مرمت بخشهای مختلف پل تاریخی گاومیشان انجام می شود

مرمت بخشهای مختلف پل تاریخی گاومیشان انجام می شود

www.BanaNews.irمرمت و بازسازی طاق اصلی پل تاریخی گاومیشان متعلق به دوره ساسانی از جمله پروژه‌های در دستور کار اداره کل میراث‌فرهنگی استان ایلام است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان ایلام در این ارتباط درباره اقدامات این اداره‌کل برای پل تاریخی گاومیشان، به مرمت و بازسازی طاق اصلی این اثر تاریخی اشاره کرد و گفت: در واقع مرمت و بازسازی طاق اصلی، بخش مهم طرح ساماندهی و باز زنده‌سازی پل تاریخی گاومیشان را شامل می‌شود.

مسعود اسکندری گفت: با مرمت این بخش بیش از ۵۰ درصد مرمت این اثر تاریخی انجام شده است و پس از آن می‌توان به احیای پل پرداخت.

وی ادامه داد: آنچه در طرح مرمت قوس دهانه اصلی پل گاومیشان به عنوان اصلی‌ترین مسئله، مدنظر و در راس امر قرار گرفت توجه به قواعد و اصول مرمت علمی با توجه به منشورهای بین‌‌المللی و معاهدات مورد وفاق جهانی و در کنار آن‌ها توجه و محترم شمردن اصالت اثر و کمترین دخالت در وضع موجود بنا بوده است.

این مسئول اظهار داشت: در سایر قسمتهای بنا هم به جز مواردی که به ناچار در مرمت استحفاظی و رفع آسیبها و خطرات، دخالتی در کالبد بنا می‌شود خطوط کلی بنا و کالبد آن مورد احترام و بدون تغییر باقی می‌ماند.

پل تاریخی گاومیشان واقع در شهرستان دره‌شهر یکی از قدیمی‌ترین پل‌های تاریخی کشور متعلق به دوران ساسانی است که بخشی از تاریخ کهن این شهرستان را نمایان می‌کند.

مورخان در مطالعه تاریخ کهن شهرستان دره‌شهر، این شهرستان را اولین شهر دوران ساسانیان نامیده‌اند.

این پل تاریخی از پنج چشمه بزرگ تشکیل شده که در حال حاضر فقط یکی از این چشمه‌ها سالم است و ارتباط چشمه‌ها با مسیر حرکت آب و طغیان آن محرز است.

این پل بسیار فنی و پیچیده ساخته شده است به طوری که رقیبی جدی برای پل‌های مهم بشمار می‌رود.

 

 

    نظرات