فرودگاه امام، اصفهان و شیراز مدنظر سرمایه‌گذار خارجی ‌است

فرودگاه امام، اصفهان و شیراز مدنظر سرمایه‌گذار خارجی ‌است

www.BanaNews.irمعاون برنامه‌ریزی و نظارت شرکت مادر تخصصی فرودگاه‌های کشور با اعلام این‌که ۱٫۲ میلیارد دلار فرصت سرمایه‌گذاری فاز دو فرودگاه امام خمینی است، گفت: حضور بخش‌های غیر دولتی داخلی و خارجی چه به صورت کنسرسیوم و چه به صورت مستقل در چارچوب مقررات حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی کشور امکان‌پذیر است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) عبدالرحیمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، درباره سرمایه گذاری خارجی در فرودگاه‌های کشور گفت: تاکنون مشارکت مستقیم سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه فرودگاه‌ها اتفاق نیافتاده است.

وی ادامه داد: در سیاست‌ها و برنامه‌های جذب سرمایه‌گذار بخش غیردولتی خارجی هیچ مانعی در برابر حضور بخش غیر دولتی خارجی وجود ندارد و قطعا حضور بخش‌های غیر دولتی داخلی و خارجی چه به صورت کنسرسیوم و چه به صورت مستقل در چارچوب مقررات حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی کشور امکان‌پذیر است.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت شرکت مادر تخصصی فرودگاه‌های کشور افزود: مذاکرات متعددی از سال گذشته برای حضور سرمایه‌گذار خارجی آغاز شده است.

وی با بیان این‌که در فرودگاه حضرت امام ۱٫۲ میلیارد دلار فرصت سرمایه‌گذاری فاز دو است، گفت: برخی فرودگاه‌ها مانند اصفهان و شیراز نیز مدنظر سرمایه‌گذاران خارجی بوده است.

عبدالرحیمی در پاسخ به این سوال که آیا به‌رغم اقتصادی نبودن فرودگاه‌ها بازهم سرمایه‌گذار خارجی درخواست سرمایه‌گذاری دارد؟ ‌تصریح کرد: موضوع اقتصادی بودن فرودگاه و این‌که اجرای یک پروژه در فرودگاه اقتصادی یا نباشد متفاوت است.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت شرکت مادر تخصصی فرودگاه‌های کشور ادامه داد: زمانی که اعلام می‌شود یک فرودگاه غیر اقتصادی است نگاه درآمد هزینه‌ای و نظام صورت مالی حسابداری به آن نگاه می‌کنند این در حالی است که فرودگاه برای سطح کلان توسعه مناطق محل استقرارشان،‌ آثار القایی و تکاثری در اقتصاد توسعه می‌کنند.

وی با بیان این‌که فرودگاه‌ها زیرساخت و محرک اساسی برای توسعه سایر حوزه‌ها است، اظهارکرد: اگر تجارت، بازرگانی، صنعت، ‌آموزش عالی و حتی نظام بهداشتی بخواهد در یک منطقه به درستی تامین شود نیازمند یک نظام حمل ونقل هوایی سریع، ایمن و کارآمد است بنابراین فرودگاه‌ها در یک نگاه به عنوان بنگاه درآمد هزینه‌ای غیر اقتصادی خواهد بود اما در سطح اقتصاد کلان و در نگاه توسعه‌ای نمی‌توان از فرودگاه‌ها و آثار آن‌ها در رشد تولید ناخالص داخلی گذشت.

عبدالرحیمی ادامه داد: بنا به برنامه‌ای که برای رشد تولید ناخالص داخلی در نظر گرفته شده اگر بنا به برنامه تحول اقتصادی هشت درصد رشد را داشته باشیم به تناسب آن در هر منطقه‌ای که این رشد اتفاق بیفتد تقاضای حمل ونقل هوایی چندین برابر افزایش می‌یابد.

به گفته معاون برنامه‌ریزی و نظارت شرکت مادر تخصصی فرودگاه‌های کشور استفاده از ظرفیت‌های حمل و نقل هوایی به تقاضای موثر حمل و نقل هوایی وابسته است به طوری‌که هر چه میزان تقاضا افزایش یابد به تبع آن استفاه از فرودگاه‌ها افزایش و اقتصاد فرودگاه‌ها تقویت می‌شود.

وی در پایان در پاسخ به این سوال که با توجه به این‌که برای فرودگاه‌های اراک و رامسر هیچ سرمایه‌گذاری اعلام آمادگی نکرده است پس طرح توسعه این فرودگاه‌ها با چه بودجه‌ای انجام می‌شود؟ اظهار کرد: طرح توسعه فرودگاه اراک در حوزه زیرساخت‌های مربوط به ایمنی و تجهیزات ناوبری است در رامسر هم با اعتبارات اختصاصی از سوی منابع عمومی این کار در حال انجام است.

عبدالرحیمی در پایان درباره احداث فرودگاه‌های جدید تصریح کرد: مرجع ایجاد فرودگاه جدید شرکت فرودگاه‌ها نیست.

 

 

    نظرات