افزایش 2 برابری اعتبارات آبخیزداری سمنان/ لزوم بهره‌برداری بهینه...

استاندار سمنان از افزایش دوبرابری تخصیص اعتبارات آبخیزداری در این استان در سالجاری خبر داد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای سمنان، علیرضا آشناگر در جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان سمنان با اعلام این خبر گفت: اعتبارات تخصیص یافته در حوزه آبخیزداری استان سمنان در سال گذشته، حدود 40 میلیارد تومان بوده است که در سال 1398، با افزایش دو برابری به 80 میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است .

وی افزود: فعالیت های آبخیزداری یکی از بهترین و تأثیرگذارترین فعالیت هایی است که در حوزه آب صورت گرفته است و نتایج خوب و مفیدی نیز در پی داشته است .

استاندار سمنان ادامه داد: اگر چندسال پیاپی، همه اعتبارات را برای پروژه های آبی بگذاریم، کار بزرگی نکردیم، چون توسعه استان منوط به تأمین آب است، لازم است در این بخش مشارکت های مردمی نیز مورد توجه قرار گیرد .

آشناگر با تأکید بر توجه ویژه به پروژه های کوچک آبی از جمله تغذیه مصنوعی سفره های آب زیرزمینی در استان سمنان گفت: از این پروژه های کوچک آبی در استان کویری سمنان کم نداریم، اعتبارات زیادی نیز نیاز ندارد، لازم است که مورد توجه قرار گیرد .

استاندار سمنان با بیان اینکه این استان در منابع آبی بسیار فقیر است، خاطر نشان کرد: با وجود فقیر بودن استان در منابع آبی، متوسط برداشت از منابع آب زیرزمینی و آب های سطحی استان سمنان نیز بیش از  میانگین کشوری است که برای استان کویری سمنان بالا بوده و باید مدیریت مصرف بهبود یابد .

آشناگر اظهار داشت: بیشترین استفاده از منابع آبی استان سمنان از سه هزار و 592 حلقه چاه با برداشت 729 میلیون متر مکعب در سال صورت می گیرد، همچنین متوسط روان آب ها و آب های سطحی استان سمنان نیز دارای حجمی معادل 350 میلیون متر مکعب در سال است که بیشتر از 85 درصد آن بهره برداری و مهار شده است .

وی ظرفیت فعلی قنات ها و سدهای استان سمنان را نیز به ترتیب 75 و 42 میلیون متر مکعب عنوان کرد و گفت: چیزی حدود 770 رشته قنات در استان سمنان وجود دارد که میزان آبدهی آنها حدود 75 میلیوت متر مکعب در سال است و ظرفیت آب سدهای دامغان، مجن شاهرود و کالپوش میامی نیز حدود 42  میلیون متر مکعب است .

استاندار سمنان همچنین ادامه داد: سهم آبخوان ها نیز از کل مساحت استان سمنان ناچیز است ، لذا استفاده بهینه از منابع آبی و ساماندهی آن بیش از پیش باید مورد توجه قرار گیرد .

لینک اصل خبر در سایت شركت آب منطقه‌ای سمنان

    منبع خبر

    شركت آب منطقه‌ای سمنان

    شركت آب منطقه‌ای سمنان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات