به طول 70 کیلومتر هیچ پسابی از کشفرود برداشت نمی شود

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی، محمد علایی در گفتگو با برنامه زنده رادیویی "پرس و جو" گفت: با توجه به ساماندهی صورت گرفته در رودخانه کشفرود و نظارت شبانه روزی، در حال حاضر در حدفاصل کنارگذر شمالی مشهد تا پل شاهنامه به طول 70 کیلومتر، هیچ پسابی توسط هیچ شخصیت حقیقی و حقوقی از کشفرود برداشت نمی شود

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی با اعلام این خبر افزود: رودخانه کشفرود به طول 319 کیلومتر، بزرگترین رودخانه استان خراسان رضوی است که وظیفه زهکشی مهم ترین حوضه آبریز استان را بر عهده دارد. این رودخانه تاریخی در دهه های گذشته با مسائل و مشکلات عدیده ای مواجه بوده است.

علایی با اشاره به اینکه 90 کیلومتر از کشفرود در حاشیه کلانشهر مقدس مشهد واقع شده است عنوان کرد: در گذشته در این محدوده انواع تصرف و تجاوز به حریم و بستر رودخانه، تخلیه فاضلاب خام، برداشت پساب غیراستاندارد و استفاده از آن در کشاورزی رخ می داد و تبدیل به مرکز آلودگی و بیماری شده بود.

وی ضمن قدردانی از کلیه نهادهای قضایی و انتظامی، دستگاه های اجرایی و تشکل های مردم نهاد خاطرنشان ساخت: در طرح نجات کشفرود با مشارکت همه دستگاه ها مسیر رودخانه به طول 90 کیلومتر بازگشایی شده است که از طریق احداث دو جاده دسترسی ساحلی و ایستگاه های گشت و نظارت، از هر گونه وقوع تخلف در محدوده مذکور جلوگیری می شود به گونه ای که در سال های گذشته حتی یک میلی متر تجاوز به حریم و بستر این رودخانه تاریخی رخ نداده است.

علایی اظهار داشت: در حال حاضر حدود 2 مترمکعب در ثانیه پساب در بستر کشفرود جریان دارد که بخشی از آن توسط دو تصفیه خانه فاضلاب پرکندآباد 1 و 2 و اولنگ اسدی که کیفیت پساب خروجی آن ها از استاندارد لازم برخوردار نیست تولید می شود. بخشی دیگر خروجی تصفیه خانه فاضلاب خین عرب است که از کیفیت استاندارد و مناسب برخوردار است. همچنین قسمتی از فاضلاب نیز توسط 300 دستگاه تانکر در محل پیش بینی شده تخلیه می شود. در محدوده شهرک صنعتی چرمشهر فاضلاب تصفیه خانه این شهرک با دبی 30 لیتر بر ثانیه به رودخانه سرازیر می شود که آلوده به فلز کروم است. با توجه به سرمایه گذاری های صورت گرفته با به بهره برداری رسیدن تصفیه خانه جدید از بار آلودگی آن کاسته خواهد شد.

رئیس هیات مدیره شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی یادآور شد: با توجه به اینکه تایید کیفیت پساب جاری در رودخانه بر عهده اداره کل حفاظت محیط زیست استان است، طبق گزارشات دریافتی از این سازمان، استفاده از پساب در محدوده پل کنارگذر شمالی مشهد به غیر از محصولات کشاورزی غیرصیفی و غیرسالادی که به صورت خام به مصرف انسان می رسد در سایر موارد بلامانع است. بنا بر آزمایشات انجام شده با توجه به اینکه بار میکروبی پساب مذکور برای تولید محصولات کشاورزی خوراکی بیشتر از استاندارد است؛ برای تولید انواع گل و گیاه و محصولات زینتی و غیرخوراکی به صورت کنترل شده قابل استفاده خواهد بود.

لینک اصل خبر در سایت شركت آب منطقه‌ای خراسان رضوی

    منبع خبر

    شركت آب منطقه‌ای خراسان رضوی

    شركت آب منطقه‌ای خراسان رضوی یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات