حیدرآباد؛ از باغهای سبز گذشته تا زندگی در خانه های تنگ و تاریک

حیدرآباد؛ از باغهای سبز گذشته تا زندگی در خانه های تنگ و تاریک

www.BanaNews.irحیدرآباد یکی از مناطق بسیار قدیمی کرج است که در طول دهه گذشته از منطقه ای سرسبز و مملو از باغ تبدیل به محله ای با آپارتمانهای غیراستاندارد و مشکلات فراوان شده است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) حیدرآباد در ابتدای میانجاده پشت اداره تحقیقات و علوم دامی کشور قرار دارد. تا حدود ۳۰ سال قبل نهرهایی در منطقه جاری بود و حتی برخی اهالی قدیمی شنا کردن در این نهرها را به خاطر دارند. اما امروز این منطقه با دارا بودن آپارتمانهای ارزان، اقشار کم درآمد را به خود جلب کرده و اغلب کسانی که نمی توانند در مناطق بهتر خانه تهیه کنند برای فرار از اجاره نشینی در این منطقه ساکن می شوند.

توسعه حیدرآباد به لحاظ ساختمانی آنقدر یکباره اتفاق افتاد که شاید مسئولان فرصتی برای فراهم کردن زیرساختهای آن نیافتند.طبیعی است که یک شبه نمی توان برای کوچه ای که تا چندی قبل ۱۰ خانوار سکنه داشته و امروز ۱۵۰ خانوار برنامه ریزی کرد و اگر هم بشود برنامه ریزی کرد نمی توان به سرعت آن را اجرا نمود.

اما واقعیت این است که بخش عمده ای از مشکلات منطقه به سهل انگاری برخی مسئولان بازمی گردد که بی توجه به ظرفیت منطقه اجازه توسعه آن را داده اند.

کوچه های تنگ و تاریک و آپارتمانهای افراشته چون غول دراین کوچه ها اولین چیزی است که توجه هر تازه واردی را به خود جلب می کند. کوچه هایی که ماشینهای شهرداری و آتش نشانی امکان ورود به آن را ندارند در نتیجه زباله اولین چیزی است که در کوچه ها خودنمایی می کند.

بعد از زباله ها ترافیک پیچ در پیچ و گره خورده کوچه هاست که انسان را سرگردان می کند. اغلب ساکنان این خانه های بدون پارکینگ صاحب خودرو هم هستند و در کوچه های باریک در هر دو طرف خودرو پارک شده به گونه ای که ممکن است گاهی برای رد شدن از یک کوچه که در آن گرفتار شده ای ساعتی زمان را از دست بدهی.

نکته بعدی که در ظاهر محله دیده می شود جوانان سرگردان با ظاهرهای عجیب و غریب است که فضای نامناسبی ایجاد کرده اند و ظاهر ناامنی به محل داده اند.

این امر مورد گلایه بسیاری از مردم محله است و بارها و بارها از مسئولان خواسته اند جلوی ادامه این وضعیت را بگیرند.

یک شهروند ساکن حیدرآباد در این خصوص به مهر گفت: در ساعات خاصی شما به سادگی می توانی مواد مخدر را در گذرگاههای حیدرآباد پیدا کنی و زنان و مردانی با ظاهر زننده در کوچه و خیابان ببینی.

اکبر جعفریان ادامه داد: از سوی دیگر محل بازی و تفریح مناسب برای کودکان و نوجوانان محل وجود ندارد و آنها برای بازی به هر وسیله ای متوسل می شوند.

موش بازی سرگرمی بچه های حیدرآباد!!

این شهروند ادامه داد: فرزندان این محل از فرط کمبود امکانات به بازی با طبیعت رو کرده اند که بارزترین مصداق آن در این محل موش است.

وی افزود: از آنجاییکه منطقه پشت دامپروری واقع شده و از سویی در گذشته دارای باغات و نهرهای فراوان بوده موشها با تخریب آن وضعیت سرگردان شده اند و به زندگی با انسانها پناه آورده اند.

شهروند دیگری گفت: حیدرآباد علاوه بر آدمهای خلافکار و مسائل خاص خودش در قرق موشهایی به قاعده گربه است و حتی در آپارتمانهای ما به خصوص در طبقات اول موش جولان می دهد.

از این مسائل که بگذریم عمده ترین مشکلی که به خصوص بانوان حیدرآبادی از آن یاد می کنند آب ناسالم و گچی منطقه است که حتی بعد از جوش در دمای ۱۰۰ درجه گچ در آن قابل مشاهده است.

اکر امیری به مهر گفت: گویی سلامت سکنه این منطقه برای کسی مهم نیست چرا که سالهاست این مسئله ادامه دارد و بارها و بارها اعتراض شده اما مسئله حل نشده است.

وی یادآور شد: همین آب گچی و ناسالم هم کم فشار است و اغلب آپارتمانها مجتمع ها برای بردن آب به طبقات اول به بعد از پمپ آب استفاده می کنند.

فریبا کلاهداری شهروند دیگری عنوان کرد: کوچه های حیدرآباد اغلب کانال و راه فاضلاب ندارند و با کمترین بارندگی بخصوص در فصول پاییز و بهار کوچه ها و خیابانها دچار آبگرفتگی می شوند و به این دلیل که سطح مغاره ها و خانه ها هم سطح خیابان است آب به درون خانه ها و مغازه راه پیدا می کند و به این ترتیب زندگی ساکنان این خانه ها مختل می شود.

کنتورهای مشترک برق و گاز و آب کمر سکنه حیدرآباد را خم کرده است

وی یکی دیگر از مشکلات را مشترک بودن کنتورهای آب، برق یا گاز عنوان کرد و افزود: با هدفمندی یارانه ها و افزایش بهای قبوض شهری ساکنین درصد گرفتن کنوتر جدا هستند و این موضوع مستلزم پایان کار است و چون خانه ها اغلب قولنامه ای است درنتیجه جدا سازی کنتورها پیگیری نمی شود.

کلاهداری ادامه داد: این امر باعث می شود با تصاعدی شدن پول آب و برق و گاز بعضی سکنه که حتی یک نفر هستند بار اضافی مالی تحمل کنند.

کلاهداری که کمتر از یکسال است در این منطقه ساکن است ادامه داد: این منطقه فاقد مراکز درمانی است و نزدیکترین مرکز درمانی به آن کلینک تامین اجتماعی حصارک است و بیمارستان تخصصی تامین اجتماعی البرز هم از منطقه دور است.

وی ادامه داد: اگر کسی نیمه شب حالش بد شود برای رسیدن به اولین مرکز درمانی با توجه به دوربرگردانها و مسیر باید نیم ساعت وقت بگذارد که در موارد اورژانسی این امر به معنای اتمام وقت طلایی برای بیمار است

جواد موسوی هم به کمبود اتوبوسهای شهری به مقصد حیدر آباد گلایه کرد: اتوبوسهایی که به مقصد حیدر آباد می روند با شاهین ویلا و بنیاد مشترک هستند و در واقع اتوبوس به سه مقصد حیدر آباد، شاهین ویلا و بنیاد مسافر سوار و پیاده می کند و به دلیل کمبود اتوبوس همیشه با اتوبوسهای پراز مسافر مواجه می شویم و مجبوریم تمام مسیر تا مقصد را ایستاده طی کنیم.

وی افزود: دیگر مشکل اهالی ساکن در این منطقه سکونت اراذل و اوباش و خلافکاران در این منطقه است که این خانواده ها در بیشتر موارد تلاشی برای تربیت فرزندان و جامعه پذیر بودن فرزندان خود نمی کنند در نتیجه کودکان و نوجوانان باعث آزار و سلب آرامش از دیگران می شوند و در صورت حضور در اماکن آموزشی نزاع و زد و خورد می کنند.

موسوی ادامه داد: بافت جمعیتی منطقه به گونه ای است که گویا وارد ایرانی کوچک شده ای و حتی محلات اسم استانها را دارند به عنوان نمونه محله لرها، محله ترکها، محله شمالیها و ... که این امر باعث لشکرکشی در مواقع نزاع و درگیری می شود.

وی تاکید کرد: استقرار یک پاسگاه انتظامی درون حیدرآباد بی شک به حال منطقه و حل مسائل آن مفید خواهد بود.

شکی نیست که افرادی که می خواهند بدون دغدغه یک زندگی سالم و بدون مشکلات داشته باشند و برای فرار از مستاجری در این منطقه خانه خریده اند دلشان می خواهد در فضایی آرام زندگی کنند اما وضعیت منطقه به آنها گوشزد می کند که گویی مستاجری بهتر بوده است.

بسیاری از ساکنان همین خانه های ارزان قیمت را با وام و قرض خریده اند، اما پس از مدتی سکونت در منطقه خشنودی آنها که پس از مدتها توانسته اند خانه ای تهیه کنندف تبدیل به رویاریی با مشکلات می شود.

نکته دیگری که در خصوص حیدرآباد وجود دارد بلاتکلیفی منطقه حیدرآباد بین شهرداریهای منطقه ۶ و هفت است موضوعی که باعث سرگردانی خبرنگار مهر نیز شد و هر کدام از مسئولان پاسخگویی را به مدیر منطقه کناری خود پاس دادند

 

 

گزارش: کبری راسخی ماسوله

خبرگزاری مهر

    نظرات