آشنایی کودکان و نوجوانان به عنوان مسوولان آتی کشور با مقوله آب...

عبدالله اسکویی" در نشستی که با حضور قائم مقام معاونت پژوهش، برنامه ریزی و رئیس مرکز تحقیقات صدا و سیما و هیات همراه در سد لتیان برگزار شد، با بیان این مطلب اظهار کرد: روابط عمومی شرکت مدیریت منابع آب ایران به عنوان بازوی ارتباطی بخش آب کشور با شناسایی چالش های آبی مختلفی همچون آمایش سرزمین، ارزش اقتصادی آب و سازگاری با کم آبی ، مصرف بی رویه آب در بخش کشاورزی ، لزوم حفاظت از منابع آب زیر زمینی و ده چالش مهم دیگر اقدام به ترسیم یک نقشه راه کرده است.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای مرکزی به نقل از شبکه خبری آب ایران، وی با اشاره به چالش های  بخش کشاورزی  به عنوان پر مصرف ترین بخش ، تصریح کرد:  امروزه مسوولان امر متوجه شده اند که  منابع آبی که اکنون در اختیار داریم، باید ذخیره ای برای آیندگان باشد .

اسکویی ضمن اشاره به  موضوع  خطرناک فرونشست و استفاده بی رویه از منابع آب زیرزمینی در کشور گفت: در استان هایی همچون تهران، فارس، همدان و کرمان با این پدیده خطرناک مواجهه شده ایم. اگر سفره های آب زیرزمینی ما از بین برود، امکان بازسازی آن وجود نخواهد داشت .

مدیر کل دفتر روابط عمومی شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: بر این اساس برنامه هایی همانند طرح احیاء و تعادل بخشی  منابع آب های زیرزمینی با 15 عنوان به تصویب رسیده  که یکی از پروژه های آن پروژه اظلاع رسانی بعنوان پیوست فرهنگی  و رسانه ای طرح  است که مخاطبان آن کلیه ذی مدخلان شامل کشاورزان،  قوای سه گانه و حتی  دانش آموزان به عنوان ذی نفعان آب می باشند  که در کنار برنامه های متعدد رسانه ای  ارتباطات چهره به چهره با کشاورزان جایگاه ویژه ای دارد .

وی ادامه داد: طرح مذکور موجب شد تا موضوع آب  عمومی سازی و رسانه ای شده و به دغدغه همگانی تبدیل شود .

اسکویی با اشاره به طرح دانش آموزی نجات آب (داناب) و مجموعه فعالیت ها و اقداماتی که در این خصوص تاکنون صورت گرفته است، عنوان کرد: در این طرح قبل از آموزش به دانش آموزان، میزان اطلاعات آن ها از منابع آب سنجیده شده و سپس بعد از آموزش نیز مورد ارزیابی قرار می گیرند تا افزایش سواد آبی آن ها در این طرح  و بر  اساس آموزش صورت گرفته مشخص شود .

وی در بخش دیگری از سخنان خود به  کتاب انسان و محیط زیست که در پایه یازدهم  دبیرستان تدریس می شود اشاره و بیان کرد:  در این کتاب علاوه بر موضع آب، مباحثی همچون  انرژی و محیط زیست هم گنجانده شده است که به علت  مطالب چشمگیر آن در خصوص آب  به یک پروژه  آموزشی در مدارس تبدیل شد که در سراسر کشور در حال اجرا  توسط معلمان می باشد .

اسکویی  اضافه کرد: اگر  دانش آموزان با مقوله آب آشنا شوند  به عنوان مسوولان و مدیران آتی  نگاه صحیح تری در آینده به این  امر  حیاتی خواهند داشت .

مدیر کل دفتر روابط عمومی شرکت مدیریت منابع آب ایران با بیان  اینکه تمرکز  مرکز تحقیقات صدا و سیما  بر روی پژوهش  می باشد، ادامه داد: این امر برای ما از اهمیت بالایی برخوردار بوده، چرا که نمی دانیم مردم در خصوص آب چگونه می اندیشند و اینکه بتوانیم افکار عمومی را بهتر بشناسیم  که این مرکز می تواند  کمک  قابل توجهی را در خصوص بعمل آورد .

مساله آب بایستی تبدیل به دستورهای اولویت دار نظام شود

" علی طلوعی" قائم مقام معاونت پژوهش، برنامه ریزی و رئیس مرکز تحقیقات صدا و سیما در ادامه این نشست  با مقایسه امر سواد رسانه ای و سواد آبی اظهار کرد: همانگونه که در سواد رسانه ای مردم آموزش می بینند که با رسانه ها از زاویه ای انتقادی برخورد کنند از آن جایی که  کشور ما با کمبود  آب روبرو است، سواد آبی  مردم کشور ما بایستی به روش های مختلفی افزایش پیدا  کند تا به پدیده بد  مصرفی  و پر مصرفی نیز نگاه منتقدانه داشته باشند .

وی ادامه داد: مرکز تحقیقات صدا و سیما می تواند پنداشته ها و نگاه افکار عمومی در راستای آب را مورد سنجش قرار دهد  که این خود می تواند نقطه شروعی برای ایجاد همکاری های بیشتر  و مشارکت  بین شرکت  مدیریت منابع آب ایران  و سازمان صدا و سیما باشد .

طلوعی همچنین افزود:  بایستی بر روی بحران آب دغدغه بیشتری داشته باشیم و در شرایط و مقاطعی که بحران به وجود آمده است، اثرگذاری رسانه بسیار اندک خواهد بود و در نتیجه در شرایط نرمال بایستی پیام های اصلاح الگوی مصرف انجام شود. همچنین  تقدس آب می تواند به عنوان یک رویکرد پنهان در برنامه های فرهنگ سازی آب قرار گیرد .

وی در پایان با بیان اینکه معاونت ما دارای سه بخش پژوهش، طرح و برنامه ریزی و بودجه و نظارت و ارزیابی می باشد، یادآور شد: این معاونت آمادگی لازم برای ارتباط دوسویه میان شرکت مدیریت منابع آب ایران  و مرکز تحقیقات صدا و سیما را دارا می باشد و امید است اتفاقات خوبی در این زمینه رقم بخورد .

لینک اصل خبر در سایت شرکت آب منطقه‌ای مرکزی

    منبع خبر

    شرکت آب منطقه‌ای مرکزی

    شرکت آب منطقه‌ای مرکزی یک شرکت می باشد

      نظرات