گلایه‌های نیکزاد از وضعیت فرودگاه‌های کشور

گلایه‌های نیکزاد از وضعیت فرودگاه‌های کشور

سرپرست وزارت راه و ترابری اعلام کرد که ۵۱ فرودگاه از ۵۴ فرودگاه تحت نظر شرکت مادر تخصصی فرودگاه‌های کشور ضررده هستند.www.BanaNews.ir

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) ، مهندس علی نیکزاد در مراسم افتتاحیه دومین نمایشگاه تخصصی صنعت فرودگاهی و هوانوردی و فرصتهای سرمایه‌گذاری در فرودگاه‌های جمهوری اسلامی ایران برگزاری این نمایشگاه را اقدام مناسبی در جهت معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری به بخش خصوصی دانست و اظهار کرد: ‌امیدواریم این نمایشگاه خروجی مناسبی از میزان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی دراین بخش داشته باشد.

وی با بیان اینکه جایگاه و نقش حمل و نقل در ابعاد مختلف اقتصادی، سیاسی و اجتماعی جوامع امروزی بر کسی پوشیده نیست، تصریح کرد:‌از این رو از حمل و نقل به عنوان یکی از پایه‌های اساسی توسعه متوازن و پایدار کشورها یاد می‌شود. چراکه شبکه‌های حمل و نقل با مولفه‌های مهمی چون اقتصاد، امنیت و عدالت ارتباط تنگاتنگی دارد.

نیکزاد ادامه داد: با مروری به فرآیند توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورها، همبستگی مستقیم بین توسعه حمل و نقل و دستیابی به نرخ رشد اقتصادی بالاتر به وضوح به چشم می‌خورد.

سرپرست وزارت راه و ترابری با بیان این‌که افزایش ارزش افزوده بخش حمل و نقل منجر به افزایش تولید ناخالص داخلی می‌شود، خاطرنشان کرد: به همین دلیل توسعه اقتصادی را به توسعه حمل و نقل وابسته می‌دانند و از آن به عنوان فعالیت‌های زیربنایی رشد و تحول اقتصادی یاد می‌کنند.

وی با بیان این‌که بدون شک حرکت جهادی در اقتصاد کشور و رشد هشت درصدی سالانه آن طی سال‌های آینده تقاضای حمل و نقل در همه اشکال آن را چندین برابر افزایش می‌دهد، اظهار کرد: ‌بدین ترتیب برنامه‌ریزی برای استفاده موثر از ظرفیت‌های فراهم شده این بخش و ایجاد ظرفیت‌های جدید با تقاضای موثر طی سا‌ل‌های آتی ضرورت اساسی برای متولیان این بخش بوده و بدیهی است فعال شدن همه ظرفیت‌های ایجاد شده در مدل‌های مختلف حمل و نقل تولید ارزش‌های مضاعف اقتصادی به صورت مستقیم و غیر مستقیم و القایی و تکاثری در بخش را به دنبال خواهد داشت.

نیکزاد در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این‌که برخی رشد اقتصادی جمهوری اسلامی ایران را صفر درصد اعلام کرده‌اند، اظهار کرد:‌ ۱۴ هزار میلیارد تسهیلات در بخش مسکن و سایر بخش‌ها پرداخت شده که نشان از رشد مطلوب اقتصادی دارد.

سرپرست وزارت راه و ترابری گفت: نظام حمل و نقل کارآمد به دلیل اهمیتش به نیروی محرکه یا موتور توسعه معرفی می‌شود و کارآمدی و توانمندی حمل و نقل زمینه‌ساز توسعه پایدار و عدالت‌محور عنوان می‌شود. از سوی دیگر فراهم کردن شرایط لازم برای جابه‌جایی سریع، ایمن، روان، ارزان، مطمئن و پاسخگویی به تقاضای مردم خود وظیفه‌ای خطیر و اساسی در جهت تامین حقوق اجتماعی و حرمت نهادن به انسانها و گسترش عدالت اجتماعی تلقی می‌شود.

وی با تاکید بر شعار محوری عدالت گستری و تعالی و پیشرفت مادی و معنوی دولت در دهه پیشرفت و عدالت گفت:‌ این شعار نویدبخش آینده‌ای پر رونق برای بخش حمل و نقل است که البته محبوبیت متولیان این بخش را بیش از پیش و دو چندان می‌کند.

سرپرست وزارت راه و ترابری تصریح کرد:‌ هزینه‌بر بودن ایجاد و توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل از یک سو و محدودیت‌های منابع مالی از سوی دیگر ایجاب می‌کند تلاش‌های نوینی در جهت تامین مالی پروژه‌های ساخت و توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل کشور در همه شاخه‌ها پی‌ریزی شود که نتیجه آن علاوه بر تحقق اهداف توسعه کشور در این بخش، انتقال دانش و فن آوری‌های روزآمد در این حوزه باشد.

نیکزاد ادامه داد: سرمایه‌های عظیم مادی و دانش و تخصص بخش‌های غیر دولتی و بهره‌گیری نظامند از این توان و تسهیل شفاف حضور بخش غیر دولتی در فعالیت‌های این حوزه نه تنها یک تکیلف قانونی و بلکه یک الزام مدیریتی نوین و پویا است که در صدر سیاست‌های کلان حوزه حمل و نقل قرار گرفته است.

سرپرست وزارت راه و ترابری با بیان این‌که به دنبال تشکیل مثلثی به نام دولت – بخش خصوصی – مردم هستیم، اظهار کرد:‌ این امر را دنبال می‌کنیم تا سرویس‌دهی مطلوب به مردم با استفاده از توان بخش دولتی و خصوصی صورت بگیرد.

وی با تاکید بر این‌که توسعه و گسترش صنعت هوایی با بودجه‌های دولتی امکان‌پذیر نیست، اظهار کرد: ‌چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بودجه وزارت راه و ترابری است که با اختصاص ۷۰ درصد آن سه هزار میلیارد تومان به وزارت راه و ترابری می‌رسد.

وی با بیان این‌که ۲۵ هزار میلیارد تومان کار شروع شده است، گفت:‌ اعتبارات و درآمد و هزینه فرودگاه‌های کشور توفیقی را برای توسعه این بخش حاصل نمی‌کند.

سرپرست وزارت راه و ترابری با تاکید بر این‌که نظام فنی و اجرایی باید شفاف شود، تصریح کرد: هر کس از بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در این بخش تمایل داشته باشد تسهیلات را با پشتیبانی سیستم بانکی فراهم می‌کنیم.

وی با بیان این‌که میزان سرمایه‌گذاری در فرودگاه‌ها طی برنامه چهارم ۲۶۰ میلیارد تومان بوده است، گفت: طبق قانون برنامه پنجم این میزان باید به دو هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان برسد و این امر نیازمند همت، تلاش و همراهی نظام نظارتی کشور است.

سرپرست وزارت راه و ترابری تاکید کرد: اگر می‌خواهیم در فرودگاه‌های کشور تحول اساسی رخ دهد باید سود موردنظر بخش خصوصی را تضمین کنیم در غیر این صورت بخش خصوصی به این عرصه وارد نخواهد شد.

وی در ادامه با تاکید بر این‌که باید شفاف‌سازی صورت بگیرد، تصریح کرد: اگر دولتی‌ها ریسک نکنند اتفاقی صورت نمی‌گیرد.

نیکزاد با اشاره به این‌که ۵۱ فرودگاه از ۵۴ فرودگاه تحت نظر شرکت مادر تخصصی فرودگاه‌های کشور ضررده هستند، تصریح کرد: ‌در این فرودگاه‌ها اتفاقی صورت نمی‌گیرد مگر با شفاف‌سازی، ریسک دولت و ورود سرمایه‌گذار بخش خصوصی.

وی ادامه داد: ‌۴۵ هزار میلیارد تومان ظرفیت سرمایه‌گذاری بین شش هزار پیمانکار بخش خصوصی است و حدود ۳۰۰ هزار میلیارد نقدینگی در اختیار مردم قرار دارد.

سرپرست وزارت راه و ترابری گفت: دو تا سه برابر ظرفیتی که اکنون از آن استفاده می‌شود در فرودگاه‌ها ظرفیت برای سرویس‌دهی وجود دارد.

نیکزاد با اشاره به این‌که من و همکارانم باید رفتارمان را عوض کنیم و اطلاع رسانی شفاف داشته باشیم، تاکید کرد: ‌باید برنامه‌ریزی دقیق صورت بگیرد.

