رکوردزنی ساخت‌وساز

رکوردزنی ساخت‌وساز

www.BanaNews.irساخت‌وساز در سال گذشته از مرز یک میلیون واحد مسکونی گذشت؛ به‌طوری که این حجم فعالیت ساختمانی در کل کشور هم رکورد عجیبی را به ثبت رساند و هم اینکه باعث برابری عرضه و تقاضا در بازار مسکن شد. گزارش مقدماتی بانک‌مرکزی که به‌تازگی منتشر شده حاکی است در سال۸۹ تعداد ۷۲۲ هزار واحدمسکونی در مناطق شهری کشور و ۲۷۹ هزار واحد نیز در شهرهای جدید ساخته شد که نسبت به سال قبل از آن، ۳۱ درصد رشد داشته است. روند صدور پروانه‌های ساختمانی در کشور در طول سال‌های گذشته نشان می‌دهد ساخت‌وساز سالانه بیشتر از ۷۰۰ هزار واحد نبوده است.

بانک ‌مرکزی گزارش مقدماتی از ساخت‌وساز در سال۸۹ را منتشر کرد

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) جدیدترین گزارش بانک‌مرکزی حاکی است، در سال گذشته حجم فعالیت‌های ساختمانی در کشور به حدی رسیده که علاوه بر رکوردزنی در احداث یک میلیون واحد مسکونی، معادل تقاضای بالفعل در بازار مسکن، عرضه انجام شده است.

گزارش مقدماتی بانک‌مرکزی از وضعیت صدور پروانه‌های ساختمانی طی سال۸۹ که در اختیار «دنیای‌اقتصاد» قرار گرفته نشان می‌دهد، در ۱۲ ماه پارسال ساخت یک میلیون و ۱۸۰۰ واحد مسکونی در کل شهرهای کشور آغاز شده که این حجم ساخت‌وساز در طول سال‌های اخیر بی‌سابقه بوده؛ به طوری که بیش از این، بیشترین تعداد واحد مسکونی ساخته‌شده مربوط به سال ۸۶ و معادل ۷۰۰ هزار واحد مسکونی بوده است.

از یک میلیون واحد مسکونی که کلنگ احداث آنها در سال۸۹ زمین زده شده، ۷۲۲ هزار واحد مربوط به شهرهای اصلی و ۲۷۹ هزار واحد نیز مربوط به شهرهای جدید بوده است.

بدون احتساب آمار شهرهای جدید، ساخت‌وسازهای مسکونی در کشور طی سال گذشته رشد ۳۱ درصدی را تجربه کرده که نرخ رشد ساخت‌وساز در شهر تهران در همین مدت دو برابر نرخ رشد کشوری بوده است.

آنچه در آمار مربوط به فعالیت‌های ساختمانی سال۸۹ قابل توجه است برابری تعداد واحدهای مسکونی ساخته شده در کشور با حجم تقاضای بالفعل در بازار مسکن است.

برآوردهای قبلی کارشناسان جمعیتی حاکی از ایجاد تقاضای یک میلیونی در بازار مسکن در سال۸۹ بوده که این میزان در سال جاری به نزدیک یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر خواهد رسید. به این ترتیب، شکاف همیشگی بین عرضه و تقاضا در بازار مسکن، سال گذشته برطرف شد و چنانچه در سال جاری نیز رونق فعالیت‌های ساختمانی تداوم داشته باشد، حتی این احتمال وجود دارد که برای اولین‌بار رابطه بین حجم عرضه و میزان تقاضا معکوس شود.

بر اساس این گزارش، نرخ رشد ساخت‌وساز در کشور بعد از دو سال پیمایش منفی، در سال گذشته مثبت شد، طوری که تعداد واحدهای مسکونی در حال ساخت در سال‌های ۸۷ و ۸۸ به ترتیب ۴- درصد و ۱۶- درصد رشد کرد، اما در سال۸۹ نرخ رشد به ۸/۳۰ درصد رسید.

در ۱۲ ماه سال۸۸ در کل مناطق شهری برای ساخت ۵۵۲ هزار واحد مسکونی پروانه صادر شده بود که این میزان در ۱۲ ماه ۸۹ به ۷۲۲ هزار واحد رسید.

همچنین در شهر تهران طبق آماری که بانک‌مرکزی منتشر کرده طی سال گذشته کلنگ احداث ۱۲۰ هزار واحد مسکونی زمین زده شده که در مقایسه با ساخت ۷۳ هزار واحد در سال قبل از آن، ۶۳درصد رشد داشته است. این در حالی است که طبق گزارشی که اخیرا شهرداری تهران تهیه کرده بود، در سال۸۹ در شهر تهران ۱۲۷ هزار واحد مسکونی ساخته شده که ۴۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن رشد داشته است.

مقایسه بازار ساختمانی کشور در نیمه اول سال گذشته با نیمه دوم نشان می‌دهد نرخ رشد ساخت‌وساز در نیمه اول به مراتب بیشتر از نرخ رشد در طول سال بوده است. در نیمه اول سال گذشته حجم احداث واحد مسکونی در کل مناطق شهری کشور ۵۱ درصد رشد داشته است و در تهران نیز برای این نرخ رشد رقم ۸۵ درصد گزارش شده است.

افت ۳۶ درصدی مساحت آپارتمان‌ها

به گزارش بنانیوز به نقل از دنیای اقتصاد، طبق اعلام بانک‌مرکزی، متوسط سطح زیربنای واحدهای مسکونی که در سال۸۹ در تهران و کل مناطق شهری کشور احداث شده به ترتیب ۳۶ درصد و ۶/۶ درصد افت کرده است؛ به این معنی که میانگین مساحت خانه‌های جدید در تهران و سایر شهرها به ترتیب به ۱۱۵ متر و ۱۳۸ متر رسیده است. در سال۸۸ مساحت واحدهای مسکونی در حال ساخت در تهران و کشور به ترتیب ۱۸۲ متر و ۱۴۷ متر بوده است. بنابراین سال گذشته آپارتمان‌هایی که در تهران ساخت آنها شروع شده کوچک‌تر از آپارتمان‌هایی بوده که مراحل احداث آنها در سایر شهرها آغاز شده است.

همچنین میانگین مساحت واحدهای مسکونی در شهرهای بزرگ نیز در سال ۸۹ به ۱۵۰ متر مربع رسیده است.

    نظرات