برگزاری مراسم روز جهانی پرندگان مهاجر در بندر خمیر برگزار شد

برگزاری مراسم روز جهانی پرندگان مهاجر در بندر خمیر برگزار شد

به گزارش  روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست هرمزگان،مراسم گرامیداشت روز جهانی پرندگان مهاجر  در هر تاریخی از سال بسته به زمان اوج مهاجرت پرندگان در ان منطقه می تواند برگزار شود. پرندگان مهاجر در طول مهاجرت های خود مرز های بین المللی را درمی نوردند و به زیستگاه های مناسب و شبکه ای از مکان های مناسب برای حمایت از سفرهای سالانه خود نیاز دارند. بنابراین همکاری بین المللی در کل دامنه مهاجرت ضروری است. وجود معاهدات بین المللی مانند کنوانسیون‌ حفاظت‌ از گونه‌های وحشی‌ مهاجر، توافقنامه پرندگان مهاجرآبزی اوراسیایی – آفریقایی و پیمان حفاظت از پرنده های مهاجر، برای اقدامات حفاظتی هماهنگ در میان کشورها اجتناب ناپذیر است.

روز جهانی پرندگان مهاجر یک برنامه آگاهی بخشی سالانه است که نیاز به حفاظت از پرندگان مهاجر و زیستگاه های آنها را برجسته می کند. گستره این رویداد، ابزاری موثر برای کمک به افزایش آگاهی جهانی در مورد تهدیدات پرندگان مهاجر، اهمیت اکولوژیکی آنها و نیاز به همکاری های بین المللی برای حفاظت از آنها است. مردم سراسر جهان در این روز اقدام به برگزاری برنامه های متنوع از جمله جشنواره های پرندگان، برنامه های آموزشی و پرنده بینی می کنند. از آنجا که از سال ۲۰۰۶ میلادی، هر ساله کمیته WMBD بر روی یک موضوع متمرکز می شود؛ عنوان شعار سال ۲۰۱۹ «از پرندگان حفاظت کنید: برای آلودگی پلاستیکی راه حل باش» تعیین شده است.

به همین منظور، فعالیت های آموزشی در چند بخش شامل آموزش در مدارس، برنامه پاکسازی حاشیه تالاب خور خوران، پرنده نگری در ساحل، برپایی نمایشگاه عکس از پرندگان تالابی در جوار تالاب توسط این اداره کل با همکاری شهرداری بندر خمیر، موسسه مشق آفرینش و انحمن دوستداران طبیعت بندر خمیر برگزار شد. طی اجرای برنامه آموزشی در دبیرستان پسرانه بهار و دبستان دخترانه ره پویان وصال در مجموع ۳۰۰ دانش آموز در مقاطع ابتدایی و متوسطه اول، با مفاهیم مهاجرت و پرندگان مهاجر، شعارهای مختلف روز جهانی پرندگان و موضوع امسال- آلودگی پلاستیکی و تاثیرات آن  بر روی سایر جانداران خصوصاً پرندگان مهاجر- آشنا شدند. برنامه پرنده بینی و پاکسازی ساحل نیز با استقبال عموم مردم در حاشیه تالاب انجام شد و پس از آن شرکت کنندگان از نمایشگاه عکس بازدید کردند. همچنین با زنجیره انسانی طرحی شماتیک از یک پرنده آبزی شکل گرفت و در پایان تصاویر و کلیپ های آموزشی برای علاقمندان به نمایش درآمد.

گفتنی است:  همانطور که می دانیم ، مواد پلاستیکی با توجه به قابلیت های فراوان و همچنین ارزان قیمت بودنشان، به شکل های مختلف در زندگی روزمره مورد استفاده قرار می گیرد، بنابراین تعجبی ندارد اگر زباله های پلاستیکی به عنوان یکی از بزرگ ترین معضلات زیست محیطی در دنیای امروز شناخته شود.

