شهردار شیراز خبر داد: افزایش بیش از دو برابری ظرفیت حوضچه آرامش دروازه قرآن

شهردار شیراز خبر داد: افزایش بیش از دو برابری ظرفیت حوضچه آرامش دروازه قرآن

مهندس حیدر اسکندرپور در صحن علنی شورای شهر گفت: اقداماتی که شهرداری شیراز در محدوده بالا دست دروازه قرآن و به منظور ایمن سازی شهری و افزایش تاب آوری آن در برابر سیل با نظر مشاور در حال انجام است به دو دسته اقدامات بلند مدت و کوتاه مدت تقسیم می شود.
شهردار شیراز افزایش دو برابری ظرفیت حوضچه آرامش دروازه قرآن و ایجاد بندهای سنگی مختلف به منظور کاهش سرعت آب را از جمله اقدامات کوتاه مدت دانست و افزود: با این اقدامات تلاش داریم میزان و سرعت آب ورودی به لوله دروازه قرآن کاهش یابد و طی دو هفته آینده عملیات اجرایی آن به اتمام می رسد.
وی اضافه کرد: با کف برداری های انجام شده ظرفیت حوضچه ارامش دروازه قرآن حدود 36 هزار متر مربع فزایش یافته که این میزان برابر با 6 هزار و 500 کامیون خاکبرداری است.
مهندس اسکندرپور اقدامات بلند مدت برای افزایش ایمنی مسیل دروازه قرآن را ایجاد سدهای خاکی در بالا دست و تعبیه یک لوله انتقال آب جدید در زیر دروازه قرآن و کنار لوله قبلی دانست و گفت: اقدامات بلند مدت براساس نظر مشاور پروژه و پس از تصویب توسط مراجع ذی صلاح به ویژه سازمان آب منطقه ای فارس انجام می شود.
مهندس اسکندرپور اضافه کرد: طی ماه های اخیر بیشترین حجم اقدامات برای آمادگی در مقابل بارش باران در مجموعه مدیریت شهری انجام شده است.
شناسایی ۱۴۴ نقطه آبگیر در سطح شهر شیراز
محمد حسن پور معاون خدمات شهری شهرداری شیراز نیز ضمن ارائه گزارش عملکرد از مجموعه اقدامات شهرداری برای مقابله با سیل و بارش باران گفت: اقدامات کوتاه مدت شهرداری شیراز برای مقابله با بارش باران از ابتدای خردادماه آغاز شده است.
معاون خدمات شهری شهرداری شیراز اضافه کرد: بیش از ۱۶۱ کیلومتر جدول روباز و ۲۲۱ کیلومتر کانال روبسته لایروبی و ۱۰۲ کیلومتر لوله گذاری جدید آب های سطحی انجام شد.
محمدحسن پور با بیان اینکه در سطح شهر شیراز ۵۲ حوزه آبریز وجود دارد، گفت:  چهار حوزه آبریز دروازه قرآن، سعدی، دراک و رودخانه خشک نیازمند توجه ویژه بود و در این راستا طبق برنامه ریزی های انجام شده این حوزه ها در اولویت اقدامات شهرداری شیراز قرار گرفت.
معاون خدمات شهری شهرداری شیراز اضافه کرد: ۱۴۴ نقطه آبگیر در سطح شهر شناسایی و با هماهنگی شهرداران مناطق به منظور رفع مشکلات اولویت بندی شده اند. همچنین بیش از دو هزار چاه جذبی سطح شهر لایروبی شده است.
وی خاطرنشان کرد: در بیش از ۳۰ کیلومتر از رودخانه خشک و ۲۳ کیلومتر از رودخانه چنارراهدار عملیات خاکبرداری، جمع اوری نخاله و اصلاح شیب شکن انجام شده است.
محمدحسن پور از برگزاری مانور گسترده سیل در سطح شهر شیراز خبر داد و افزود: به منظور افزایش امادگی مجموعه نیروهای شهرداری اقدام به برگزاری دوره های آموزشی مدیریت بحران، مانور سیل و بازدیدهای متعدد از نقاط مختلف سطح شهر کرده ایم.
معاون خدمات شهری شهرداری شیراز ابراز امیدواری کرد که پاییز و زمستان امسال را با آمادگی نیروی انسانی، فراهم سازی امکانات، برنامه ریزی ها و اقدامات انجام شده بدون مشکل پشت سر بگذاریم.
همچنین  نامه شرکت اب و فاضلاب شیراز مبنی بر پیشنهاد تبصره ۳ماده واحده قانون ایجاد و توسعه طرح های فاضلاب و بازسازی شبکه اب شهری در خصوص در آمدهای جاری و سرمایه‌ای به تفکیک کاربری در سال ۹۸ شهر شیراز در یکصدو ششمین جلسه صحن علنی شورا بررسی شد
با تصویب شورای اسلامی شهر شیراز، شرکت آبفای شیراز مکلف است مبالغ اخذ شده خرید انشعاب آب و فاضلاب خانگی و غیرخانگی درسال 1398 و سال های بعد از آن را که از شهروندان شیرازی اخذ می‌شود در برنامه های عمرانی تکمیل مخازن مورد نیاز ، توسعه شبکه و خط انتقال آب ، توسعه شبکه آب در دست اجرا ، اصلاح شبکه آب، اصلاح شبکه آب در دست اجرا، توسعه شبکه فاضلاب هزینه کند.
همچنین شرکت آبفای شیراز مکلف است گزارش نحوه اجرا و پیشرفت فیزیکی شبکه های فاضلاب شهری و درآمد و هزینه اقدامات عمرانی انجام شده را به صورت فصلی جهت بررسی به شورای اسلامی شهرشیراز ارسال کند.
در ادامه شرکت آبفای شیراز مکلف است پیرو مصوبات سابق شورای اسلامی شهر شیراز نسبت به اجرای ۳۲۲۰۰ انشعاب آب و ۶۰۲۳۸ انشعاب فاضلاب درطی 10 سال آینده به صورت سالانه اقدام و نتیجه را هر سه ماه یک بار به شورا گزارش کند.
با توجه به اینکه بیشترین تقاضاهای مردمی درخصوص اجرای خطوط فاضلاب مربوط به پهنه های حاشیه کمربندی جنوب شیراز است مقرر شد شرکت آب و فاضلاب با اولویت نسبت به اجرای شبکه فاضلاب جهت شهرک‌های محور جنوب، جنوب شرق، شرق و شمال غرب شیراز اقدام لازم را معمول دارد.
شرکت آبفای شهر شیراز مکلف است پیرو مصوبات قبلی شورانسبت به ساماندهی فاضلاب صدرا و جلوگیری از ورود فاضلاب شهر صدرا به سمت شیراز اقدام کند.
شرکت آبفای شهر شیراز مکلف به ساماندهی فاضلاب شهرک پردیس جوادیه است و میزان مشارکت مالی دولت و مردم در پروژه های آب و فاضلاب به تفکیک تعیین و به شورا اعلام شود.
شرکت آبفای شهر شیراز همچنین مکلف است طرح های خود جهت استفاده از روان آبها را حداکثر ظرف مدت 4 ماه تهیه و به شورا اعلام کندو میزان اعتبار تخصیص یافته دولتی جهت تصفیه خانه شماره 2 به همراه میزان خودیاری مردم را به شورا اعلام و نسبت به راه اندازی آن تسریع لازم را به عمل آورد.
همچنین مقدمات شروع عملیات اجرایی تصفیه خانه شماره 3 فراهم و گزارش مربوطه تهیه و به شورا ارسال شود.
در پایان نیز ابفا مکلف شد گزارش نحوه اجرا و کیفیت این تکالیف را به صورت فصلی به شورا ارائه کند.
طرح عادی جمعی از اعضای شورا مبنی بر طرح ارائه‌ی خدمات حمایتی به رانند گان بخش حمل و نقل عمومی بار و مسافر با مشارکت بخش خصوصی در دستور کار صحن علنی شورا قرار گرفت و تصویب شد.
با تصویب این طرح شهرداری شیراز موظف است در مدت حداکثر ۴ ماه از زمان ابلاغ مصوبه، حداقل یک مرکز را با مشارکت بخش خصوصی و با رعایت قوانین و مقررات مربوطه به منظور ارائه خدمات مورد نیاز و با کیفیت مناسب و دارای تخفیف لازم به ناوگان حمل و نقل عمومی بار و مسافر (تاکسی) راه‌اندازی کند
برنامه‌ریزی و زمانبندی نحوه استفاده ناوگان حمل و نقل عمومی بار و مسافر از مراکز خدماتی مورد نظر، در شیوه‌نامه این مصوبه تعیین می شود؛ شهرداری همچنین باید در مدت حداکثر دو ماه از زمان ابلاغ این مصوبه با انعقاد تفاهم با مراکز خدماتی و رفاهی و صاحبان فعالیت ها و مشاغل امکان ارائه خدمات تخفیف دار به رانندگان حمل و نقل عمومی بار و مسافر فراهم کند؛ بدیهی است این مساله روندی مستمر بوده و شهرداری باید در جهت گسترش خدمات اقدام کند
گفتنی ست بابت ارائه خدمات ذکر شده هیچ گونه هزینه بر عهده شهرداری نبوده و از طریق بخش خصوصی صورت می‌گیرد هزینه دریافت خدمات نیز توسط رانندگان و بهره‌برداران پرداخت می‌شود
همچنین با رعایت قوانین و مقررات مربوط شهرداری می‌تواند با مشارکت بخش خصوصی نسبت به ایجاد صندوق حمایت از رانندگان حمل و نقل عمومی بار و مسافر اقدام کند و باید در مدت حداکثر ۴ ماه از زمان ابلاغ این مصوبه، شیوه‌نامه نحوه‌ی ارائه‌ی این خدمات با رعایت الزامات زیر تهیه و اعمال شود
تهیه شیوه نامه مورد نظر در کمیته‌ای با حضور نمایندگانی از سازمان های حمل و نقل بار و مسافر صورت می‌گیردو کلیه خدمات مورد نظر این مصوبه تنها به رانندگان و بهره‌برداران حمل و نقل بار و مسافر که دارای پروانه فعالیت و مسافر که دارای پروانه اشتغال معتبر از شهرداری هستند ارائه می‌شود
شهرداری باید نظام ارزیابی عملکرد رانندگان حمل و نقل عمومی بار و مسافر راه اندازی کند و با امتیاز کسب شده رانندگان از سطوح مختلف بهره‌مند شوند.
نظام ارزیابی عملکرد و ارائه خدمات باید به گونه‌ای تنظیم شود که در نهایت سبب ارتباط موثر و خدمات حمل و نقل بار و مسافر به شهروندان شود در هر صورت ارائه حداقل خدمات به کلیه رانندگان دارای پروانه فعالیت و اشتغال معتبر از شهرداری الزامی است و اعمال امتیاز رانندگان برای سطوح بالاتر از خدمات است
همچنین با موافقت اعضای شورا، نامه رییس امور مالی این پارلمان شهری مبنی بر اصلاح بودجه سال ۹۸ شورا به کمیسیون برنامه، بودجه امورحقوقی و املاک ارجاع شد.
لایحه شهرداری شیراز مبنی بر واگذاری مدیریت سرای محله‌های شهر شیراز به سازمانهای مردم نهاد برای بررسی کارشناسی به کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورا ارجاع شد تا نتایج حاصله ظرف دوهفته به صحن ارائه شود.
لینک اصل خبر در سایت شورای شهر شیراز

    منبع خبر

    شورای شهر شیراز

    شورای شهر شیراز یک شورای شهر در شهر شیراز می باشد

      نظرات