ساخت منازل با استفاده از اسکت‌های پیش‌ساخته

ساخت منازل با استفاده از اسکت‌های پیش‌ساخته

www.BanaNews.irصنعت تولید اسکلت‌های فلزی پیش ساخته از جمله صنایع مهمی است که علی‌رغم کابردهای گسترده آن تاکنون کمتر شناخته شده است. اسکلت‌های فلزی پیش ساخته در فرایند ساخت منازل مسکونی گرفته تا سوله‌های صنعتی، ورزشی و آشیانه هواپیما کاربرد دارند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) مواد اولیه این صنعت به چند نوع ورق فولادی محدود می‌شود که در محل کارخانه با توجه به نیاز مشتری برش خورده، مونتاژ شده و پس از آن در محل نصب می‌شود.

جلال طباطبایی - تولید‌کننده اسکلت‌های فلزی پیش ساخته، در گفت‌وگو با خبرنگار  ایسنا، اظهار کرد: سالانه حدود ۱۴ میلیون تن فولاد در فرآیند ساخت محصولات فلزی مختلف استفاده می‌شود که بیش از ۸۰ درصد مصارف آن در تولید اسکلت‌های فلزی است.

وی با بیان اینکه در صنعت تولید اسکلتهای فلزی، فولاد در کارخانه برش خورده و پس از جوشکاری و مونتاژ، به محل مورد نظر حمل و نصب می‌شود، خاطرنشان کرد: مواد اولیه این صنعت به ورق ۶ تا ۳۰ میلی‌متری منحصر می‌شود که ورق ۶ تا ۱۵ میلی‌متری از فولاد مبارکه و ورق ۱۵ تا ۳۰ میلی‌متری از فولاد خوزستان تامین می‌شود. تنها نمونه خارجی این ورق‌ها در ایران نیز ورق روسی است که از نظر کیفیت و قیمت تفاوت خاصی با ورق‌های داخلی ندارد.

به گفته او تولید در صنعت اسکلت‌های فلزی پیش ساخته دائمی نبوده و طبق سفارش مشتری صورت می‌گیرد. مشتریان مشخصات کلی اسکلت فلزی مورد نیاز خود را اعلام کرده و پس از تولید، اسکلت به محل حمل و نصب می‌شود.

وی افزود: تولید اسکلت فلزی به دو روش کلی پیچ و مهره و جوش صورت می‌گیرد. تفاوت این دو روش تولید در نوع اتصال‌ فلزهای به کار رفته در اسکلت با یکدیگر بوده که البته اتصال با پیچ و مهره معمولا بهتر از جوش است.

طباطبایی تصریح کرد: یکی از مهمترین موارد کاربرد اسلکت‌های فلزی پیش ساخته استفاده در فرآیند ساخت منازل مسکونی است. متاسفانه در حال حاضر تنها حدود۱۰ درصد سازندگان منازل مسکونی ساخت اسکلت‌ فلزی ساختمان خود را به کارخانه‌های تولیدکننده اسکلت سفارش می‌دهند و بقیه نیز ترجیح می‌دهند برای کمتر ‌کردن هزینه کار فرآیند برش فولاد را در کارگاه‌های درون شهر انجام و پس از آن در محل ساختمان مونتاژ کنند.

وی ادامه داد: این در حالی است که در فرآیند تولید اسکلت فلزی در کارخانه‌، کنترل‌های ایمنی مختلف از جمله کنترل ابعاد، تست جوش و غیره بر روی اسکلت صورت می‌گیرد، اما در خارج از کارخانه امکان این کنترل‌ها وجود ندارد و به همین دلیل ممکن است ایمنی ساختمان کاهش یابد.

وی تصریح کرد: سالانه حدود ۱۴ میلیون تن فولاد در محصولات فلزی مصرف می‌شود که بیش از ۸۰ درصد مصارف آن در تولید اسکلت‌های فلزی است.

 

 

    نظرات