خرید برخوردار نبوده و با رهن واحد قصد دارد کاستی مبلغ خرید را جبران کند؛ در غیر این صورت واحدهای چند سال ساخت به صورت رهن و اجاره به مستاجر واگذار می‌شود. از طرف دیگر نزدیک به ۹۰ درصد از موجرانی که سال پیش قرارداد اجاره را تمدید کرده بودند حال خواستار دریافت اجاره بیشتری شده‌اند و به دلیل اینکه مستاجران قدرت پرداخت نرخ اعلام شده را ندارند مجبور به تخلیه شده‌اند.

وی درباره مشکلات مستاجران و همچنین موجران در بازار اجاره گفت: این تصور صحیح نیست که بگوییم فقط مستاجران در بازار اجاره با مشکلاتی از نظر میزان اجاره بها مواجه هستند؛ چراکه برخی از مالکان هم به دلیل اینکه خود مستاجر هستند و باید اجاره بهای واحد اجاره‌ای خود را تامین کنند مجبور به سختگیری هستند.

به گزارش بنانیوز ، علاوه براین یکی دیگر از بنگاهداران در منطقه پونک در این رابطه گفت: نرخ اجاره در یک ماه اخیر رشد داشته است؛ در حالی که نرخ‌های اعلام شده با قدرت جیب مستاجران برابری ندارد.

این مشاور املاک تاکید کرد: شواهد نشان می‌دهد نرخ اجاره تا یک ماه آینده دستخوش نوسان قرار بگیرد؛ اما مساله‌ای که قابل تامل است توان مالی مستاجران است.

رابطه اجاره با نان!

به گفته وی، مالکان براساس قدرت مالی مستاجران، اجاره بها را تعیین نمی‌کنند، بلکه بر پایه قیمت کالاهای اساسی اعلام می‌کنند برای مثال مالکی هفته گذشته در مراجعه به بنگاه نرخ اجاره واحد خود را با نوسان روبه‌رو کرد و تغییر سه باره قیمت نان را توجیهی برای افزایش نرخ اجاره اعلام کرد و گفت: وقتی نرخ نان در عرض دو ماه ۳ بار تغییر می‌کند به طور یقیین نرخ کالاهای دیگر هم دچار نوسان خواهد شد، پس باید از یک طریق این هزینه‌ها تامین شود.

 

 

    نظرات