‍۲۵ تالاب کشور در کنوانسیون رامسر ثبت شده است

‍۲۵ تالاب کشور در کنوانسیون رامسر ثبت شده است

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی،احمدرضا لاهیجان زاده روز دوشنبه در آغاز به کار کارگاه انتقال تجربیات منطقه ای در خصوص نقش جوامع محلی در احیای دریاچه ارومیه افزود: مساحت ۲۵ تالاب ثبت شده ۱.۴ میلیون هکتار است.

وی ادامه داد: براساس کنواسیون رامسر ۴۲ نوع تالاب وجود دارد که ۴۱ نوع آن در ایران وجود دارد که شامل تالابهای ساحلی دریایی، خشکی و مصنوعی است.

لاهیجان زاده افزود: در زمینه حفاظت از تالاب‌های مرزی نیز با کشورهای همسایه و از جمله عراق گفت و گوها و نشستهایی انجام شده‌است.

معاون محیط زیست دریایی و تالابهای سازمان محیط زیست بیان کرد: ایران دارای ۱۴۱ تالاب مصوب در هیات دولت است که ۴۱ تالاب اگر دچار مشکل بی آبی شوند قابلیت تبدیل به کانون گرد و غبار را دارند.

وی گفت: هم اکنون ۱۷۰ کشور عضو کنوانسیون رامسر هستند در حالیکه در سال ۱۹۷۱ که این کنوانسیون تشکیل شد فقط ۱۸ کشور عضو آن شدند.
لاهیجان زاده درباره طرح کشاورزی پایدار نیز اضافه کرد: این طرح وارد سال ششم اجرا شده است و در کنار اعتبارات خاص کشور و دولت کشور ژاپن نیزپنج تا ۶ میلیون دلار در زمینه کمک می‌کند.

در ادامه مهران نظری مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی گفت: انتقال تجربیات منطقه‌ای در خصوص نقش جوامع محلی در احیای دریاچه ارومیه و ایجاد فرصتی برای کشورهای منطقه که بتوانند دستاوردهای خود را در زمینه حفاظت از تالابها به اشتراک بگذارند.

وی با اشاره به برگزاری ششمین جلسه برد مدیریت مشارکتی مرکز منطقه‌ای رامسر در مرکز و غرب آسیا در حاشیه این کارگاه در ارومیه اضافه کرد:  از اهداف این سمینار انتقال مشترک تجربیات طرح حفاظت از تالابهای ایران و تبادل اطلاعات و یافته‌های علمی کشورهای حاضر در  جلسه است.

وی با اشاره به اینکه اداره کل حفاظت محیط زیست استان آذربایجان‌غربی برای حفظ کارکرد تالاب‌ها و حفاظت و حراست از آنها در طی سالهای جاری و سالهای گذشته اقدامات
مهمی را انجام داده‌ است افزود: که از مهمترین آنها الگوسازی مشارکت جوامع محلی در احیای دریاچه ارومیه از طریق استقرار کشاورزی پایدار و حفاظت از تنوع زیستی است.

نظری به طرح های دیگری تحت عنوان «همکاری در احیای دریاچه ارومیه از طریق مشارکت جوامع محلی در استقرار کشاورزی پایدار و حفاظت از تنوع زیستی» اشاره کرد و گفت: این طرح با همکاری و حمایتهای کشور ژاپن و در چندین فاز متعدد وبا مشارکت چشمگیر کشاورزان در استانهای آذربایجان غربی و شرقی در حال اجرا است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی  یاد آورشد: تالابهای استان آذربایجان‌غربی نیز با توجه به شرایط خاص توپوگرافی استان و تنوع زیستی بالای موجود در این استان ازاهمیت شایان توجهی از نظر ملی و بین المللی برخوردارند به طوریکه در حال حاضر این استان دارای ۶ تالاب بین المللی و حدود ۴۰ تالاب مهم و با اهمیت است.

گفتنی است،  کارگاه انتقال تجربیات منطقه‌ای در خصوص نقش جامع محلی در احیای دریاچه ارومیه با حضور مهمانان خارجی از هفت کشور آسیایی از کشورهای آذربایجان، ارمنستان، عراق، ازبکستان، سوریه، عمان و قزاقستان ازروز دوشنبه در ارومیه آغاز به کار کرد.

این گزارش می افزاید،کارگاه انتقال تجربیات منطقه ای در خصوص نقش جوامع محلی در احیای دریاچه ارومیه و ششمین جلسه برد مدیریت مشارکتی مرکز منطقه ای رامسر در مرکز و غرب آسیا به مدت سه روز در ارومیه با حضور کارشناسان و محققان هفت کشور اسیایی در ارومیه برگزار می‌شود.

استان آذربایجان غربی با احتساب دریاچه ارومیه  مساحتی معادل چهار هزار و ۳۵۵کیلومتر مربع یعنی ۶۵/۲ درصد از مساحت کل کشور ، در شمال غربی کشور پهناور ایران قرار گرفته است و به لحاظ برخورداری از شرایط خاص توپوگرافی ، باعث شده تا تنوع زیستگاهی کم نظیری از تالابها، دشتها تا جنگلها و تپه ماهورها و مناطق کوهستانی را در این استان شاهد باشیم.

در این استان شاهد حضور بیش از ۳۰۰ گونه پرنده، ۵۸ گونه پستاندار و تنوع بالایی از گیاهان و سایر جانداران در بیش از ۷۰ زیستگاه رودخانه ای و تالابی می‌توان بود.


لینک اصل خبر در سایت سازمان حفاظت محیط زیست

    منبع خبر

    سازمان حفاظت محیط زیست

    سازمان حفاظت محیط زیست یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات