قانون نظام مهندسی ساختمان و آیین‌نامه‌های آن اصلاح می‌شود

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمود محمودزاده سرپرست معاونت  امور مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در جمع مدیران و کارشناسان دفاتر خود در حوزه های اقتصاد مسکن، توسعه مهندسی ساختمان و مقررات ملی و کنترل ساختمان بخشی از برنامه‌ها و سیاست‌های آن معاونت را در دوران جدید تشریح کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی به برنامه های بخش نظام مهندسی و تشکل ها اشاره کرد و گفت: در حوزه نظام مهندسی و دفتر تشکل‌ها با جامعه ای روبه روهستیم که با بیش از ۵۰۰ هزار نفر عضو، بزرگترین NGO کشور به شمار می‌روند.

وی تاثیرات مستقیم تصمیمات و یا مدیریت راهبری معاونت مسکن و ساختمان و دفتر توسعه مهندسی ساختمان را در سازمان نظام مهندسی حداقل ۲ میلیون نفر (افراد عضو و خانواده ها آنها) برشمرد و توضیح داد: دفتر توسعه مهندسی ساختمان زیرمجموعه معاونت مسکن و ساختمان همچنین تاثیر غیرمستقیم بر کل صنعت ساختمان کشور دارد. بنابراین معتقدم اگر دفتر توسعه مهندسی درست فعالیت کند و به جامعه مهندسان ارایه راهکارها و راهبردهای مناسب بدهد، قدمی بسیار بزرگ در توسعه صنعت ساختمان کشور برداشته است.

محمودزاده همچنین اعلام کرد: بزرگترین رسالتی که نظام مهندسی ساختمان دارد و باید برای آن استراتژی تدوین کند این است که بتواند جایگاه و شان مهندسان را ارتقا دهد.

وی ادامه داد: امروز بعد از ۲۴ سال که از قانون نظام مهندسی ساختمان می‌گذرد حتما باید اصلاحاتی روی قانون نظام‌مهندسی ساختمان داشته باشیم. همچنین، آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌ها این حوزه چنانچه نیازمند اصلاحاتی است باید انجام شود و همه آنها نیز باید در راستای استراتژی و هدف باشد.

معاون امور مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی گفت: راه اندای سامانه های جامع و کامل مهندسی برای حذف رانت‌های مختلف در دستور کار است. همچنین باید دقت شود و رانت های مختلفی که در ارجاع کار وجود دارد، حذف شوند.

وی تاکید کرد: باید تدابیری اتخاذ شود که درآمدی که بابت نظارت به حساب سازمان ها واریز می شود به حساب مهندسان واریز شود. بدین معنا با اصلاح سرچشمه‌ها و جلب اعتماد جامعه مهندسی نسبت به وزارتخانه راه و شهرسازی در مسیر مصلحت جامعه مهندسی حرکت خواهیم کرد.

مقررات ملی و کنترل ساختمان وظیفه ریل‌گذاری صنعت ساختمان را عهده دار است


محمودزاده در ادامه به اهمیت حوزه مقررات ملی و کنترل ساختمان از جنبه ریل گذاری در حوزه صنعت ساختمان پرداخت و گفت: مقررات ملی و کنترل ساختمان باید علاوه بر موضوعات کمی، تمرکز خود را بر موضوعات کیفی قرار دهد. همچنین، مقررات ملی قطعا باید این پویایی را داشته باشد که بتواند به تمام موضوعات صنعت ساختمان جواب بدهد.

معاون امور مسکن و ساختمان با اشاره به اینکه جای نگهداری ساختمان های موجود در مقررات ملی و کنترل ساختمان خالی است، افزود: برای حفظ و نگهداری ساختمان های موجود که میلیون واحد ساختمانی هستند باید تدابیری اندیشیده شود و مقررات ملی و کنترل ساختمان باید برای آن ماده قانونی و آیین نامه داشته باشد.

معاون امور مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد: معاونت امور مسکن و ساختمان که از جمله معاونت‌های کلیدی وزارتخانه است و نقش بسیار موثری در صنعت ساختمان دارد باید به جایگاه اصلی خود بازگردد و اینها در گرو پرکاری و سلامت اداری که قطعا همه بر آن پای‌بندی کامل دارند، محقق می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی تکمیل مسکن مهر و اجرای کامل طرح اقدام ملی مسکن؛ احداث ۴۰۰ هزار واحد مسکونی طی امسال و سال آتی را از مهمترین اقدامات اجرایی حوزه مسکن برشمرد و گفت: باید مسیری را برای معاونت مسکن و ساختمان تدوین کنیم و بر اساس آن برش‌های استانی و ستادی تعیین کنیم.

محمودزاده در ادامه با یادآوری اینکه پتانسیل‌های فراوانی در وزارتخانه وجود دارد باید از آنها در جهت هم افزایی بهره لازم را برد، توضیح داد: معاونت امور مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی مرجع و منبع مدیریت صنعت ساختمان در کشور است و باید جایگاه و نقش خود را تقویت کند.

محمودزاده بازتعریف طرح جامع مدیریت صنعت ساختمان کشور را از موضوعاتی عنوان کرد که در دفتر اقتصاد مسکن پیگیری خواهد شد و گفت: تمرکز بر برنامه‌ریزی مسکن از اولویت‌های ماست و با بازتعریف طرح جامع مدیریت صنعت ساختمان کشور تلاش می‌کنیم تا بازیگران و متغیرهای فراوان صنعت ساختمان و حدود فعالیت آنها را تعیین کنیم.


محمود زاده ادامه داد: در بخش برنامه‌ریزی مسکن دو طرح مطرح شده و در حال پیگیری است. یکی بحث تکمیل مسکن مهر و مدیریت تکمیل و تحقق آن است که فلوچارتی برای آن ترسیم شده و دیگری اجرای طرح اقدام ملی است.

لینک اصل خبر در سایت سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم

    منبع خبر

    سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم

    سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم

    سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم یک انجمن در شهر قم می باشد

      نظرات