وی با بیان این که منابع دولتی محدود است، تصریح کرد: ‌با توجه به این میزان منابع، من و همکارانم بسیار ویژه کار کنیم تنها ۱۰ درصد بهتر از وزرای قبلی کار خواهیم کرد.

نیکزاد افزود: از سهام دولتی به جای کارکرد پیمانکاران در اختیار آن‌ها قرار می‌دهیم.

سرپرست وزارت راه و ترابری ادامه داد: جاده‌ها، ‌آزادراهها و سایر اموال وزارت راه و ترابری در اختیار بخش خصوصی قرار دهیم.

وی با بیان این که بدهی باقیمانده از دوره‌های قبلی نشان از قوت مدیران قبلی دارد، اظهار کرد: ‌این بدان معنا است که مدیران قبلی به اندازه زیادی کار انجام داده و به پیمانکاران بدهکار شده‌اند.

نیکزاد با بیان اینکه مردم ولی نعمت ما هستند، تصریح کرد:‌ ایرلاین‌ها باید مشتری‌مداری در دستور کار خود قرار دهند.

وی با بیان این‌که تقاضای مردم بالا و توان ما پایین است، تصریح کرد: به همین دلیل کار به کندی پیش می‌رود.

سرپرست وزارت راه و ترابری با تاکید بر این‌که فرودگاه امام باید در شان کشور ایران باشد، اظهار کرد: بخش خصوصی باید وارد شود وگرنه با اعتبارات موجود ۲۰ سال دیگر هم پروژه‌ها به سر منزل نمی‌رسد.

نیکزاد با بیان این که نباید به شرایط موجود قانع باشیم، تصریح کرد: باید دست به دست بخش خصوصی بدهیم و در این راستا راه برای ورود بخش خصوصی باز است. باید آن‌ها را تحویل بگیریم و تحول ایجاد کنیم.

سرپرست وزارت راه و ترابری اظهار کرد:‌ امروزه از فرودگاه‌ها به عنوان زیربنایی‌ترین بخش و مهمترین زیرساخت نظام حمل و نقل هوایی یاد می‌شود چراکه قرار گرفتن آن‌ها به عنوان نقطه کانونی اتصال تمامی حلقه‌ی زنجیره خدمت‌رسانی در صنعت حمل و نقل هوایی حضور نسل جدید هواپیماها، تجهیزات کمک ناوبری مدرن، رشد سریع حجم ترافیک و تقاضای سفرها و انتقالات هوایی به همراه مقررات و استانداردهای منسجم بین‌المللی و مقررات دقیق عملیات پروازی باعث شده تا این زیرساخت‌ها به عنوان سیستم‌های پیچیده و پویای اقتصادی و عملیاتی و یکی از عناصر محوری صنعت حمل ونقل هوایی مطرح شوند.

وی گفت:‌ برنامه‌ریزی برای ارتقای مستمر سطح بهره‌وری منابع مادی، انسانی و فن‌آوری فرودگاه‌ها یکی از مهمترین اقدامات ضروری متولیان حمل ونقل هوایی و هوانوردی است که این مهم بر اساس سیاست‌های وزارت راه و ترابری در دستور کار شرکت فرودگاه‌ها قرار گرفته و در دوره جدید مدیریت وزارتخانه بر آن تاکید شده است.

نیکزاد تاکید کرد: حرکت کلیه ارکان این وزارتخانه در راستای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی مبنی بر ارتقای سطح کیفی و کمی کارایی وبهره‌وری منابع و خلق ارزش‌های جدید در این حوزه است که خوشبختانه شرکت فرودگاه‌ها براساس برنامه‌های مصوب و به عنوان یکی از اهداف راهبردی خود مکلف است با پرهیز از رقابت با بخش‌های غیردولتی در فعالیت‌های دارای توجیه اقتصادی فرودگاه زمینه‌های حضور سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی و مشارکت بخش غیر دولتی را در فعالیت‌های فرودگاهی فراهم کند.

وی ابراز امیدواری کرد: با استفاده از ظرفیت‌های عملیاتی فراهم شده اعزام و پذیرش مسافر در فرودگاه‌ها که بالغ بر ۷۵ میلیون مسافر است باشیم.

 

 

    نظرات