با تولید سالانه بیش از ۳۰۰ میلیون تن، پلاستیک یکی از پردامنه ترین مواد مصرفی در دنیاست. آنچه که اغلب افراد نسبت به آن بی توجه هستند این است که پلاستیک تولیدی با یک هدف اصلی و تنها با یک بار استفاده ردپای ۲۰ تا ۵۰۰ ساله در طبیعت دارند. قطعات کم وزن پلاستیکی به راحتی وارد اکوسیستم های طبیعی شده و با تحمیل خود بر طبیعت تهدیدات جدی برای بسیاری از پرندگان مهاجر ایجاد می کنند. زباله های پلاستیکی که هر ساله به اقیانوس ها وارد می شود تا ۸ میلیون تن تخمین زده می شود. تعداد پرندگان دریایی تلف شده ناشی از پلاستیک ها در سال یک میلیون و رو به رشد است؛ در سیستم گوارشی ۹۰% از پرندگان دریایی پلاستیک یافت می شود و تا سال ۲۰۵۰ این نرخ به ۹۹% خواهد رسید. پلاستیک های شناور پوشیده شده با جلبک، پلاستیک های یک بار مصرف مانند کیسه ها، نی نوشیدنی ها و بطری ها به آسانی چه از نظر شکل چه بو با طعمه اشتباه گرفته می شوند؛ و پرنده های والد سهواً جوجه هایشان را که به دلیل اندام های رشد نکرده و نابالغشان آسیب پذیری بیشتری دارند با پلاستیک تغذیه می کنند. میزان آسیب در مواردی که پلاستیک ها بلعیده می شوند به شکل آنها بستگی دارد به طوری که پلاستیک های تیز و برنده با پاره کردن اندام های داخلی موجب مرگ فوری پرنده می شود. ولی عمدتاً مصرف پلاستیک منجر به احساس مزمن گرسنگی و ضعف شده که در نهایت موجب سیری معده بدون دریافت مواد مغذی می شود. وجود سموم و مواد شیمیایی موجود در پلاستیک ها از دیگر تهدیدات ناشی از هضم پلاستیک است. لایه های پلاستیکی که سطح تالاب ها را پوشانده منجر به گیر کردن و به دام افتادن های گونه های مختلف حیات وحش از جمله پرندگان می شود. ابزار ماهیگیری رها شده یکی از مهمترین علل پدیده های به نام «ghost fishing ماهیگیری شبح» می باشد. پرندگانی که در دام افتاده اند یا زخمی می شوند و مواد آلاینده و عفونی وارد بدنشان می شود یا در نهایت غرق می شوند. معمولاً، پرندگان به دام افتاده به دلیل محدودیت در تحرکشان به راحتی بوسیله حیوانات دیگر شکار می شوند.
جامعه بین المللی می بایست برای کاهش صدمات غیرضروری و مرگ و میر پرندگان مهاجر به دلیل آلودگی های پلاستیکی اقدامات فوری انجام دهد؛ اما سهم هر یا از ما برای مبارزه با آلودگی پلاستیکی چیست؟
-    کاهش مصرف، استفاده مجدد و بازیافت: استفاده محدود از مواد پلاستیکی و جایگزینی آنها با مواد سازگار با محیط زیست و استفاده چند باره از مواد پلاستیکی.
-    پاکسازی: به گروه های فعال در زمینه پاکسازی سواحل دریا و رودخانه بپیوندید.
-    آگاهی بخشی به عموم مردم: از اقدامات محلی و جهانی در برابر استفاده بیش از حد، غیرضروری و دفع مضر پلاستیک حمایت کنید.
روز جهانی پرندگان مهاجر ۲۰۱۹ فرصتی بی نظیر برای پیوستن به تلاشها برای رفع مشکل جدی آلودگی پلاستیک و برجسته کردن تاثیرات منفی آن بر روی پرندگان مهاجر است. بیایید صدایمان را متحد کنیم تا این نگرانی در حال رشد محیط زیستی را برجسته کنیم!


لینک اصل خبر در سایت سازمان حفاظت محیط زیست

    منبع خبر

    سازمان حفاظت محیط زیست

    سازمان حفاظت محیط زیست یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات