باز آفرینی شهری؛رویکردی نو در نوسازی بافت های فرسوده

باز آفرینی شهری؛رویکردی نو در نوسازی بافت های فرسوده

باز آفرینی شهری؛رویکردی نو در نوسازی بافت های فرسوده

باز آفرینی شهری فرآیندی است که به خلق فضاهای شهری جدید با حفظ ویژگی های اصلی فضایی (کالبدی و فعالیتی) منجر می شود در این اقدام، فضای شهری جدیدی حادث می شود که ضمن شباهت های اساسی با فضای شهری قدیم، تفاوت های ماهوی و معنایی را با فضای جدید به نمایش می گذارد .

به عبارت دیگر باز آفرینی شهری نگرش و اقداماتی جامع و یکپارچه برای حل مشکلات شهری منطقه هدف عملیات است که در نهایت به یک پیشرفت پایداری ،اقتصادی،کالبدی،اجتماعی و محیطی خواهد انجامید .

هدف از اجرای سیاست های باز آفرینی شهری و برنامه های تجدید حیات شهری،ارتقای شرایط کیفی زندگی در سکونت گاه ها از طریق ایمن سازی و مقاوم سازی ساختمان ها، توسعه و بهبود زیر ساخت ها شهری، تامین خدمات شهری مورد نیاز ، آموزش ساکنان، ایجاد فرصت های شغلی، تقویت نهادهای مدیریت محلی و دفاتر خدمات محله ای مردم نهاد، الگو سازی و ترویج قواعد و دستور العملل های کیفی ساخت و ساز است .

علاوه بر این، باز آفرینی شهری بر این مطلب تاکید دارد که طرح و اجرای هر گونه روش برای مقابله با مشکلات شهرهای بزرگ و کوچک ، باید دارای اهداف بلند مدت و راهبردی مانند ذیل باشد .

- مناطق نیازمند احیا، بهسازی و نوسازی اغلب محدوده هایی هستند که در آن ها درآمد سرانه ساکنان کمتر از میانگین شهر و نرخ بیکاری بالاتر از آن است .

- هویت تاریخی و فرهنگی مورد بی توجهی قرار گرفته شان و منزلت اجتماعی در این نواحی کاهش یافته و این مساله منجر به جایگزینی سایر اقشار گردیده است .

- میزان برخورداری و دسترسی ساکنان به خدمات شهری و وضعیت زیر ساخت های شهری نامناسب است و ...

بر این اساس می توان اصول و مبانی بازآفرینی شهری را که منعکس کننده چالش های تغییرات شهری و نتایج آن باشد، معرفی کرد .

در نتیجه باز آفرینی شهری مبتنی بر یک تحلیل کامل از منطقه شهری مورد نظر بوده و در پی اصلاح چند جانبه بافت کالبدی ، ساختار اجتماعی ، پایه های اقتصادی و شرایط محیطی آن منطقه باشد .

تا حد ممکن در جهت رسیدن به اصلاح چند جانبه، از یک استراتژی جامع و کامل استفاده کند و با راه حل های رقیق،منظم و علمی با مشکلات روبه رو شود دارای اهداف عملیاتی واضح و مشخص،قابل بسط به مکان های مختلف و دارای کیفیت مطلوب و از منابع طبیعی، اقتصادی، انسانی و غیره مانند زمین و ویژگی های موجود محیط مصنوع، بهترین استفاده ممکن را کند و این یقین حاصل شود که مشارکت حداکثری ممکن و همراهی تمامی ذی نفعان، برای دستیابی به منافع شروع آنان در باز آفرینی منطقه شهری به دست آمده است .

این امر به واسطه برنامه مشارکتی و روش های دیگر به دست می آید که بر اهمیت سنجش میزان پیشرفت اجرایی راهبرد اجرا شده و از طریق رصد میزان اهداف محقق شده و نظارت بر تغییرات بنیانین حاصل از طرح تاثیرات نیروهای خارجی و داخلی تحمیلی بر منطقه شهری وقوف حاصل شود .

مجتبی کاملی

مشاور حوزه معاونت عمرانی

لینک اصل خبر در سایت شهرداری شاهرود

    منبع خبر

    شهرداری شاهرود

    شهرداری شاهرود یک شهرداری در شهر شاهرود می باشد

      نظرات