افزایش راندمان نیروگاه‌ها در راه است / تلاشی فناورانه برای ن...

افزایش راندمان نیروگاه‌ها در راه است / تلاشی فناورانه برای ن...

مسعود آسایش رئیس مرکز توسعه فناوری توربین‌های گازی پژوهشگاه نیرو در نشستی خبری اظهار داشت: 80 درصد تولید برق کشور در نیروگاه‌های حرارتی صورت می‌گیرد و هر نوع ارتقای راندمان و بهبود فرآیند در واحدهای حرارتی به صورت قابل توجه روی بهبود فرآیندها در صنعت برق کشور تأثیر گذار است.
وی افزود: در کشور به صورت عمده دو نوع توربین گازی داریم که یکی توربین‌های گازی V94.2 زیمنس و دیگری توربین‌های F9 مدل های GE است.
رئیس مرکز توسعه فناوری توربین‌های گازی پژوهشگاه نیرو تصریح کرد: تولید توربین‌های گازی با ظرفیت اسمی در شرایط ایزو، یعنی در شرایطی که رطوبت هوا 60 درصد، درجه حرارت هوا 15 درجه و در سطح دریای آزاد باشیم تعریف شده و هرچه قدر از این شرایط فاصله داشته باشیم، شاهد افت تولید توربین هستیم.
وی ادامه داد: نکته قابل توجه این است که در کشور در زمان‌هایی به بیشترین توان خروجی توربین‌ها نیاز داریم که درجه حرارت محیط بالا است، یعنی از ابتدای خردادماه تا پایان شهریورماه که نیازمند خروجی حداکثری توربین‌ها هستیم به خاطر دمای محیطی بالا، با افت تولید توربین‌های گازی مواجه می‌شویم.
آسایش با بیان اینکه "طرح HAS به منظور بازچینی پره‌های ثابت کمپرسورها تأثیر بسزایی روی افزایش توان خروجی توربین‌های گازی دارد"، گفت: نزدیک کردن شرایط نصب توربین‌ها با شرایط طراحی برای گرفتن خروجی نزدیک به ظرفیت اسمی از هدفگذاری‌های اصلی این طرح بوده که موفق شدیم با پیاده سازی طرح HAS در توربین‌های گازی V94.2 به میزان 2.5 تا 10 مگاوات افزایش توان داشته باشیم، همچنین این طرح در توربین‌های F9 افزایش توانی برابر با 2.5 تا 7 مگاوات به دنبال داشت.

لینک اصل خبر در سایت پژوهشگاه نیرو

    منبع خبر

    پژوهشگاه نیرو

    پژوهشگاه نیرو یک دانشگاه در شهر تهران می باشد

      نظرات