جلسه مشترک دولت و شهرداری درباره جمعیت آینده پایتخت

جلسه مشترک دولت و شهرداری درباره جمعیت آینده پایتخت

www.BanaNews.irمعاون شهردار تهران: ساخت‌وساز در شهر را به بافت‌فرسوده محدود می‌کنیم

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) دولت و شهرداری تهران در جلسه‌ای مشترک راه‌های کاهش جمعیت پایتخت را بررسی کردند. این خبر یک روز پس از آنکه دنیای اقتصاد در گزارشی به اوضاع آتی جمعیتی تهران پرداخت از سوی سخنگوی شهرداری اعلام شد.

در گزارش روز گذشته اشاره شد شهرداری‌تهران و وزارت مسکن در مطالعه‌ای مشترک به این جمع‌بندی رسیده‌اند که اگر تدابیر لازم برای کنترل ظرفیت‌ سکونتی پایتخت اتخاذ نشود، ساکنان تهران در سال‌های آتی با کمبود خدمات شهری روبه‌رو خواهند شد.

اما آن‌طور که معاون شهردار تهران روز گذشته به دنیای‌اقتصاد اعلام کرد، معضل جمعیت‌پذیری تهران هم‌اکنون به عنوان دغدغه در بین مسوولان شهری و دولت مطرح است طوری که به جای طرح‌های سال گذشته دولت مبنی بر انتقال کارمندان، پیشنهادهای جدیدی مبنی بر مهاجرفرست کردن تهران ارائه شده و در عین حال قرار است از مهاجرپذیری این شهر با اقداماتی نظیر جلوگیری از جذب دانشجوی لیسانس در دانشگاه‌های تهران یا خروج همه پادگان‌‌های نظامی از شهر، ممانعت به عمل بیاید.

سید محمدهادی ایازی، معاون ارشد شهردار تهران با بیان اینکه به تازگی جلسه‌ای با موضوع جمعیت پایتخت در نهاد ریاست‌جمهوری برگزار شده، تصریح کرد: با برنامه‌‌ریزی‌های انجام شده، رونق ساخت‌وسازهای مسکونی در پایتخت به سمت بافت‌های فرسوده خواهد رفت و در آنجا محدود می‌شود طوری که طی سال‌های آینده پتانسیل سکونتی در تهران تحت تاثیر ساخت‌وساز کنترل خواهد شد.

شهرداری تهران و ریاست جمهوری به تازگی جلسه ای را برگزار کرده‌اند تا با در پیش گرفتن راهکارهایی از افزایش احتمالی جمعیت پایتخت در سال‌های آینده و مشکلات ناشی از این پدیده جلوگیری کنند.

بر این اساس قرار است که ۲۴ راهکار از جمله انتقال پادگان‌ها و مراکز آموزشی نظامی‌و همچنین ممنوعیت انتقال دانشجویان مقطع لیسانس به تهران از این پس به کار بسته شود تا به این طریق نه‌تنها مهاجرپذیری در پایتخت کاهش بلکه حتی به تعبیر محمدهادی ایازی، سخنگوی شورای شهر تهران «مهاجرفرستی» نیز در پایتخت امکان پذیر شود.

ایازی روز گذشته به «دنیای اقتصاد» گفت: بر اساس تفاهم‌های انجام شده با دولت از این پس اقدام‌هایی به جای طرح‌های پیشین دولت برای کاهش جمعیت پایتخت، در دستور کار قرار می‌گیرد.

آن‌طور که به نظر می‌رسد این جلسه پس از آن برگزار ‌شد که طی یک سال گذشته طرح‌های دولت از جمله انتقال جمعیت و انتقال کارمندان دولتی به خارج از تهران موفقیت چندانی کسب نکرده است. بر اساس آمار استانداری تهران سال ۸۹ قرار بود حدود ۴۰ هزار نفر از کارمندان شاغل در سازمان‌های و شرکت‌های دولتی تهران همراه خانواده‌های خود به شهرهای دیگر مهاجرت کنند، اما با وجودی که این طرح از طریق ارائه تسهیلاتی بر پایه تشویق کارمندان به انتقال داوطلبانه بود با موفقیت چندانی مواجه نشد و در نهایت فقط ۱۰ هزار نفر از مشمولان این طرح از تهران خارج شدند.

به گفته سخنگوی شهرداری تهران طرح‌هایی که تاکنون دولت برای سبک‌سازی جمعیت پایتخت ارائه داده اگر چه «خوب» به نظر می‌رسد، اما «عملی» نیست.

ایازی در عین حال با اشاره به تدوین ۲۴ راهکار برای کاهش یا در واقع جلوگیری از افزایش جمعیت پایتخت تاکید کرد: اما به هر حال برای عملی شدن تمام این موارد نیازمند همکاری دولت هستیم و برای این منظور جلساتی را برای انجام توافق‌های بیشتر با رییس‌جمهوری در دست برگزاری داریم.

این در حالی است که بر اساس طرح جامع و طرح تفصیلی تهران، جمعیت پایتخت تا افق ۱۴۰۴ نباید از ۹ میلیون نفر بیشتر باشد، اما از سوی دیگر مطالعات مبنایی در این دو طرح نشان می‌دهد که در صورت روند فعلی ساخت و ساز در شهر، جمعیت تهران تا ۱۴ سال آینده به ۷/۱۱ میلیون نفر می‌رسد.

ایازی در این مورد به دنیای اقتصاد گفت: اگر این ۲۴ مورد پیش‌بینی شده عملی شود طرح جامع و تفصیلی تهران نیز محقق می‌شود.

به گفته سخنگوی شهرداری تهران، رونق در ساخت و سازهای پایتخت نیز بیشتر معطوف به نوسازی بافت‌های فرسوده است و طی سال‌های آینده ساخت و ساز مسکونی که منجر به جمعیت‌پذیری بیشتر شهر شود، انجام نخواهد شد.

وی همچنین با اشاره به وضعیت رشد جمعیت شهر تهران طی ۳ دهه گذشته گفت: طی سال‌های ۷۵ تا ۸۵ جمعیت پایتخت سالی ۱۰۰ هزار نفر؛ یعنی در مجموع یک میلیون نفر افزایش یافته، این در حالی است که از سال ۸۵ تاکنون این رشد ‌اندکی کند شده و به ۸۰ هزار نفر در سال رسیده است.

به گفته ایازی، با وجود این روند ‌می‌توان کمی امیدوار به روند آرام‌تر افزایش جمعیت پایتخت شد که این در کنار سیاست‌های کاهش جمعیت از زیاد شدن تعداد پایتخت‌نشینان و به تبع آن مشکلات پیش رو خواهد کاست.

تشکیل شوراهای محلی

در همایشی که روز گذشته با موضوع «مدیران محله» برگزار شد، محمدباقر قالیباف، شهردار تهران با تاکید بر ضرورت مشارکت مردم در اداره شهر گفت: توسعه مدیریت محلات و نهادینه شدن آن در سطح تهران یک وظیفه دینی است؛

چرا که امام (ره) همواره بر مدیریت مردم تاکید داشتند و در این زمینه فرمودند که کاری را که مردم می‌توانند انجام دهند باید به خود آنها سپرد و دولت و مسوولان از اجرای آن بر حذر باشند.

شهردار تهران تاکید کرد: محله یک رکن اساسی میان خانواده، شهر و شهرداری است که در این میان شورایاران نقشی اساسی دارند.

وی همچنین با اشاره به وجود بندهایی از قانون اساسی که در آن رده شوراها را از محله، شهرستان، شهر و استان مشخص کرده است، بر مدیریت محله به عنوان اساس اداره شهر تاکید کرد.

اداره محله‌ای شهر از سوی مدیران از سال گذشته در شهرداری تهران به منظور افزایش مشارکت مردم و در نتیجه اداره بهتر و کم مفیدتر شهر آغاز شد و امسال با پایان مرحله پایلوت به طور رسمی آغاز شده است.

بر اساس این طرح از این پس هر یک از ۳۷۴ محله تهران از طریق هیات‌های امنای ۱۳ نفره که ۷ نفر از اعضای آن شورایاری‌ها و ۶ نفر دیگر فعالان و معتمدین محل همچون امام جماعت هستند، اداره خواهند شد. البته این طرح بیشتر رویکردی فرهنگی دارد و قرار است که هیات‌های امنا که به گفته ایازی در حکم پارلمان محلی هستند، طرح‌های لازم در این زمینه را تصویب و برای اجرا در اختیار مدیر محله قرار دهند.

به گزارش بنانیوز ،سخنگوی شهردار تهران در مورد تامین مالی این طرح نیز به خبرنگاران گفت: مدیریت محلی از ۳ منبع سرانه تخصیصی شهرداری، درآمدهای حاصل از اجرای برخی طرح‌ها از جمله برگزاری کلاس‌های آموزشی و همچنین کمک‌های مردمی، هزینه‌های خود را تامین خواهد کرد.

به گفته وی قرار است از این پس هر سال شهرداری ۳۰ تا ۷۰ میلیون تومان به هر محله بودجه اختصاص دهد و پیش‌بینی می‌شود که هر محله ۵۰ میلیون تومان نیز در هر ۱۲ ماه درآمد به دست آورد.

 

 

    نظرات