گزارش نشست مشترک:



نشست مشترک گروه راه و راه‌آهن جامعه مهندسان مشاور ایران و مهندس جلال بهرامی معاون ساخت و توسعه آزادراه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور، یکشنبه 24شهریورماه 98 باهدف طرح مشکلات و موضوعات پروژه‌ها راه و راه‌سازی برگزار شد.

در ابتدای این نشست دکتر سهیل آل رسول، نماینده گروه راه و راه‌آهن در شورای مدیریت، ضمن خوشامدگویی به معرفی جامعه، پیشینه و توانمندی‌ها آن به ویژه گروه راه و راه آهن پرداخت.

در ادامه مهندس جلال بهرامی طی سخنانی با اشاره به تصدی‌گری دولت در حوزه زیرساخت اظهار داشت: باید تصدی‌گری دولت کاهش یابد و در این راستا به پروژه‌ها با نگاه ملی و اقتصادی توجه شود. انتخاب بر اساس مناقصه قیمت به کیفیت کار مهندسی به‌شدت لطمه زده است و  این شیوه ارجاع کار با توجه به دانش‌بنیان بودن ماهیت کار مهندسان مشاور صحیح به نظر نمی‌رسد.

وی در ادامه افزود: از دیگر مشکلات در این عرصه تعریف و جانمایی پروژه‌ها بر اساس تصمیمات غیرفنی است. بعضاً پروژه راه یا خط راه آهنی بدون توجه به نیازهای کشور و تنها بر اساس مصالح منطقه ای اجرا و افتتاح می‌شود که مشکلات خاص خود را ایجاد می‌کند. این تصمیمات بعضاً نادرست منجر به هدر رفت سرمایه ملی شده است. به‌عنوان نمونه برای توسعه در هر کشوری نیاز است راه‌ها و آزادراه‌ها به دریاهای آزاد ختم شود؛ لکن در ایران بیشتر راه‌ها به مرکز ختم شده‌اند.

مهندس بهرامی به اشاره به نقش نهادهایی نظیر جامعه مهندسان مشاور ایران گفت: سازمان‌هایی نظیر جامعه باید در جهت جانمایی پروژه‌ها با بدنه وزارتخانه فعالانه‌تر عمل کنند و به دولت پیشنهاد دهند. زمانی که مشکلات و موضوعات از نهادهایی نظیر جامعه مهندسان مشاور ایران که دارای سرمایه متفکر انسانی و اجتماعی است؛ مطرح شود؛ می‌توان نقش مطالبه گری را نیز دنبال کرد.

معاون ساخت و توسعه آزادراه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور با اشاره به بودجه عمرانی تخصیص‌یافته در دولت‌های قبلی اظهار داشت: در بودجه امسال کشور سهم پروژه‌های عمرانی تنها در حدود 6% بودجه کل کشور است. این موضوع باید به روش‌های مختلف از سوی جامعه مهندسان مشاور ایران و سایر سازمان‌ها و نهادها بیان شود. زیرا اداره عمرانی و توسعه زیرساخت کشور با این رقم بودجه امکان‌پذیر نیست و تبعات آن علاوه بر مهندسان متوجه کل کشور است.




لینک اصل خبر در سایت جامعه مهندسان مشاور ایران

    منبع خبر

    جامعه مهندسان مشاور ایران

    جامعه مهندسان مشاور ایران یک انجمن می باشد

      نظرات