توسعه برنامه آموزش های بین المللی در سازمان نظام مهندسی ساختمان

توسعه برنامه آموزش های بین المللی در سازمان نظام مهندسی ساختمان


توسعه برنامه آموزش های بین المللی در سازمان نظام مهندسی ساختمان

سازمان نظام مهندسی ساختمان برای افزایش توانمندی مهندسان در سطوح ملی و بین المللی برنامه های آموزشی خود را گسترش می دهد.
دکتر مهدوی نژاد مشاورامور بین الملل سازمان، در گفتگو با روابط عمومی شورای مرکزی با اشاره به این که سازمان نظام مهندسی ساختمان توجه ویژه ای به ارتقای آموزش ها و توسعه آنها در سطح بین الملل داشته است،اظهارداشت: در این راستا مجموعه اقداماتی تعریف شده که از جمله آنها ارتباط با اروپاست و در این زمینه سه کشور در دستور کار قرار گرفت :
در ارتباط با ایتالیا میزبان یک گروه از کارشناسان مربوطه در تهران بودیم. ارتباط با آلمان نیز به خوبی پیش رفت و برای ۲۰ نفر معماران و طراحان برتر آلمان یک ورک شاپ در تهران برگزار شد. به گفته وی، از جمله موارد مطرح شده در ارتباط آموزشی ما با آلمان، بهره وری و مصرف بهینه انرژی بود که بر اساس اسناد بین المللی، ایران متعهداست مصرف انرژی را کاهش دهد و بخش قابل توجهی از این مهم به صنعت ساختمان برمی گردد.
دکتر مهدوی نژاد افزود: در این راستا  ارتباط نزدیکی با وزارت آموزش و تحقیقات آلمان برقرار شد و امضای تفاهم نامه بین رئیس جمهوری ایران و صدر اعظم آلمان, گسترش اقداماتی اصلاحی در صنعت ساختمان را موجب شده که از جمله آنها تلاش برای کاهش گازهای گلخانه ای در صنعت ساختمان است .
در این زمینه با مشارکت گروه‌های  مهندسی، یکی از از این کارگاه ها آذر ماه سال گذشته در آلمان برگزار گردید. در همان برنامه از واحدهای تخصصی اسپانیا نیز بازدید شد.در این گروه چند تن از اعضای شورای مرکزی و مهندسان  منتخب استان ها شرکت کردند.
برنامه ای که در سال جاری ترتیب داده شده نیز با همین موضوع  وبا عنوانClimate Competence Iran است.
در این برنامه ما در دو حوزه وارد شده ایم یکی به صورت تخصصی در رشته مکانیک است، با این هدف که با تربیت مدرسان در طراحی و سیستم ها کمک کنند و راهگشا باشند .
در حوزه مدیریت انرژی، چند نفر دیگر نیز برای شرکت در ورکشاپ انرژی، با کمک وزارت آموزش و تحقیقات آلمان شرکت کرده اند.
انتظار می‌رود که این برنامه در سال آینده به یک برنامه فراگیر تر تبدیل شود که طی آن حدود ۱۰۰ نفر مهندسین برای یادگیری اعزام  و سپس آکادمی مشترک ایران و آلمان راه اندازی خواهد گردید.
این آکادمی در ایران تاسیس خواهد شد و هدف آن تربیت مهندسینی در تراز جهانی است تا بتوانند در سطح جهانی فعالیت‌های خود را گسترش دهند.
له گفته این مسئول ما در این برنامه در صدد هستیم متخصصانی تربیت کنیم که با علوم روز آشنا و با پیش نیازهای واقعی کشور در ارتباط باشند.
وی در مورد معیار انتخاب افراد برای عضویت در گروه های اعزامی گفت: در ابتدا از استان‌ها برای ارسال اسامی مهندسان منتخب دعوت شد و گروه تخصصی مربوطه در شورای مرکزی این اسامی را بررسی کرد و با کمک گروه تخصصی مکانیک ویژگی های این افراد را ارزیابی نمود و فهرست نهایی تهیه شد.
در همین ارتباط آزمونی توسط متخصصان آلمانی در ایران برای افراد یاد شده برگزار شد و  در نهایت ۸ نفر از مهندسین مکانیک برای این منظور اعزام شدند .
وی گفت دو گروه دیگر از مهندسان مکانیک نیز در نیمه اول سال آینده برای این منظور اعزام خواهند شد که مجموع تعداد آنها به ۲۵ نفر خواهد رسید.
در حوزه مدیریت انرژی ، تعداد افراد اعزام شده تا نیمه سال آینده به ۷۵ نفر خواهد رسید و سعی خواهد شد که افراد اعزامی برای حوزه مدیریت انرژی از مهندسان در رشته های مختلف از جمله عمران،برق،معماری و شهرسازی باشند تا در موارد و رشته های مختلف، مدیریت انرژی صورت پذیرد.
به گفته وی از افراد اعزامی تعهد گرفته می‌شود که در بازگشت به افراد پیشنهادی گروههای تخصصی مربوطه در استان‌های خود تدریس کنند .
دکتر مهدوی نژاد گفت همزمان با اعزام افراد از سازمان نظام مهندسی ساختمان گروه های تخصصی از "وزارت کار "  و "سازمان آموزش فنی و حرفه ای " نیز در این آموزش ها حضور دارند.
وی گفت این اقدام گام مهمی در تربیت  مدرسین در سطح جهانی است و یک سرمایه گذاری بزرگ آموزشی بدون تحمیل کوچکترین هزينه مالی به سازمانهای نظام مهندسی محسوب می شود.
لینک اصل خبر در سایت سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور

    منبع خبر

    سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور

    سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور

    سازمان نظام مهندسی ساختمان شورای مرکزی

      نظرات