محدودیت دولتی «زمین» در تهران

محدودیت دولتی «زمین» در تهران

www.BanaNews.irاطلاعات ما نشان می‌دهد اطراف تهران در جذب تهرانی‌ها موفق بوده است

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) وزارت مسکن درباره اینکه «چرا مسکن‌مهر داخل شهر تهران نیامد و در شهرهای جدید به اجرا درآمد؟» در قالب جوابیه‌ای به دنیای‌اقتصاد اعلام کرد: دولت در تامین زمین درون‌شهری در تهران محدودیت دارد و به همین خاطر احداث مسکن‌مهر برای متقاضیان تهرانی در شهرهای جدید هشتگرد، پرند و پردیس عملیاتی شده است.

این وزارتخانه در عین حال با دفاع از سیاست ساخت مسکن برای تهرانی‌ها در شهرهای جدید، تصریح کرده است: اطراف تهران در جذب تهرانی‌ها موفق بوده است.

متن جوابیه به این شرح است: پیرو درج مطلبی با عنوان «روایت یک مشاور املاک از تاثیر مسکن مهر در تهران» در تاریخ ۱۸/۳/۹۰ در آن روزنامه جوابیه ذیل ایفاد می‌گردد، خواهشمند است نسبت به درج آن در اولین شماره پیش‌رو اقدام فرمایید.

دولت با پیش‌بینی صحیح شرایط بازار مسکن ناشی از ورود متقاضیان متولد دهه ۶۵-۱۳۵۵ و همچنین با توجه به شاخص دسترسی به مسکن، اقدام به طراحی و عملیاتی نمودن مسکن مهر کرد؛ براین اساس بدیهی است که در صورت عدم ورود دولت به این مساله شاهد افزایش شکاف تقاضا و بالطبع تحریک شدید قیمت‌ها می‌بودیم.

مخاطبین مسکن مهر عمدتا اقشار پایین و میان درآمدی هستند لذا هدف اصلی این طرح تامین مسکن برای دهک‌های بالای درآمدی نیست. با این حال با تعدیل قیمت‌های بازار مسکن ناشی از اجرای این طرح همه اقشار جامعه منتفع گردیده‌اند.

قیمت پایه هر متر مربع مسکن مهر بین ۳۰۰ تا ۳۱۰ هزار تومان می‌باشد. مع‌الوصف توجه به این نکته حائز اهمیت است که سهم آورده متقاضی بستگی مستقیمی به متراژ مسکن مهر احداث شده دارد؛ ضمن اینکه میزان اقساط وام، بستگی به میزان تسهیلات و نرخ و سود آن دارد. (تسهیلات مسکن مهر در ابتدا حدود ۱۵ میلیون تومان بود که هم اکنون به ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومان رسیده است.)

با توجه به محدودیت دولت در تامین زمین درون شهری در تهران، احداث مسکن مهر برای متقاضیان تهرانی در شهرهای جدید هشتگرد، پرند و پردیس برنامه‌ریزی و عملیاتی شده است که در این خصوص توجه به چند نکته حائز اهمیت است.

اولا این شهرها با در نظر گرفتن ابعاد اقتصادی، فنی، شهرسازی، جغرافیایی، اجتماعی، فرهنگی، ... و منطبق بر طرح‌های توسعه شهری طراحی شده‌اند لذا با لحاظ پیش‌نیازهای برنامه‌ریزی شهری و شهرسازی از جذابیت سکونت‌گاهی مناسبی برخوردار می‌باشند.

ثانیا دولت و وزارت مسکن و شهرسازی با تدارک امکانات زیربنایی و روبنایی و به خصوص گسترش مترو به این شهر جدید درصدد بهبود کمبودهای احتمالی می‌باشد و نهایتا اینکه حجم بسیار بالای متقاضی برای شهرهای جدید حاکی از موفقیت آتی این مناطق در جذب مخاطبین خود می‌باشد.

احداث مسکن مهر کلانشهرها محدود به شهرهای جدید نبوده و وزارت مسکن و شهرسازی با ارزیابی برنامه‌های جایگزین، تنوع بخشی به این طرح را مدنظر قرار داده است؛ به گونه‌ای که براساس هدف‌گذاری صورت گرفته، تداوم مسکن مهر عمدتا در بافت‌های فرسوده و خود مالکین خواهد بود.

طی ۳ سال گذشته شاهد ثبات نسبی در قیمت‌ها و همچنین تغییرات بسیار بطئی در بازار مسکن می‌باشیم که قسمت عمده‌ای از این وضعیت، ناشی از طرح مسکن مهر می‌باشد. در چنین شرایطی طبیعی است که سوداگران که به دنبال سودهای بادآورده می‌باشند، رضایتی از اجرای این طرح ملی نداشته باشند.

توضیح : روابط‌عمومی وزارت مسکن علاوه بر توضیح مبسوطی که در جوابیه فوق درباره تاثیر مسکن‌مهر بر کنترل قیمت مسکن ارائه کرده، به موضوع مهمی اشاره کرده که به نظر می‌رسد درباره آن باید بیشتر از یک پاراگراف اطلاع‌رسانی رسمی انجام شود.

در این جوابیه قیمت پایه مسکن‌مهر متری ۳۰۰ هزار تومان اعلام شده؛ اما عنوان نشده منظور از قیمت پایه چیست؟

برای متقاضی مسکن‌مهر اصطلاحات فنی همچون قیمت پایه، قیمت کارشناسی، بنای خالص و ... قابل درک نیست؛ اما آنچه برای او اهمیت دارد قیمت نهایی مسکن‌مهر است که متاسفانه ارقام کاملا متفاوتی این روزها ارائه می‌شود.

روز گذشته وزیر مسکن در جریان افتتاح واحدهای مسکونی در شهر جدید پرند گفت: «برای واحدهایی که امروز تحویل می‌دهیم حداکثر ۷ میلیون تومان از متقاضیان آورده نقدی دریافت شده است. » این در حالی است که در این پروژه از برخی متقاضیان ۱۰ میلیون تومان هم دریافت شده است.

 

 

    نظرات