بازدید استاندار خراسان رضوی از رودخانه حفاظت شده کشف رود/  آغاز بکار کارگروه طرح جامع زیست بومی کشف رود

بازدید استاندار خراسان رضوی از رودخانه حفاظت شده کشف رود/  آغاز بکار کارگروه طرح جامع زیست بومی کشف رود

به گزارش روابط عمومی حفاظت محیط زیست خراسان رضوی، علیرضا رزم‌حسینی از وضعیت کشف‌رود و فاضلاب جاری در آن ، تصفیه خانه‌های اولنگ، التیمور و سپتاژ بازدید کرد .

استاندار خراسان رضوی در نشست مشترکی که در حاشیه این بازدید با مدیران کل حفاظت محیط زیست استان ، مدیر عامل آب منطقه ای و جمعی از مدیران دستگاه های مربوطه برگزار شد، ضمن تشکر از اقدامات صورت گرفته برای ساماندهی کشف رود ، اظهار کرد: ساماندهی کشف رود نیازمند همکاری همه جانبه همه دستگاه ها با فرماندهی واحد است .

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی ضمن ابراز خرسندی از ورود مقام عالی استان برای حل این معضل زیست محیطی افزود: تمام تلاش جمعی در استان ،حفاظت ،احیاء و بهسازی رودخانه حفاظت شده کشف رود و احصاء و مدیریت فعالیت های متعارض در حاشیه این رودخانه و نیز تفکیک و تعیین میزان اثر گذاری و اثر پذیری عوامل مختلف در مدیریت آن با توجه به مسائل اجتماعی و استفاده از دانش بومی برای مشارکت زیست بومی این اکوسیستم حساس است.

وی ادامه داد: به این جهت و با توجه به اهمیت موضوع با دستور استاندار؛ کارگروه ساماندهی کشف رود به سرعت شکل گرفت و آغاز به کار این کارگروه با دستور کار بررسی طرح جامع زیست بومی کشف رود  ۱۷ مهر ماه جاری در محل استانداری با حضور معاونت عمرانی استاندار و اداره کل حفاظت محیط زیست، شهرداری کلانشهر مشهد و سازمان های جهاد کشاورزی،آب منطقه ای ، آب و فاضلاب و شرکت شهرک های صنعتی برگزار شد .

تورج همتی در این نشست طی سخنانی ضمن تبیین روند اجرائی رویکردها و الگوهای مدیریتی طرح مدیریت زیست بومی اظهار داشت: با توجه به نیاز های ذینفعان حقیقی و حقوقی و با تاکید بر نقش جوامع محلی؛ الگوی مناسبی جهت بهره برداری از کارکردها و قابلیت های کشف رود با اولویت ویژه به توسعه فضاهای سبز در حاشیه کشف رود و توسعه گردشگری متمرکز و گسترده طراحی شد.

وی ضمن اشاره به برخی الزامات قانونی و رویکردهای سند های بالا دستی و اشاره به برگزاری سه کارگاه مدیریت یکپارچه زیست بومی رودخانه کشف رود در مشهد ظرف چند ماه اخیر به منظورشناسایی آسیب ها،تحقق مدیریت جمعی و خردمندانه برای استفاده از قابلیت بخش دولتی، خصوصی و ذینفعان، برای بازگشت حیات به این زیستگاه ارزشمند گفت: هر چند احیاء کشف رود نیازمند گذر زمان است ولی با تعریف مدل نجات و چیدمان پایداری برای کشف رود ،آینده ای روشن برای این رودخانه متصور هستیم.

در ادامه این نشست و پس از تبادل نظر ذینفعان مقرر شد، تمامی طرح ها و برنامه های حوزه کشف رود تحت عنوان « طرح جامع زیست بومی کشف رود» با جلساتی تحت همین عنوان پیگیری و دنبال شود.

وی افزود: ارگان های مرتبط همچون آب منطقه ای ، آبفا ، حفاظت محیط زیست و جهاد کشاورزی موظف شدند الزامات و ملاحظات قانونی حوزه عملکردی خود در قالب طرح زیست بومی به شهرداری اقدام کنند.

همتی افزود: شهرداری مشهد نیز در این نشست مکلف شد پیشنهادات خود را بر اساس ملاحظات مربوطه و الزامات در قالب مدیریت طرح جامع زیست بومی پیشنهاد ارائه کند.

در این نشست، اولویت اقدامات تعریف شده به محدوده ی کشف رود واقع در حریم شهر مشهد اختصاص یافت و سازمان جهاد کشاورزی نیز موظف شد اسناد مالکیت اراضی را بهمراه پیشنهاد گونه های غیر مثمر که امکان آبیاری با فاضلاب را دارد به دبیرخانه اعلام نماید .
لینک اصل خبر در سایت سازمان حفاظت محیط زیست

    منبع خبر

    سازمان حفاظت محیط زیست

    سازمان حفاظت محیط زیست یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات