محمد فرشاد، در آیین افتتاح شهرداری ویژه بافت تاریخی شهر کرمان:  مهم ترین رویکرد احیای بافت تاریخی این است که مردم در آن زندگی...

محمد فرشاد، در آیین افتتاح شهرداری ویژه بافت تاریخی شهر کرمان: مهم ترین رویکرد احیای بافت تاریخی این است که مردم در آن زندگی...

محمد فرشاد، در آیین افتتاح شهرداری ویژه بافت تاریخی شهر کرمان:

مهم ترین رویکرد احیای بافت تاریخی این است که مردم در آن زندگی کنند

رییس شورای اسلامی شهر کرمان در آیین افتتاح شهرداری ویژه بافت تاریخی شهر (شهرداری منطقه 5 شهری) با بیان این که احیا و ساماندهی بافت تاریخی شهر یکی از برنامه های شورای پنجم بوده گفت: این هدف امروز با راه اندازی شهرداری ویژه بافت قدیم و به همت شهردار منتخب محقق شد.

محمد فرشاد بافت تاریخی شهر کرمان را ارزشمند عنوان و تصریح کرد: با این حال اما سال ها در خصوص بازسازی این مجموعه غفلت شده و آن طور که باید و شاید به آن توجه نشده بود.

وی ایجاد شهرداری ویژه بافت تاریخی را در راستای ساماندهی بافت تاریخی مهم دانست و افزود: اما این کار نیازمند برنامه علمی و مدونی است و پراکنده کاری و اعمال سلیقه ما را به جایی نمی رساند.

به گفته فرشاد فقط زندگی کردن مردم در بافت تاریخی مهم ترین رویکرد برای احیای آن است تا متناسب با دستور کاری میراث فرهنگی و با نگاه به طرح های بالادستی چون طرح جامع تفضیلی و ترافیک که بر اداره شهر حاکم است به نتیجه خوبی برسد.

وی اهمیت به هویت فرهنگی و مناسبت های تاریخی را در احیای بافت قدیم شهر کرمان موثر دانست و گفت: به دلیل حساسیت بافت تاریخی، استفاده از نیروهای علاقمند به این حوزه و مشاوران متخصص ضروری است.

رییس شورای اسلامی شهر همچنین با تاکید بر هماهنگی بین دستگاه های متولی اظهار داشت: ایجاد جذابیت برای شهروندان با ارائه بسته های تشویقی و ترغیب آن ها برای بازسازی املاک خود بر اساس ضوابط میراث فرهنگی راهکار حیات و پویایی بافت تاریخی است.

رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورا نیز با بیان این که تاکنون روند مناسبی برای برای تهیه طرح های بافت تاریخی نداشتیم گفت: اگر به سابقه طرح های توسعه شهری در بافت تاریخی بپردازیم به طرح جهاد دانشگاهی و همچنین طرح تفصیلی شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری می رسیم که با وجود دقت و کیفیت لازم روند مناسبی را نداشته اند.

رامین ارجمندکرمانی بازنگری نظام برنامه ریزی در بافت تاریخی را ضروری دانست و اظهارامیدواری کرد: با تصویب بودجه لازم برای بازنگری طرح بافت تاریخی در دو سال گذشته شورای شهر و همچنین با آغاز بکار شهرداری ویژه بافت تاریخی، بازنگری طرح تفصیلی با دقت و ریزبینی لازم صورت گیرد تا خروجی آن طرحی موفق و توسعه بخش برای این مجموعه باارزش تاریخی باشد.

همچنین رییس کمیسیون حقوقی و نظارت شورا اختصاص تسهیلات ویژه شهرداری برای احیای بافت تاریخی را خواستار شد و گفت: راهکارهای تشویقی باعث حضور شهروندان و مالکان در این منطقه می شود.

فتح الله مویدی با بیان این که بخش نامه ها و دستورالعمل ها دست و پاگیرند افزود: با ضمانت اجرایی قوانین، شهروندان و سرمایه گذاران را به احیای بافت تاریخی ترغیب کنید.

رییس کمیسیون برنامه، بودجه و منابع پایدار نیز هوشمندسازی این شهرداری ویژه را ضروری دانست و گفت: این مهم در راستای تکریم ارباب رجوع و همچنین شفاف سازی صورت پذیرد.

حسین چناریان همچنین افزود: بهتر است ساختارهای اجرایی و پاسخگویی مسئولان به روش های سنتی گذشته نباشد.

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر کرمان

    منبع خبر

    شورای شهر کرمان

    شورای شهر کرمان یک شورای شهر در شهر کرمان می باشد

      نظرات