دانشگاه‌ها آمادگی پذیرش پروژه‌های بزرگ تحقیقاتی-صنعتی را دارند

دانشگاه‌ها آمادگی پذیرش پروژه‌های بزرگ تحقیقاتی-صنعتی را دارند

رئیس دانشگاه علم و صنعت ایران گفت: دانشگاه‌های کشور هم اکنون آمادگی پذیرش پروژه‌های بزرگ را دارند.www.BanaNews.ir

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) محمد سعید جبل عاملی رئیس دانشگاه علم و صنعت ایران در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، با اشاره به قانون اختصاص یک درصد بودجه شرکت‌ها و مؤسسات دولتی به پژوهش گفت: در شرایط فعلی دانشگاه‌های ما به ویژه دانشگاه‌های بزرگ در حوزه‌های فنی مهندسی کارهای قابل توجهی انجام داده‌اند و توانسته‌اند پروژه‌های تحقیقاتی چشمگیر بزرگی را پیش ببرند.

وی ادامه داد: به همین دلیل می‌توان گفت که این دانشگاه‌ها آمادگی پذیرش پروژه‌های بزرگ را دارند. از طرفی بخش‌های صنعتی کشور متقاضی خدمات علمی و پژوهشی هستند و با قابلیت‌های دانشگاه‌های بزرگ خوب آشنا شدند.

رئیس دانشگاه علم و صنعت ایران خاطرنشان کرد: مهم این است که ما مقررات‌مان را تسهیل کنیم نه اینکه مقررات جدید وضع کنیم، بلکه در خیلی از مواقع باید مقررات‌زدایی کنیم و فرآیند توسعه و فعالیت‌های تحقیقاتی در داخل دانشگاه‌ها را بهبود ببخشیم.

وی تصریح کرد: اگر چنین اقداماتی صورت بگیرد و دولت عزم جدی‌تری برای واگذاری مأموریت‌های تحقیقاتی بزرگ به دانشگاه‌ها داشته باشد استفاده از آن یک درصد یا بیش از یک درصد می‌تواند اثر بخش باشد.

جبل عاملی اضافه کرد: اگر پروژه‌های بزرگ تعریف نشود و دانشگاه‌های بزرگ کشور بر اساس توانمندی‌ها و ظرفیت‌هایشان قطب‌بندی نشوند ما نمی‌توانیم از این بخش (قانون یک درصد) به صورت شفاف استفاده کنیم و هم اکنون نیز این بحث در کشور خیلی شفاف نیست.

وی تأکید کرد: این یک درصد زمانی می‌تواند اثر بخش باشد که ما مأموریت‌های هدفمند تعریف کنیم و بتوانیم شاخص‌هایی را مشخص کنیم که میزان اثر بخشی را مشخص کند.

رئیس دانشگاه علم و صنعت اظهار داشت: ما از اعتباراتی که از بخش یک درصد به دانشگاه علم و صنعت داده شده راضی نیستیم. ولی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شروع خوبی داشته است.

 

 

    نظرات