نقش فناوری اطلاعات در مدیریت و توسعه شهری

نقش فناوری اطلاعات در مدیریت و توسعه شهری

نقش فناوری اطلاعات در مدیریت و توسعه شهری

امروزه بر تنوع و پیچیدگی خدمات ارائه شده از طرف شهرداری ها که در بیشتر کشورها به عنوان حکومت های محلی شناخته می شوند به شهروندان افزوده شده و شهرداری ها نیز در ارائه خدمات خود به ناچار باید از تکنولوژی های نوین و پیشرفته اطلاعاتی و ارتباطی بهره مند شوند تا بتوانند خدمات خود را در کوتاهترین زمان ممکن و با کیفیت برتر ارائه نمایند.

در این راستا شهرداریها تلاش می کنند تا با استفاده از تمامی مظاهر فناوری اطلاعات و ارتباطات ( (ICT در مدیریت شهری از یکدیگر پیشی بگیرند که این خود باعث ظهور و بروز شهرداریهای الکترونیکی می شوند.

یکی از عوامل مهم در تصمیم گیری و برنامه ریزی مدیران شهری برای اداره امور شهرها، داشتن اطلاعات صحیح، دقیق و به روز است که جمع آوری، ذخیره سازی، بازیابی و پردازش حجم وسیعی از اطلاعات و داده ها بدون بهره گیری از فناوری اطلاعات را به امری اجتناب ناپذیر تبدیل کرده است.

از سوی دیگر، از آنجایی که تمامی مدیران شهری، اهم از شهرداران کلان شهرها، میان شهرها و شهرهای کوچک و حتی تازه تاسیس باید با نقش و کاربرد فناوری اطلاعات در توسعه و مدیریت شهری آشنا باشند، شهرداریهایی موفق خواهند شد که زیر ساخت ها و الزامات آن را فراهم کرده باشند.

رشدسریع شهرها و پیشی گرفتن آن از تواناییهای و منابع مدیران شهری، ارائه خدمات شهری مناسب را برای مدیران شهری به یک چالش عظیم تبدیل نموده است.

تراکم جمعیت و دشواری رفت و آمد در محیطهای شهری ،توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات را مد نظر قرار داده که در حوزه مدیریت شهری توسعه فناوری اطلاعات باعث ایجاد تحولات اساسی در هوشمند سازی نظام اداری و کنترل امور شهری شود.

از این رو به سراغ سرپرست فناوری اطلاعات شهرداری شاهرود رفته و عملکرد این واحد را به سمع و نظر شما خواننده فهیم می رسانیم.

فناوری و ارتباطات راهکار کار آمدی مدیریت و بهبود فرآیند تصمیم گیری

سرپرست واحد فناوری اطلاعات مدیریت شهری شاهرودبا اشاره به اینکه فناوری و ارتباطات در مدیریت شهری، راهکار کار آمدی مدیریت و بهبود فرآیند تصمیم گیری است، گفت: این واحد با هدف ایجاد پایگاه اطلاعاتی سعی در افزایش ارتباطات میان بخشی، سهیم شدن در منابع اطلاعاتی، شناسایی بهتر مشکلات و نقاط ضعف شهر، افزایش قدرت کنترل و نظارت بر شهر و صرفه جویی در زمان و هزینه در راستای ایجاد زیر ساختار لازم برای توسعه شهر، اطلاعات را جمع آوری و در اختیار مدیران ارشد این نهاد قرار داده تا با اطلاعات جامع ، برنامه ریزی و تصمیمات دقیق تری اخذ و اجرایی گردد.

مریم قره چای با بیان اینکه فناوری اطلاعات در مدیریت شهری شرایطی فراهم می کند تا افراد (با هر میزان سواد و اطلاعات) بتوانند به راحتی از دستاوردهای فناوری استفاده کنند، افزود: ایجاد واحد اطلاعات و فناوری شهری به منظور بازنگری و بهبود در روندهای جاری و ارتقای کیفیت خدمت رسانی به شهروندان و فراهم شدن امکان رسیدگی دقیق تر و پاسخگویی بهتر به توقعات و انتظارات مردم پیش بینی شده است.

