بازدید معاون پارلمانی رئیس جمهور از روند اجرایی سد مخزنی نهب

معاون پارلمانی ریاست جمهوری، استاندار قزوین، معاون سیاسی استاندار، نماینده مردم شریف تاکستان در مجلس شورای اسلامی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان، فرماندار تاکستان، مدیر عامل شرکت آب منطقه ای قزوین و جمعی از مدیران اجرایی استان از مراحل اجرایی سد مخزنی نهب بازدید بعمل آوردند.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای قزوین، دکتر امیری معاون پارلمانی رئیس جمهور با اشاره به منابع محدود در کشور و اعمال تحریم ها بیان داشت: سیاست دولت تدبیر و امید تأمین رفاه و آسایش مردم است و در این راه از کلیه توان و ابزار خود بهره خواهد برد.

دکتر امیری در بخش دیگری از صحبتهای خود ضمن تأکید بر اجرای طرحهای آب و خاک در کشور ابراز امیدواری نمود با تخصیص اعتبارات مورد نیاز هر چه سریعتر شاهد آبگیری سد نهب باشیم.

مهندس ملکی مدیر عامل شرکت آب منطقه ای قزوین در ادامه این بازدید ضمن ارائه­ گزارشی از روند اجرایی پروژه عنوان داشت: سد نهب بزرگترین سد استان است که با ظرفیت 120 میلیون متر مکعب در حال ساخت می باشد که 80 میلیون متر مکعب از این آب به مصارف کشاورزی خواهد رسید. وی از اهداف احداث سد مخزنی نهب را توسعه شبکه های مدرن آبیاری و زهکشی، بهبود آبیاری 37000 هکتار از اراضی کشاورزی پایین دست، صرفه‌جویی در مصرف آب کشاورزی، افزایش تولیدات کشاورزی، بالا بردن سطح رفاه کشاورزان، ایجاد اشتغال، تغذیه مصنوعی آبخوان دشت قزوین، ذخیره سازی جریانات نابهنگام و سیلابی رودخانه خررود و جلوگیری از مهاجرت روستائیان اشاره نمود.

مهندس ملکی با اشاره به پیشرفت فیزیکی 93 درصدی سد نهب اظهار داشت: تکمیل طرح سد نهب به حدود 1950 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد که امیدواریم با تأمین منابع مالی پروژه هر چه سریع تر شاهد آبگیری این سد در استان قزوین باشیم.

وی در ادامه با اشاره به پیشرفت 45 درصدی کانال اصلی شبکه آبیاری سد نهب یادآور گردید: کل اعتبارات مورد نیاز جهت اجرای پروژه شبکه آبیاری سد نهب حدود 2200 میلیارد ریال پیش بینی شده و تاکنون حدود 260 میلیارد ریال از این اعتبار هزینه شده است. وی افزود: شبکه آبیاری و زهکشی سد نهب به طول 25.3 کیلومتر و با ظرفیت کانال اصلی 7.2 متر مکعب بر ثانیه از شمال به جاده تاکستان- آبگرم و از جنوب به جاده بوئین زهرا- آبگرم محدود می شود.

مهندس ملکی عدم تخصیص اعتبار و کمبود شدید نقدینگی در اجرا و تملک اراضی، مشکل در برنامه ریزی به جهت نبود چشم انداز روشن در بخش اعتبارات، ممانعت معارضین در اجرای کار به دلیل عدم دریافت مبالغ تملک، پرداخت بخشی از مطالبات پیمانکار در قالب اوراق بهادار و عدم تخصیص اعتبار و هزینه بالای تنزیل اوراق را از مهمترین مشکلات و موانع پیش رو در ساخت طرح سد نهب عنوان داشت.

لازم به ذکر است سد مخزنی نهب در 70 کیلومتری استان قزوین و 35 کیلومتری جنوب غربی شهر تاکستان بر روی رودخانه خررود در حال احداث می باشد.

لینک اصل خبر در سایت شركت آب منطقه‌ای قزوین

    منبع خبر

    شركت آب منطقه‌ای قزوین

    شركت آب منطقه‌ای قزوین یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات