پدیده گردوغبار و مهاجرت مردم ایلام

پدیده گردوغبار و مهاجرت مردم ایلام

www.BanaNews.irنماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی گفت: در طول ۸ سال دفاع مقدس بمبارانهای مکرر نتواست مردم ایلام را وادار به مهاجرت کند اما پدیده گرد و غبار این کار را خواهد کرد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) شاپور پولادی، در بازدید از جهاد دانشگاهی واحد استان ایلام، با تأکید بر اینکه اثرات مخرب و منفی پدیده گرد و غبار به مراتب بیشتر از اثرات جنگ بر مردم خواهد بود، اظهار داشت: واقعاً اثرات مخرب و منفی پدیده خطرناک گرد و غبار از اثرات جنگ بر مردم بیشتر خواهد بود، زیرا در طول ۸ سال دفاع مقدس بمبارانهای مکرر شهرهای استان ایلام نتوانست مردم ایلام را به مهاجرت وادار کند، اما چنانچه پدیده گرد و غبار به همین شکل تداوم یابد قطعاً زمینه مهاجرت مردم استان را فراهم می‌کند.

وی با اشاره به این نکته که چهار کشور عراق، اردن، سوریه و عربستان چهار کانون اصلی و عمده پدیده گرد و غبار هستند، اعلام کرد: بر اساس برخی گزارشها، حدود یک‌میلیون و ۲۰۰هزار هکتار از دشتهای عراق به عنوان چشمه‌های گرد و غبار شناسائی شده در حالی‌که در گذشته سطح دشتهای مستعد گرد و غبار بسیار کمتر از شرایط موجود بوده است اما عوامل متعددی مثل تغییرات جوی، خشکسالیهای اخیر و سدهایی که به خصوص توسط کشور ترکیه بر روی رودخانه‌های دجله و فر ات احداث شده، باعث خشک شدن هورها و تالابهای کشور عراق شده به نحوی که با وزش تنها یک باد، پدیده خطرناک گرد و غبار ایجاد می‌شود.

پولادی پیرامون اقدامات انجام گرفته توسط جمهوری اسلامی ایران، گفت: از سال ۸۸ پیگیریها توسط دولت شدت پیدا کرده و در این راستا جلسات منظمی میان نمایندگان استانهای ایلام، کرمانشاه، خوزستان، لرستان و بوشهر برگزار شده است. در این جلسات منظم که به صورت ماهیانه برگزار شده، از هر استان یک نماینده با وزرای امور خارجه، بهداشت، جهاد کشاورزی و مسئولان سازمانهای هواشناسی، ستاد مدیریت بحران و... جهت بحث و بررسی مسائل مربوط به گرد و غبار تشکیل شده است.

وی با بیان اینکه هیچ گونه کانون گرد و غبار در داخل مرزهای غربی و جنوب‌غربی جمهوری اسلامی وجود ندارد و این کانونها در بیرون از مرزهای کشور قرار دارند، هرگونه اقدام در جهت مقابله با پدیده گرد و غبار را، نیازمند اقدامات دیپلماتیک دولت جمهوری اسلامی و تدوین موافقتنامه‌های دوجانبه و چندجانبه دانست.

وی ادامه داد: اگرچه دولت در این زمینه اقداماتی صورت داده است اما این اقدامات چشمگیر نبوده است. مثلاً جلساتی با سازمانهای محیط زیست کشورهای عراق و عربستان برگزار کرده است. دولت ایران در این جلسات اعلام کرده است که آمادگی کامل دارد هرگونه کمک تکنولوژیک و مادی در جهت مقابله با گرد و غبار انجام دهد. از سوی دیگر چند دوره آموزشی برای محیط بانان کشور عراق با استفاده از تجربیات ایران در سیستان و بلوچستان برگزار کرده است.

به گزارش بنانیوز به نقل از ایسنا، عضو کمیسیون عمران مجلس اعلام کرد: در جهت مقابله با پدیده گرد و غبار، مجلس شورای اسلامی با الحاق یک بند به بودجه سال ۱۳۹۰ یک‌هزار میلیارد تومان اعتبار به این مسئله اختصاص داده است. اما حل نهایی این معضل، پروژه‌ای زمان‌بر است و نمی‌توان ظرف یکی دو سال آینده کاملاً آن را از میان برد.

پولادی افزود: دولت در کوتاه مدت باید اقداماتی در سطح استانها انجام دهد. به عنوان نمونه در روزهایی که گرد و غبار به استانها وارد می‌شود از طریق دستگاههای مرتبط مانند هلال‌احمر، دانشگاه علوم پزشکی و... اقدام به توزیع اقلامی ماند شیر، ماسک و... کنند یا با نصب تابلوهای نمایشگر وضعیت آلودگی هوا شهروندان را نسبت به میزان آلودگی هوا مطلع کنند.

 

 

    نظرات