جاده های ایمن تر، راهی برای حفاظت هر چه بیشتر از انسان ها

جاده های ایمن تر، راهی برای حفاظت هر چه بیشتر از انسان ها

www.BanaNews.irحوادث رانندگی در دو دهه گذشته سبب مرگ و مصدومیت فراگیر در جاده های سراسر جهان بوده اما به عنوان مخرب ترین عامل تهدید کننده سلامت عمومی، کمتر بدان پرداخته شده است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) بر اساس آمارهای کارشناسان و متولیان ترافیک، در هر ۱۰ ثانیه، دو نفر بر اثر یک سانحه ترافیکی مصدوم می شوند یا جان خود را از دست می دهند.

همچنین سالانه بیش از ۲/۱ میلیون نفر در جهان به دلیل حوادث رانندگی جان خود را از دست می دهند و بیش از ۵۰ میلیون نفر مجروح می شوند که بسیاری از این مجروحان، گرفتار رنج حاصل از دوره های طولانی تروما و معلولیت می شوند.

به رغم توسعه صنعت خودروسازی و راهها و جاده ها، تعداد قربانیان حوادث رانندگی همچنان سیری صعودی در جهان می پیماید.

کارشناسان معتقدند: یکی از عوامل مهم در کاهش تصادفات رانندگی در کنار عوامل انسانی و وسیله نقلیه، جاده است که استاندارد بودن آن نقش بسزایی در کاهش تصادفات رانندگی دارد.

'علیرضااسماعیلی 'استادیار دانشگاه علوم انتظامی و عضو مرکز تحقیقات دانشگاه شهید بهشتی می گوید: خسارات جبران ناپذیر بر خانواده ها بر اثر تصادفات جاده ای موجب شد تا مجمع عمومی سازمان ملل، سال گذشته از پیشنهاد برگزاری کنفرانس جهانی ایمنی راهها استقبال کند و کنفرانسی در مسکو برگزار نماید.

به گفته اسماعیلی، کنفرانس مسکو در بیانیه پایانی خود از سازمان ملل خواست دهه ۲۰۲۰-۲۰۱۱ را به عنوان دهه اقدام برای ایمنی راهها اعلام کند. مجمع عمومی سازمان ملل نیز دهه پیش رو را به عنوان دهه 'اقدام برای ایمنی راهها' نامگذاری کرد.

به اعتقاد این کارشناس ترافیکی، هر مرگ ناشی از سانحه ترافیکی، داستان غم انگیز زندگی انسانی است که با رفتن خود، بهت، اندوه و خشم در میان بازماندگان بر جای می گذارد.

وی می افزاید: این همه ماجرا نیست و کاهش بهره وری ناشی از حوادث ترافیکی که گریبانگیر کشورهای در حال توسعه می شود، یک تا دو درصد تولید ناخالص داخلی این کشورها را می بلعد.

رییس پیشین پلیس راه کشور خاطر نشان می کند: این کشورها در بخش سلامت و بهداشت در نتیجه حوادث ترافیکی متحمل فشار زیادی می شوند و این گونه حوادث در میان افراد کم بضاعت، به مفهوم سفری بی بازگشت به وادی فقر و تنگدستی است.

به گزارش بنانیوز به نقل از ایرنا، اسماعیلی با بیان اینکه برخی از کشور های توسعه یافته، استاندارد های نوین ایمنی را با اولویت حفظ جان انسان ها بکار بسته اند، می گوید: به عنوان مثال سوئد، برنامه چشم انداز صفر را با هدف طراحی راهها با کمترین میزان مخاطره اجرا کرده است که در این راستا برخی از کشور های در حال توسعه نیز اقداماتی انجام داده اند.

اسماعیلی با بیان مثالی می افزاید: رواندا از سال ۲۰۰۰، میزان تلفات ترافیک جاده ای را کاهش داده است و رانندگان خودرو های سنگین که از کنیا وارد رواندا می شوند، موظفند سرعت خود را از ۶۰ به ۴۰ کیلومتر در ساعت کاهش دهند.

