مدیرعامل شرکت تولید برق حرارتی خبر داد:  خودکفایی در ساخت پر...

مدیرعامل شرکت تولید برق حرارتی خبر داد: خودکفایی در ساخت پر...

"محسن طرزطلب" در آیین رونمایی از دو طرح دانش بنیان در پژوهشگاه نیرو اظهار داشت: بر اساس اسناد راهبردی وزارت نیرو در زمینه توسعه فناوری و داخلی سازی قطعات و تجهیزات در صنعت برق، توافق‌نامه‌ای بین شرکت تولید نیروی برق حرارتی و پژوهشگاه نیرو به امضا رسیده که بر اساس آن 17 سند همکاری مشترک آغاز شد.
وی افزود: شرکت برق حرارتی با توجه به توانمندی‌های پژوهشگاه نیرو، این نهاد علمی را برای مدیریت پژوهش در صنعت برق حرارتی انتخاب کرد و در مجموع 50 پروژه اولویت‌دار استحصال و تدوین شد که هر کدام کمیته راهبردی و مدیریت پروژه دارند. مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی تصریح کرد: پروژه سامانه مدیریت بهره‌برداری، نگهداری و تعمیرات واحدهای نیروگاهی CM یکی از این 50 پروژه بوده که امروز با حضور وزیر نیرو رونمایی شد و این پروژه با همکاری شرکت‌های دانش بنیان و مدیریت پژوهشگاه نیرو به ثمر نشست. وی ادامه داد: با احداث مرکزی در شرکت برق حرارتی و پیاده سازی این سامانه، مرکزی برای مدیریت یکپارچه نیروگاه‌های کشور ایجاد شده که می‌تواند در ارتقای سطح بهره‌برداری بهینه از واحدهای حرارتی موثر واقع شود.
طرزطلب همچنین به راه‌اندازی سامانه‌ای یکپارچه برای طرح‌های تحقیقاتی برق حرارتی اشاره کرد و گفت: فقط در 6 ماهه نخست امسال، 121 طرح تحقیقاتی در این سامانه ثبت شده که از این تعداد، 85 طرح تأیید شده و برای اجرایی شدن آنها 7 میلیارد تومان هزینه شده است. وی افزود: امروز در ساخت عمده پره‌های ثابت و متحرک توربین‌های گازی به خودکفایی در داخل کشور رسیده‌ایم و به تمامی نیروگاه‌های کشور ابلاغ کرده‌ایم که هیچ نیروگاهی در تأمین تجهیزات مورد نیاز خود اجازه خرید خارج از کشور را ندارد، مگر آنکه نیاز خود را به شرکت برق حرارتی اعلام کند و مشابه آن در داخل کشور تولید نشود و با مجوز شرکت برق حرارتی، اقدام به خرید خارجی کند. مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی خاطرنشان کرد: در 18 ماهه گذشته برای تأمین تجهیزات نیروگاهی 700 میلیارد تومان قرارداد داخلی با شرکت‌های ایرانی بسته شد که اگر می‌خواستیم این مقدار تجهیزات را از خارج کشور تأمین کنیم، نیازمند 1100 میلیارد تومان هزینه بودیم. طرزطلب، پیاده‌سازی نظام مدیریت پژوهش (پروژه‌های کلان) را از مهم‌ترین اقدامات شرکت برق حرارتی در زمینه تحقیقات و ساخت داخل عنوان کرد و اظهار داشت: تشکیل مداوم کمیته‌های راهبری اسناد و ابلاغ بیش از 50 پروژه اولویت دار مربوط به اسناد راهبردی از محل توافقنامه با پژوهشگاه نیرو از مهم‌ترین اقدامات شرکت برق حرارتی در این زمینه است.
وی طراحی و ساخت پایلوت پکیج پرتابل تصفیه پساب روغنی بر پایه نانوفناوری جهت استفاده در نیروگاه‌ها را یکی از پروژه‌های شاخص پایان یافته از محل مدیریت پژوهش عنوان کرد و ادامه داد: توسعه دانش فنی فرایند پوشش دهی با استفاده از مواد آلیاژی نیتریدی نانوساختار بر پایه تیتانیوم روی پره توربین بخار با استفاده از تکنولوژی رسوب گذاری فیزیکی از فاز بخار (PVD) از دیگر همکاری‌های مشترک بین شرکت برق حرارتی و پژوهشگاه نیرو است.
مدیرعامل شرکت برق حرارتی ادامه داد: ارتقای جزئی كمپرسور توربين گازی F9 و GE برای تطبيق با شرايط محيطی با تغییر زاویه IGV(نیروگاه‌های شهید رجایی و کرمان) که در تابستان سال 97 اجرا شده است، از دیگر پروژه‌های شاخص پایان یافته از محل مدیریت پژوهش است.
طرزطلب همچنین، ارتقای کامل كمپرسور توربين گازی F9 GE و V94.2 برای تطبيق با شرايط محيطی گرم با تعویض و تغییر چیدمان پره‌های ثابتHAS که در تابستان سال 98 در نیروگاه‌های یزد و کرمان اجرا شده است را از دیگر اقدامات پایان یافته از محل مدیریت پژوهش عنوان کرد.

لینک اصل خبر در سایت پژوهشگاه نیرو

    منبع خبر

    پژوهشگاه نیرو

    پژوهشگاه نیرو یک دانشگاه در شهر تهران می باشد

      نظرات