گزارشی از چهل و هشتمین نشست مدیران ارشد بخش آب کشور

چهل و هشتمین نشست مدیران ارشد بخش آب کشور با حضور مهندس تقی زاده خامسی معاون وزیر نیرو در امور آب وآبفا، دکتر کیخا رئیس کمیسیون آب وکشاورزی مجلس شورای اسلامی و مهندس حاج رسولیها مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران روز چهارشنبه 10 مهر ماه همزمان با پانزدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت آب در محل نمایشگاه بین المللی تهران برگزار شد.

مهندس حاج رسولیها:  با توجه به تجربه سیلاب  سال گذشته هیچ قصوری قابل پذیرش نخواهد بود

به گزارش شبکه خبری آب ایران در این همایش ابتدا مهندس حاج رسولیها طی سخنانی با اشاره به تاکید وزیر نیرو به موضوع مدیریت سیلاب اظهار داشت: با توجه به پیش بینی های سازمان هواشناسی برای پاییز سال جاری باید آمادگی دو چندان داشته باشیم و با توجه به تجربه سال گذشته هیچ قصوری از سوی ما برای مردم و مسئولان  قابل پذیرش نخواهد بود. وی در ادامه سخنان خود به موضوع تعرفه آب پرداخت و گفت: باتوجه به تلاش های صورت گرفته تعرفه بخش های شرب و صنعت وضعیت مناسبی دارد و دستاوردهای خوب داشته ایم. در بخش کشاورزی نیز باید برای رفع موانع تلاش کنیم.

ادامه  نشست به موضوع درس آموخته های سیلاب اختصاص داشت که در این بخش مهندس آقابیگی مدیر کل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیر عامل به تشریح تجارب سال گذشته پرداخت و گفت مدیریت سیلاب فقط در حیطه وزارت نیرو نیست و بایدمسئولیت سازمان ها و وظایفی که هر یک در قبل، حین و پس از سیلاب بر عهده دارند بخوبی شفاف سازی شود.

درادامه این بخش از جلسه مهندس اخوان به تشریح برنامه مدیریت مخازن سدها درسال گذشته و سال جاری برای مدیریت سیلاب پرداخت.

مهندس تقی زاده خامسی :گردشگری آب علاقه، پیگیری وابتکار می خواهد

در ادامه این نشست مهندس تقی زاده خامسی معاون وزیر نیرو در امور آب وآبفا به سخنرانی پرداخت. وی با اشاره به سیلاب سال گذشته و لزوم بررسی سابقه تاریخی سیلاب در کشور اظهار داشت:موضوع سیل برای وزارت نیرو در سال جاری بسیار اهمیت دارد، چرا که در سال گذشته پس از 11 سال خشکسالی شاهد وقوع سیلاب بودیم و برخی کاستی ها قابل پذیرش بود اما در سال جاری هیچگونه کوتاهی و قصور قابل پذیرش نیست.

وی در ادامه با  اشاره به دوسال  باقی مانده از عمر کاری دولت خواستار لزوم برنامه ریزی شرکت های آب منطقه ای در موضوع گردشگری آب و تعیین تکلیف برداشت های غیر مجاز از منابع آب زیرزمینی شد و اظهار داشت شرکت های آب منطقه ای باید برنامه هایی که در این خصوص دارند  اعلام کنند.

وی با اشاره به اینکه موضوع گردشگری آب علاقه، پیگیری وابتکار می خواهد گفت بیایید پیمان ببندیم در طی دوسال آینده، حدود 3 سد رابرای گردشگری آبی عملیاتی کنیم. چرا که رئیس جمهور منتظر دریافت گزارش عملکرد ما در این زمینه است.

مهندس تقی زاده خامسی در ادامه بر تسریع در تعیین تکلیف برداشت های غیر مجاز و اختصاص درصدی از این برداشت ها پس از تعیین تکلیف به بخش صنعت تاکید کرد  و از مدیران عامل استان خواست تا پیشنهادی خود را در این زمینه ارائه دهند.

دکتر کیخا: لازمه تغییر در وضعیت بخش آب کشور حضور افراد موثر و مطلع در مجلس است

ادامه این نشست به سخنرانی دکتر کیخا رئیس کمیسیون آب وکشاورزی مجلس شورای اسلامی اختصاص داشت.

دکتر کیخا در سخنان خود به تشریح دلایل بوجود آمدن مشکلات در زمینه منابع آب شد ونداشتن چشم انداز در کشور و عدم تعریف نقش هر بخش جغرافیایی در اقتصاد ملی را از جمله این دلایل ذکر کرد.

به مدیران عامل  بخش آب کشور توصیه کرد که نباید دیگران برای بخش آب کشور برنامه ریزی کنند و توسعه باید براساس محدودیت منابع آب صورت بگیرد و در این ارتباط باید از ظرفیت دانشگاه ها بخوبی  استفاده شود.

دکتر کیخا در ادامه خواستار دقیق تر شدن برآوردهای مطالعات منابع آب برای برنامه ریزی و شفاف کردن رابطه بخش آب با وزارت کشاورزی شد.

رئیس کمیسیون آب و کشاورزی مجلس در ادامه به تهدیدهای درخواست برای تغییر قانون های مرتبط با بخش آب اشاره  و تاکید کرد که باید از ظرفیت های قانونی فعلی استفاده شود اگر چه قانون توزیع عادلانه آب وقانون تعیین تکلیف چاه های فاقد برنامه باید بازنگری شود.

دکتر کیخا در بخشی ازسخنان خود به وقوع سیلاب در سال جاری اشاره کرد و گفت در این زمینه سعی کرده ایم گزارشی منصفانه و بیطرفانه ای تهیه شود.

وی بار دیگر بر موضوع استفاده بهره ورانه از آب تاکید و با اشاره به مصرف   4 درصدی آب در بخش صنعت و اشتغال زایی 75 درصدی آن و اینکه بخش کشاورزی  با مصرف 85 درصد آب کشور  فقط 29 درصد اشتغال زایی دارد گفت باید این موضوع برجسته شود.

رئیس کمیسیون آب و کشاورزی مجلس شورای اسلامی در پایان سخنان بر نقش مجلس در مدیریت منابع آب کشور اشاره کرد و گفت باید تلاش ویژه ای برای آگاه سازی نمایندگان مجلس در خصوص وضعیت و چالشهای منابع آب کشور صورت گیرد و لازمه تغییر در وضعیت بخش آب کشور حضور افراد موثر و مطلع نسبت به مسائل و مشکلات در مجلس شورای اسلامی  است.

لینک اصل خبر در سایت شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    منبع خبر

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران یک شرکت در شهر تهران می باشد

      نظرات