مسیر قیمت‌ها در بازار مسکن

مسیر قیمت‌ها در بازار مسکن

www.BanaNews.irمرکز آمار ایران در تازه‌ترین گزارش خود وضعیت قیمت مسکن و اجاره‌بها در تهران و کل کشور را بررسی کرد؛ طبق جداولی که روز گذشته در سایت این مرکز قرار گرفت، شاخص‌های قیمت مسکن و اجاره‌بها در کشور طی سال۸۹ معادل نصف نرخ تورم عمومی افزایش پیدا کرده است؛ به طوری که رشد شاخص‌کل (نرخ تورم) در ۱۲ ماه منتهی به اسفند۸۹ به سطح ۹/۱۳ درصد و رشد شاخص قیمت مسکن و اجاره‌بها نیز به ترتیب به سطوح ۲/۶ درصد و ۱/۶ درصد رسیده است. این دو شاخص همچنین در ۱۲ ماه منتهی به فروردین۹۰ به ترتیب ۸/۶ درصد و ۷/۶ درصد رشد کرده است.اما برخلاف جو آرام بازار مسکن کشور که در آن اجاره‌ها همسو با قیمت خرید قرار دارد، اوضاع در شهر تهران کاملا متفاوت است. گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد اجاره هر متر مربع واحد مسکونی در تهران طی ۴ فصل سال گذشته (هر فصل نسبت به فصل مشابه سال قبل) به طور متوسط بین ۲۱ تا ۳۴ درصد افزایش یافته که به طور باورنکردنی، بیشترین نرخ رشد در فصل «زمستان» که کمترین نقل‌وانتقال در آن انجام می‌شود، رخ داده است.

تایید رشد ۲۵ درصدی اجاره‌بها در تهران

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) مرکز آمار ایران دیروز دو گزارش جداگانه درباره اوضاع قیمت‌ها در بازار مسکن منتشر کرد که اولی نوسان قیمت مسکن در کل کشور -بعد از دو سال از آخرین تصویری که در این باره ارائه شده بود- را شرح داد و دومی معدل قطعی از قیمت و اجاره‌بها در تهران را مشخص کرد که اعلام آن، مهر تایید بر افزایش قابل توجه اجاره‌بها در پایتخت زد.

طبق آنچه نهاد مرجع در اعلام آمارهای رسمی روی سایت اطلاع‌رسانی خود گذاشته، شاخص قیمت مسکن و اجاره‌بها در کل کشور در ۱۲ ماه منتهی به اسفند۸۹ به ترتیب ۲/۶ و ۱/۶ درصد افزایش پیدا کرده است. همچنین نرخ تورم میانگین قیمت مسکن و اجاره‌بها در کل کشور در فروردین۹۰ (۱۲ ماه منتهی به فروردین) نیز به ترتیب ۸/۶ درصد و ۷/۶ درصد عنوان شده است. به این ترتیب در اولین ماه از سال جاری قیمت‌ مسکن در کل کشور تقریبا در حدود ماه‌های ابتدایی سال گذشته با رشد مواجه شده است، نرخ تورم ماهانه مسکن در شروع سال۸۹ بین ۶/۰ تا ۸/۰ درصد در نوسان بوده است. به گزارش دنیای‌اقتصاد، مرکز آمار ایران در شرایطی نرخ رشد قیمت مسکن و اجاره‌بها در کل کشور را اعلام کرده که آخرین آماری که تا پیش از این مربوط به بازار مسکن کشور وجود داشته مربوط به سال۸۶ است که وزارت مسکن جزئیات آن را در سال۸۷ اعلام کرد و بعد از آن هیچ گزارش مرجعی درباره نحوه افت‌وخیز قیمت مسکن در سطح کشور به غیر از شهر تهران منتشر نشد. سال۸۶ زمان اوج رونق مسکن، متوسط قیمت مسکن در کل کشور ۴/۶۷ درصد افزایش پیدا کرد و میانگین اجاره‌بها در کل کشور نیز رشد ۳۸ درصدی را تجربه کرد.

مقایسه وضعیت سال۸۶ با سال۸۹ حاکی است: قیمت‌ مسکن در کشور (جز شهر تهران) کنترل شده است. این در حالی است که طبق اعلام روز گذشته مرکز آمار، بهای مسکن اجاره‌ای در سطح کشور طی سال۸۹ و همچنین فروردین۹۰ اثر کاهنده بر نرخ تورم عمومی داشته است.

این مرکز نرخ تورم ماهانه در فروردین۹۰ را ۴/۱ درصد و نرخ تورم در همین ماه بدون احتساب ارزش اجاری واحدهای مسکونی را ۷/۱ درصد اعلام کرده است که مقایسه این دو نرخ نشان می‌دهد شاخص اجاره‌بهای مسکن در اولین ماه سال جاری ۳/۰ درصد در کاهش نرخ تورم موثر بوده است. اثر کاهشی اجاره‌بها بر نرخ تورم ماهانه در ماه‌های سال۸۹ نیز قابل ردیابی است به طوری که شاخص اجاره‌بهای مسکن در شهریور سال گذشته که بیشترین رشد را پیدا کرد، ۱/۰ درصد در کاهش نرخ تورم موثر بوده است. نرخ تورم ماهانه شهریور ۱/۱ درصد و بدون احتساب ارزش مسکن اجاره‌ای یک درصد بوده است. شاخص اجاره‌بها در این ماه نیز ۷/۱ درصد افزایش پیدا کرد.

اجاره‌بها مهار نشد

تا دیروز تصور می‌شد نرخ اجاره واحد مسکونی در تهران طی زمستان سال گذشته مهار شده و روند کاهشی به خود گرفته، اما گزارش روز گذشته مرکز آمار ایران درباره نوسان قیمت خرید مسکن و اجاره‌بها در آخرین فصل از سال۸۹ اثبات کرد اوضاع اجاره‌نشین‌ها در تهران تا آخرین ساعت از سال۸۹ همچنان غیرقابل قبول بوده است.

گزارش دنیای‌اقتصاد از روند نوسان اجاره‌بهای مسکن در شهر تهران –طبق آنچه مرکز آمار روایت کرده- حاکی است: متوسط نرخ اجاره در سال۸۹ حدود ۲۵ درصد نسبت به سال قبل از آن افزایش پیدا کرده است. رشد نقطه‌به‌نقطه (هر فصل نسبت به فصل مشابه سال قبل) اجاره‌بها در پایتخت در بهار و تابستان و پاییز و زمستان سال گذشته به ترتیب ۲۱درصد، ۲۱درصد، ۲۵درصد و ۳۴درصد اعلام شده است طوری که میانگین نرخ اجاره هر متر مربع واحد مسکونی در تهران در سال۸۹ حدود ۹۶۰۰ تومان بوده است به این معنی که یک واحد ۵۰ متری به طور متوسط ماهانه ۴۸۰ هزار تومان (بدون پول پیش) اجاره رفته است.

براساس این گزارش، رشد فصلی اجاره‌بها در تهران طی سال۸۹ (هر فصل نسبت به فصل قبل) به گونه‌ای بوده که شتاب افزایش نرخ در نیمه دوم کمتر از نیمه اول بوده است. میانگین نرخ اجاره در بهار۸۹ نسبت به زمستان۸۸ حدود ۵/۱۰ درصد، در تابستان۸۹ نسبت به بهار ۸۹ معادل ۱۲ درصد، در پاییز نسبت به تابستان ۵/۴ درصد و در زمستان۸۹ نسبت به پاییز۸۹ نیز ۹/۳ درصد افزایش یافته است.

دامنه کوتاه نوسان قیمت مسکن

از مجموعه‌ اطلاعات آماری که طی ماه‌های اخیر توسط مرکز آمار درباره رشد قیمت خرید مسکن در تهران منتشر شده حاکی است: میانگین قیمت فروش هر متر مربع واحد مسکونی در تهران طی سال۸۹ بین یک میلیون و ۷۰۰ هزار تا یک میلیون و ۸۵۰ هزار تومان در نوسان بوده است که این بازه کوتاه نشان دهنده عدم جهش و ناآرامی ناشی از سوداگری است.

در طول سال گذشته بیشترین نرخ رشد قیمت مسکن در بهار اتفاق افتاده که ۴/۱۹ درصد بوده است و در تابستان و پاییز و زمستان نرخ رشد نقطه‌به‌نقطه به ترتیب ۷درصد، ۱۲درصد و ۱۳ درصد بوده است. براین اساس معدل قیمت مسکن در پایتخت تا پایان سال۸۹ به رقم متری یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسیده است.

 

 

    نظرات