پیشنهاد عضویت راه‌آهن‌ کشورهای CIS در ایران به مجلس

پیشنهاد عضویت راه‌آهن‌ کشورهای CIS در ایران به مجلس

مدیرعامل راه‌آهن گفت: دولت لایحه عضویت راه‌آهن‌ کشورهای CIS www.BanaNews.irدر ایران ‌را در قالب یک طرح دوفوریتی آماده کرده تا به مجلس ارائه کند که اگر فوریت آن توسط مجلس تأیید و تصویب شود، امکان اعزام واگن‌های ایرانی به کشورهای CIS فراهم می‌شود.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) عبدالعلی صاحب‌محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خصوص برنامه‌های راه‌آهن جمهوری اسلامی برای توسعه ترانزیت ریلی کشور اظهار داشت: یکی از بحث‌های جدی در راه‌آهن توسعه ترانزیت و تقویت کریدورهای بین‌المللی است، در این راستا سال گذشته ظرفیت سایت تعویض بوژی در سرخس به دو برابر افزایش یافت یعنی در وقع امکان تعویض بوژی از ۲۰۰ بوژی در روز به ۴۰۰ بوژی افزایش یافت.

وی یادآور شد: در راستای توسعه ترانزیت ‌مسیر ریلی سرخس - بندرعباس نیز کوتاه‌تر شد و ۲۴۰۰ کیلومتر مسیر قبلی به ۱۶۰۰ کیلومتر کاهش پیدا کرد.

صاحب‌محمدی با اشاره به اینکه ‌تعرفه‌های راه‌آهن نزدیک به چهار سال ثابت نگه داشته شده و افزایش نداشته است، گفت: هم‌اکنون نسبت به قیمت کشورهای منطقه، ‌تعرفه‌های پایین‌تری را دریافت می‌کنیم تا بتوان جذب ترانزیت بیشتری را انجام داد.

مدیرعامل راه‌آهن اظهار داشت: از دیگر اقدامات جذب ترانزیت می‌توان به ارائه تخفیفی پلکانی اشاره کرد بدین ترتیب که به هر میزان ظرفیت افزایش یابد تخفیفی برای ناوگان باری قائل می‌شویم.

صاحب‌محمدی افزود: حجم عمده کالای ترانزیتی مرز ریلی سرخس، پنبه ازبکستان است که به سمت بندرعباس و از آنجا به سایر نقاط دیگر منتقل می‌شود؛ چندی پیش به دلیل افزایش قیمت پنبه، کشش بازار از سمت کشورهای مصرف کننده کاهش یافت و عبور این کالا از مرز سرخس کمتر شد اما به تازگی قیمت پنبه تا حدی کاهش یافت که امید است این امر موجب رونق بازار جابه‌جایی این کالا شود.

معاون وزیر راه و ترابری اظهار داشت: جابه‌جایی ریلی کالا با مبدأ کشورهای تازه استقلال یافته CIS شامل کشورهای تاجیکستان، ترکمنستان، قزاقستان و از این قبیل، از طریق مرز سرخس انجام می‌شود؛ کالا ابتدا به ترکمنستان و از آنجا وارد مرز سرخس می‌شود و پس از‌ تعویض بوژی واگن‌ها، به سمت بندرعباس حرکت می‌کند.

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: ‌یکی از مشکلاتی که هم‌اکنون داریم این است که واگن‌های ایران در کشورهای CIS نمی‌تواند سیر کنند یعنی در واقع بحث ترانزیت کالای کشور عمدتاً وابسته به واگن‌هایی است که از کشورهای CIS داخل کشور ایران می‌شوند که در این راستا باید عضویت راه‌آهن‌های کشورهای CIS را بپذیریم تا بتوان واگن‌هایمان داخل آن کشورها سیر کند.

وی افزود: حضور واگن‌های ایران در داخل آن کشورها موجب انتقال بار و رشد صادرات کشور خواهد شد و هم می‌تواند به توسعه ترانزیت با جابه‌جایی بار به داخل کشور بیانجامد.

معاون وزیر راه و ترابری افزود: در راستای برطرف شدن این مشکل چندی پیش لایحه‌ "پذیرفتن عضویت راه‌آهن‌های کشورهای CIS در ایران " تنظیم کرده و به مجلس فرستادیم اما شورای نگهبان ایرادی از آن گرفت که لایحه به دولت برگشت.

مدیرعامل راه‌آهن ادامه داد: این لایحه هم‌اکنون در قالب یک طرح دوفوریتی در دولت آماده شده است تا به مجلس ارائه شود که اگر فوریت آن توسط مجلس تأیید و تصویب شود و ایران عضویت ‌راه‌آهن‌های کشورهای CIS را بپذیرد، امکان اعزام واگن‌های ایرانی به کشورهای CIS فراهم خواهد شد که این امر تأثیر بسزایی در افزایش حجم صادرات و ترانزیت کالا در بخش ریلی خواهد داشت.

 

    نظرات