این کارشناس ترافیک اضافه می کند: در ویتنام و تایلند،‌آموزش عمومی همراه با اعمال مقررات استفاده از کلاه ایمنی به میزان قابل توجهی، آمار متوفیان را کاهش داده است.

به گفته رییس پیشین پلیس راه کشور، حمایت سیاسی دولت ها و تخصیص اعتبارات مالی برای ساخت راههای ایمن می تواند از وقوع تراژدی های بی شمار انسانی جلوگیری کند، سلامت عمومی را ارتقا بخشد، انسان ها را از ورطه فقر بیرون کشد و رشد اقتصادی را تقویت کند.

وی می گوید: کشورهای ثروتمند با اجرای برنامه هایی همچون اتخاذ قوانین ترافیکی سختگیرانه و طراحی راههای ایمن تر و حفاظت از جان انسان ها در برابر جاده ها، به پیشرفت های بزرگی در زمینه کاهش تلفات دست یافته اند.

اسماعیلی می افزاید: با این حال، متاسفانه منحنی تلفات در کشورهای در حال توسعه همچنان سیری صعودی دارد؛ به نحوی که تعداد متوفیان ناشی از حوادث ترافیکی در این کشور ها را می توان با تعداد قربانیان بیماری های فراگیری همچون مالاریا و سل مقایسه کرد.

وی درباره کنفرانس مسکو می گوید: در این کنفرانس ۲ روزه به موضوعاتی از قبیل مستی هنگام رانندگی ، سرعت غیرمجاز، استفاده نکردن از کمربند ایمنی و صندلی ایمنی کودک هنگام رانندگی ، عدم استفاده از خودروهای فرسوده ، نقش جاده های فرسوده و طراحی راهها در بروز سوانح ، استفاده از پل های عابر پیاده در کاهش مرگ عابران، کلاه ایمنی موتورسیکلت سواران، نقص یا عدم ایمنی در سیستم حمل و نقل عمومی ، نقص یا عدم کفایت نقش پلیس و قوانین راهنمایی و رانندگی، نقش سیستم پزشکی و امداد و نجات در کاهش مرگ و میرها پرداخته شد.

این کارشناس ترافیک ادامه می دهد: ‌در این کنفرانس تاکید شد سیاستمداران و دولتمردان هر کشور، نقش مهمی در امنیت جاده ای و تلاش برای ارتقای آن ایفا کنند.

وی با بیان اینکه سازمان ملل متحد سال های ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۰ میلادی را به نام دهه عمل برای امنیت جاده ای نامگذاری کرده است، می گوید: در این رابطه توجه خاص به عابران پیاده ، موتورسواران و دوچرخه سواران شده است .

اسماعیلی می افزاید: در ۳۰ سال گذشته بسیاری از کشورهای پردرآمد به کاهش های چشمگیری در تلفات و مصدومیت های جاده ای از طریق تعهد پایدار به برنامه های پیشگیری از مصدومیت هدفمند و مستند محور دست یافته اند.

به گفته وی، کشورهای ثروتمند باید به برقراری و دست یابی به اهداف کاهش تلفات جاده ای اهتمام ورزند و به تبادل جهانی اقدامات اثر بخش در پیشگیری از مصدومیت های جاده ای کمک کنند.

حال به نظر می رسد وظیفه دولتمردان و مسوولان امور راهها و جاده های کشور با توجه به آمار بیش از ۲۳ هزار کشته ناشی از حوادث رانندگی در سال در کشور و نیز نامگذاری دهه اقدام برای ایمنی جاده ها از سوی سازمان ملل متحد سنگین تر از گذشته است و باید برای ایمن تر شدن راهها و جاده های کشور تلاش مضاعفی داشته باشند.

 

    نظرات