بی‌رغبتی پیمانکاران به ساخت آزادراه به‌دلیل نبود صرفه اقتصادی

بی‌رغبتی پیمانکاران به ساخت آزادراه به‌دلیل نبود صرفه اقتصادی

www.BanaNews.irسرپرست وزارت راه با بیان اینکه ساخت ۸۷۰ کیلومتر راه آهن دراولویت امسال کشور است، گفت: ‌عوارض آزادراه‌ها باید افزایش یابد زیرا هم اکنون پیمانکاران به دلیل به صرفه نبودن، تمایلی به ساخت آزادراه ندارند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، علی نیکزاد درباره میزان عوارض در نظر گرفته برای برخی از آزادراه های تازه تاسیس مانند آزاد راه خرم آباد - پل زال اظهار داشت: باید به این نکته توجه کرد که این آزاد راه توسط بخش خصوصی ساخته شده و یکی از شاهکارهای مهندسی و از نظر من کار بسیار ارزشمندی است که موجب کاهش زمان سفر، مصرف سوخت و ایمنی در تردد شده است.

وی افزود: مردم می توانند از راه های دیگری نیز برای تردد استفاده کنند اما اگر عوارض تعیین شده را برای این آزاد راه پرداخت کنند، می توانند از این مسیر مطمئن تردد داشته باشند.

سرپرست وزارت راه و ترابری تصریح کرد: عوارض آزادراه ها باید بالا باشد تا در کشور یک جهشی در امر ساخت و ساز آزادراه ایجاد شود. هم اکنون ظرفیت کاری بخش خصوصی ۴۵ هزار میلیارد تومان و میزان نقدینگی در دست مردم ۳۰۰ هزار میلیارد تومان است. ۶۵۰۰ پیمانکار راه سازی داریم که به دلیل به صرفه نبودن، تمایلی به ساخت آزادراه ندارند.

وی افزود: البته در تعیین میزان عوارض جاده ای رفاه حال مردم و شرایط آنها نیز باید در نظر گرفته شود. اما ما باید این عوارض ها را در مقطعی بالا ببریم تا بتوانیم جهش مورد نظر را در امر ساخت و ساز آزادراه ها ایجاد کنیم.

نیکزاد خاطر نشان کرد: به طور مثال اگر عوارض آزادراه تهران شمال، ۲۰ هزار تومان تعیین شود برای مردم از هر جهت بسیار با صرفه تر خواهد بود تا این که ۱۲ ساعت در ترافیک معطل شوند.

* ۸۷۰ کیلومتر در اولویت افتتاح راه‌آهن

سرپرست وزارت راه و ترابری همچنین درباره زمان اتمام پروژه راه آهن میانه به بستان آباد و بستان آباد به تبریز نیز گفت: هم اکنون ۷۵۰۰ کیلومتر راه آهن در دست ساخت است و برای افتتاح هر یک از آنها زمان معینی تعیین شده است.

وی اظهار داشت: امسال ۸۷۰ کیلومتر راه آهن در اولویت افتتاح است که راه آهن شلمچه – خرمشهر، اراک به ملایر، میاندوآب - مراغه از مهم ترین این پروژه ها هستند. راه آهن میانه به بستان آباد هم در دست احداث است اما بعید می دانم امسال به افتتاح برسد.

 

 

    نظرات