حضور بخش خصوصی ایران در پروژه‌های ‌راه‌سازی ارمنستان

حضور بخش خصوصی ایران در پروژه‌های ‌راه‌سازی ارمنستان

www.BanaNews.irنماینده ویژه دولت در امر ترانزیت با اشاره به اینکه مسئولان حمل و نقل ارمنستان خواستار استفاده از تجربیات ایران در ساخت آزاد‌راه‌ هستند، گفت: کشور ارمنستان بدان دلیل که در ساخت آزاد‌راه‌ها تجربه نداشته‌اند، قرار است ‌از این تجربیات استفاده کند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) شهریار افندی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگارفارس، در مورد دیدار اخیر خود با مسئولان حمل و نقل ارمنستان اظهار داشت: کشور ارمنستان و جمهوری اسلامی ایران به دلیل همسایه بودن روابط حمل و نقلی مناسبی دارند.

وی اظهار داشت: از کشور ایران در سال ۱۳۸۹ حدود ۱۶ هزار و ۵۰۰ کامیون ایرانی به کشور ارمنستان و از ارمنستان حدود ۴ هزار و ۵۰۰ کامیون به ایران تردد کردند و کالاهای مختلف ترانزیتی و صادرات بین دو کشور مبادله شد.

نماینده ویژه دولت در امر ترانزیت خاطرنشان کرد: در سال گذشته ۴۰ درصد کالاها که به مقصد ارمنستان منتقل شد کالاهای ترانزیتی بود که از بندعباس و سپس از طریق از پایانه نوع‌دوست به سمت ارمنستان جابه‌جا شده است.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با اشاره به اینکه در دیدار اخیر با مسئولان حمل و نقل ارمنستان تلاش شده است در دو محور برنامه‌ها تنظیم شود، گفت: ‌در محور اول همکاری مشترک ایران و ارمنستان در "کریدور تراسیکا " است؛ ایران و ارمنستان دو عضو این کریدور هستند که کریدور شرق به غرب است و این کمک می‌کند که کشور‌های عضو در آنجا بتوانند مواضع مشترکی را برای منافع مشترک داشته باشند.

برنامه کریدور تراسیکا در ماه می ۱۹۹۳ میلادی در نشست وزرای حمل و نقل و تجارت هشت کشور عضو (پنج کشور جمهوری آسیای میانه و سه جمهوری قفقاز) در بروکسل ارائه شد که طی آن یک کریدور حمل و نقل شرق – غرب از طریق دریای سیاه – جمهوری قفقاز – دریای خزر و آسیای میانه، میان اروپا و آسیای میانه تعریف شد.

نماینده ویژه دولت در امر ترانزیت با تأکید بر اینکه کشور ارمنستان علاقمند است بین ایروان و ایران شبکه ریلی احداث شود، خاطرنشان کرد: طی جلساتی که در این‌باره در ایران برگزار شده و می‌شود، راجع به این بحث (همکاری‌های ایران ‌در ‌احداث شبکه ریلی ایروان - ایران) و یا همکاری در ایجاد و وصل شدن این شبکه به شبکه ریلی ایران، مورد بررسی قرار می‌گیرد.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با بیان اینکه مسیر جاده‌ای بین ایروان (پایتخت ارمنستان) و ایران است حدود ۴۰۰ کیلومتر است؛ ادامه داد: این مسیر، کوهستانی و صعب‌العبور است، طی جلساتی که با مسئولان کشور ارمنستان برگزار شد، پیشنهاد کردیم که از پیمانکاران ایرانی در احداث این پروژه استفاده شود حتی پیشنهاد شد که شرکت‌های ایرانی حاضر هستند به صورت مشارکت هم در اجرا و هم در ساخت کمک کنند به شرطی که در جاده‌های آنجا عوارض اخذ شود یعنی سرمایه‌گذاری انجام شود و بازگشت سرمایه از طریق اخذ عوارض صورت گیرد.

معاون زیر راه و ترابری اظهار داشت: کشور ارمنستان بدان دلیل که در ساخت آزاد‌راه‌ها تجربه نداشته‌اند قرار است در جلسه‌ کمیته‌های بعدی از تجربیات ایران که "ساخت آزادراه‌ها با مشارکت بخش خصوصی است " استفاده کند و این امکان به وجود آید.

به گزارش بنانیوز ،نماینده ویژه دولت در امر ترانزیت با اشاره به اینکه کشور ارمنستان آمادگی کامل دارد که پیمانکاران ایرانی در پروژه‌های راه‌سازی آنها حضور یابند، اظهار داشت: طی ‌اجلاس با مسئولان حمل و نقل ارمنستان در مجموع مقرر شد جلساتی به صورت کمیته‌های کارشناسی در بخش حمل و نقل جاده‌ای و ریلی ایجاد شود تا دو کشور بتوانند از ارتباطات حمل و نقلی در جهت منافع عمومی دو کشور استفاده کنند که امید است این مورد در آینده به خوبی محقق شود.

 

 

    نظرات