بهره‌برداری از ۱۳۵طرح‌ عمرانی در خوزستان

بهره‌برداری از ۱۳۵طرح‌ عمرانی در خوزستان

مدیر کل جهاد کشاورزی خوزستان از افتتاح۱۳۵ پروژه عمرانی، تولیدی و اشتغالزایی در سطح استان در هفته جهاد کشاورزی خبر داد.www.BanaNews.ir

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) سید مجید موسوی با بیان اینکه به منظور اجرای این تعداد پروژه ۱۹۲ میلیارد تومان اعتبار عمرانی و تسهیلات بانکی هزینه شده است، گفت: عمده این پروژه‌ها در بخش آب و خاک است که از این تعداد ۵۵ پروژه با اولویت طرح مقام معظم رهبری و۳۵ پروژه به توسعه دامپروری و دامداری اختصاص دارد و سایر پروژه‌ها نیز مربوط به امور عشایر، تعاون روستایی و شیلات است و شهرستان‌های باغملک، بهبهان، ایذه، خرمشهر و رامهرمز نیز به ترتیب دارای بیشترین سهم پروژه هستند.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته به‌رغم کاهش ۴۴ درصدی میزان بارش‌ها در خوزستان، از ۲/۸۰ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی کشور، رقمی حدود ۸/۸میلیون تن مربوط به تولیدات خوزستان است، گفت: از ۶۸ میلیون تن تولید انواع محصولات باغی و زراعی نیز سهم استان ۱۲ درصد است.

مدیر کل جهاد کشاورزی خوزستان با بیان اینکه از۷/۱۲ میلیون هکتار اراضی کشاورزی کشور تنها ۲/۱ میلیون هکتار در خوزستان قرار دارد، افزود: تولید ۸/۸ میلیون تن محصول کشاورزی در استان نشانگر استفاده مناسب از زمین، تحقیقات و نتایج کاربردی است.

موسوی با اشاره به اینکه ۷/۱۳ درصد از ۸ میلیون تن گندم تولیدی کشور در سال زراعی گذشته مربوط به خوزستان است، اذعان داشت: به‌رغم وجود خشکسالی وکاهش بارندگی در سال زراعی گذشته، خوزستان توانست یک میلیون و۴۰۰ هزار تن گندم تولید کند که از این میزان وبر اساس سرشماری‌ها رقمی حدود ۷۰۰ هزار تن نیاز استان است. بدین ترتیب مازاد ۷۰۰ هزار تنی تولید گندم استان به سایر استان‌ها وخارج از کشور صادر می‌شود.

عضو شورای اداری خوزستان در عین حال به تولید افزون بر ۱۶۰ هزار تن خرما در استان اشاره و یادآور شد: در این بخش خوزستان با سهم ۴۸ درصدی در صادرات خرمای کشور حائز رتبه برتر شده است. به گفته موسوی در سال زراعی گذشته تغییر رویه کاشت، استفاده از ارقام مناسب تحقیق، ترویج وترغیب کاشت ذرت در شمال استان منجر به تولید ۵۷۷ هزار تن ذرت شده است. وی همچنین تولید سبزی و صیفی‌ استان را برابر ۲ میلیون تن عنوان کرد و گفت: ۵/۱ میلیون تن محصول مازاد نیاز استان در این بخش به سایر استان‌ها فرستاده می‌شود.

وی تولید گیاهان و گل‌های زینتی را یکی از مزیت‌های نسبی و بسیار اشتغالزا دراستان برشمرد و گفت: سطح زیر کشت این بخش ۵۴۶ هکتار است که ۷۲ میلیون گل شاخه بریده و۸/۵ میلیون درختچه ماحصل کشت در این اراضی است. مدیر کل جهاد کشاورزی خوزستان همچنین در ادامه اجرای طرح‌های مصوب سفر مقام معظم رهبری را مستلزم وجود شبکه‌های اصلی و فرعی عنوان کرد وگفت: یک میلیون و صد هزار هکتار شبکه اصلی در استان وجود دارد که از این میزان ۳۶۱ هزار هکتار آن به بهره‌برداری رسیده و ۷۳ هزار هکتار نیز در حال اجرا و مابقی در حال مطالعه است که متولی آن وزارت نیرو است. موسوی ادامه داد: کل مساحت شبکه‌های فرعی استان با متولی‌گری وزارت جهاد کشاورزی حدود یک میلیون و صد هزار هکتار است که ۲۳۱ هزار هکتار آن به بهره‌برداری رسیده و۲۳ هزار هکتار نیز در دست اجرا است. افزون بر ۳۰۰ هزار هکتار مطالعه شده ودر خصوص مقدار باقیمانده نیز اقدام خاصی صورت نگرفته است. وی با اشاره به اینکه از زمان تصویب این طرح پس از سال ۷۵ تا سال ۸۶ تنها ۳۶ میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافته است، تصریح کرد: از سال ۸۶ و پس از سفر هیات دولت به استان مقرر شد این طرح در قالب ۹ ردیف اعتباری در استان اجرا شود که به منظور اجرای آن یک میلیارد و۸۱۸ میلیون تومان طی یک برنامه ۵ ساله اعتبار مصوب ومقرر شد موسسه نصر به عنوان مجری طرح قلمداد و تامین وتصویب اعتبارات نیز از طریق فاینانس محقق شود.

 

 

 

    نظرات