افت اجاره بها با نوسان صعودی دلار

افت اجاره بها با نوسان صعودی دلار

www.BanaNews.irموجران آپارتمان‌های قابل اجاره به خارجی‌ها را کاهش دادند

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) بخشی از بازار اجاره مسکن به نقل و انتقال افراد خارجی اختصاص دارد که در روزهای اخیر تحت تاثیر نوسان صعودی دلار قرار گرفته؛ طوری که موجران اجاره بها را درصدی کاهش داده‌اند.

تعداد قابل توجهی از آپارتمان‌های مسکونی اجاره‌ای در شمال تهران در اجاره افرادی قرار دارد که آنها اجاره‌بها را به صورت دلار پرداخت می‌کنند که موجران این آپارتمان‌ها در روزهای اخیر در قراردادهای جدید، اجاره بها را کاهش داده‌اند. در بازار اجاره واحدهای مسکونی، مستاجران خارجی هم برای کاهش اجاره‌بها چانه زنی می‌کنند. این افراد که برای چند ماه یا حتی چند روز در ایران به خصوص تهران قصد دارند واحدی را اجاره کنند به نرخ اجاره اعلام شده اهمیت می‌دهند و گاهی اوقات هم برای تخفیف گرفتن از مالک از طریق واسطه ایرانی به چانه زدن می‌پردازند.

به گزارش بنانیوز ، برخی از بنگاهداران فعال در مناطق شمال تهران درباره وضعیت بازار اجاره واحدهای مسکونی که متقاضیان آن افراد خارجی هستند به دنیای اقتصاد اعلام کردند: در این بخش از بازار اجاره واحدهای مسکونی، مالک و مستاجر (فرد خارجی) با یکدیگر بر سر نحوه شرایط پرداخت نرخ اجاره برعکس مستاجر ایرانی تفاهم دارند؛ چراکه اکثر متقاضیان ترجیح می‌دهند نرخ اجاره از سوی موجر به صورت ماهانه و بدون پرداخت ودیعه تعیین شود که مالک از این خواسته مستاجر بسیار خرسند و راضی است و حتی برخی از مستاجران خارجی تمایل دارند اجاره بهای اعلام شده برای هر ماه را در همان ابتدای قرارداد به صورت کلی ( کل مدت زمان قرارداد ) پرداخت کنند که در این رابطه موجر از این پیشنهاد با کمال میل استقبال می‌کند. مهربانی، بنگاهداری در منطقه سعادت‌آباد در این باره اظهار کرد: مالک و مستاجر خارجی تفاهم کافی بر سر عقد قرارداد دارند به همین خاطر دغدغه انجام قرارداد بین موجر و مستاجر خارجی کمتر از موجر و مستاجر ایرانی است. وی در ادامه افزود: برگه‌های قرارداد اجاره واحدهای مسکونی به افراد خارجی مانند برگه‌های قراردادهای اجاره معمولی است و هیچ فرقی نمی‌کند و گاهی اوقات این قراردادها در سامانه ثبت می‌شوند و از کد رهگیری برخوردار می‌شوند و گاهی ممکن است این اقدام صورت نگیرد و تنها برگه‌ای با عنوان قرارداد اجاره به صورت توافقی بین مالک و مستاجر نوشته شود. این مشاور املاک درباره نحوه تعیین نرخ اجاره برای مستاجران خارجی تاکید کرد: برای مثال اگر اجاره ماهانه یک واحد مسکونی ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تعیین شود همین مبلغ برای یک مستاجر خارجی ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان اعلام می‌شود که به صورت دلار پرداخت می‌شود. وی در این رابطه خاطر نشان کرد: معمولا نرخ اجاره به دلار کمی‌بیشتر از نرخ اجاره به تومان تعیین می‌شود.

مهربانی درباره دلیل اینکه چرا مالکان از مستاجران داخل بازار اجاره در شرایط رهن کامل یا رهن و اجاره، ودیعه دریافت می‌کنند، اما برای افراد خارجی تنها اجاره ماهانه تعیین می‌کنند، خاطرنشان کرد: برخی مالکان براین باورند که مستاجران خارجی از واحد اجاره ای به درستی نگهداری می‌کنند و باعث تخریب حتی به میزان جزئی نمی‌شوند؛ اما از مستاجران داخلی به این خاطر ودیعه دریافت می‌کنند که تضمین واحدشان باشد که اگر واحد اجاره داده شده با تخریب و ایراد مواجه شد از مبلغ ودیعه کم کنند و به طور کلی با این رفتار مالکان می‌توان متوجه شد که برخی موجران اطمینان بیشتری به مستاجران خارجی دارند و این دسته از مستاجران هم مشخص است که سابقه خوبی در بازار اجاره واحدهای مسکونی از خود به جا گذاشته‌اند. این بنگاهدار درباره تاثیر افزایش ارزش دلار طی چند روز گذشته اذعان کرد: مالکانی که قصد دارند واحد خود را به افراد خارجی اجاره دهند، اقدام به کاهش نرخ اجاره کرده‌اند و برخی دیگر منتظر هستند تا مدت زمان بیشتری سپری شود تا وضعیت به طور کامل ثابت شود.

 

 

    نظرات