وی ضمن این مطلب که توسعه فناوری در سازمان منشاء تحول و اثر در نظام خدمات شهری خواهد بود، ابراز داشت: اطلاع رسانی سریع و دقیق، سهولت در گردش امور،تسریع کار مراجعین، پایبندی به قوانین، مقررات و رفتار مناسب با مراجعین برخی از ویژگیهای استفاده از فناوری و اطلاعات در مدیریت شهری شاهرود است.

سرپرست واحد فناورری و اطلاعات مدیریت شهری شاهرود با اشاره به اینکه عملکرد شهر الکترونیکی را می توان از دیدگاههای مختلف بررسی کرد، اظهار داشت: استقرار شهر الکترونیک می تواند باعث سرعت و سهولت در انجام فعالیتها و شفاف سازی در ارائه خدمات شهری باشد که از دید شهروندان نیز، دریافت خدمات از این طریق در هر زمان و در هر مکان فرصت مغتنمی است که رضایت آنها را در پی دارد.

مریم قره چای با بیان اینکه شهرداری الکترونیکی، مهمترین محور شهر الکترونیکی است که تا کنون ، مدیریت واحد شهری در کشور به معنای واقعی خود پیاده سازی نشده است، عنوان داشت: با توجه به اینکه شهرداری بزرگترین تولید کننده داده های شهری است، تامین نیازهای اطلاعاتی شهروندان، گردشگران و توریستها از طریق شبکه های اینترنتی در راستای شهرداری الکترونیکی می تواند از ضروریات هر مدیریت شهری باشد.

وی ضمن بیان این مطلب که شهر الکترونیکبه ارتباطات مردمی و بخش"شفاف و پاسخگو" اهمیت ویژه ای را می دهد، بیان داشت: در صورتی که یک خط ارتباطی متقابل میان مردم و این نهاد ایجاد شود می توان آراء ، نظرها و افکار مردم را بی واسطه و مستمر دریافت کرد.

سرپرست واحد فناوری و اطلاعات مدیریت شهری شاهرود با اشاره به اینکه شهرداری شاهرود در راستای شهر الکترونیک اقدامات بسیار خوبی را در دستور کار دارد، اعلام داشت: انعقاد قرار داد پشتیبانی حساب رایان و کارشناسان آن شرکت، انعقاد قرار داد خرید و پشتیبانی دوربین های نظارتی، راه اندازی مرکز کنترل ترافیک، برداشت تصاویر 360درجه از سطح شهر، پیاده رو سازی فایروال ، کابل کشی و تجهیز ساختمان جدید عمران، برگزاری جلسات شهر هوشمند، مانیتورینگ شبکه اینترنت، فعال سازی کد شناسه قبض و پرداخت، پیاده سازی و اجرای سامانه حواله الکترونیک، خرید، مونتاژ، نصب نرم افزارهای عمومی و تخصصی، ارتقای شبکه های داخلی، انعقاد قرارداد پشتیبانی نرم افزار اتوماسیون اداری و بازنگری پویا سازی ضوابط بر روی سامانه خدمات شهروندان (نرم افزار شهر سازی) از جمله اقدامات این واحد در سال جدید است.

مریم قره چای در پایان با بیان اینکه ایجاد پایگاه اطلاعات شهری به منظور اطلاع رسانی به موقع مدیران جهت اخذ تصمیم در مدیریت شهری از جمله اقدامات بسیار خوب در حوزه شهری است، گفت: هدف اصلی از توسعه و ایجاد محیط های هوشمند در شاهرود این است که شرایطی فراهم شود تا افراد به راحتی از دستاوردهای فناوری اطلاعات استفاده نمایند.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری شاهرود

    منبع خبر

    شهرداری شاهرود

    شهرداری شاهرود یک شهرداری در شهر شاهرود می باشد

      نظرات