بهراد ذاکری:سراوان با بحرانی اساسی روبروست و زباله سوز هم بدلیل تولید گازهای سمی با آسیب بالای زیست محیطی، مضراتش بر منافعش غالب است / محمد حسن عاقل منش: صدور مجوزها به گونه ای باشد که وضعیت و موقعیت درختان لحاظ گردد تا کمترین آسیب ممکنه به درختان وارد شود

بهراد ذاکری:سراوان با بحرانی اساسی روبروست و زباله سوز هم بدلیل تولید گازهای سمی با آسیب بالای زیست محیطی، مضراتش بر منافعش غالب است / محمد حسن عاقل منش: صدور مجوزها به گونه ای باشد که وضعیت و موقعیت درختان لحاظ گردد تا کمترین آسیب ممکنه به درختان وارد شود

در یکصد و چهارمین جلسه کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورا شهر رشت مطرح شد؛
بهراد ذاکری:سراوان با بحرانی اساسی روبروست و زباله سوز هم بدلیل تولید گازهای سمی با آسیب بالای زیست محیطی، مضراتش بر منافعش غالب است / محمد حسن عاقل منش: صدور مجوزها به گونه ای باشد که وضعیت و موقعیت درختان لحاظ گردد تا کمترین آسیب ممکنه به درختان وارد شود
بهراد ذاکری:سراوان با بحرانی اساسی روبروست و زباله سوز هم بدلیل تولید گازهای سمی با آسیب بالای زیست محیطی، مضراتش بر منافعش غالب است / محمد حسن عاقل منش: صدور مجوزها به گونه ای باشد که وضعیت و موقعیت درختان لحاظ گردد تا کمترین آسیب ممکنه به درختان وارد شود
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل شورای اسلامی شهر رشت - یکصد و چهارمین جلسه کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری با قرائت دستور جلسه در روز شنبه 98/7/20 راس ساعت 14:00 و با حضور رییس، اعضا، مشاورین کار خود را آغاز کرد.
ذاکری ، رئیس کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری در رابطه دستور کارهای پسماند و فضای سبز اظهار داشت: باید از رفتار هیجانی بپرهیزیم برای رسیدن به نتایج مطلوب هر بخش از کار را به حوزه ی تخصصی خودش بسپاریم. در خصوص حوزه آموزش از ظرفیت بالقوه ی انجمن های مردم نهاد استفاده کنیم و در حوزه ی بهینه سازی کود آلی و کمپوست از ظرفیت فکری اساتید صاحب نظر و مسئولان حوزه اجرا در شهرداری بهره ببریم تا به بهترین نتیجه ی ممکن دست یابیم.
ذاکری افزود: سراوان با بحرانی اساسی روبروست و زباله سوز هم بدلیل تولید گازهای سمی با آسیب بالای زیست محیطی مضراتش بر منافعش غالب است. پس باید راهکارهای بازیافت زباله را ارزیابی دقیق نموده و نتایج استخراج شده حاصل از جلسات کمیسیون را، هر چه سریعتر اجرایی کنیم.
عاقل منش ، دیگر عضو کمیسیون در رابطه با دستور کار فضای سبز بیان داشت: در کمیسیون ماده 7 عرض کردم که باید یک وکیل پایه یک در کنار دوستان حضور داشته باشد تا از لحاظ حقوقی اطلاعات کافی برای دفاع از حقوق شهروندان در اختیار مسئولین این حوزه در شهرداری قرار گیرد.
وی افزود: بنده بر این باورم که هیچ درختی نباید قطع گردد و لازم میبینم در زمان صدور پروانه، صدور مجوزها بگونه ای انجام شود که وضعیت و موقعیت درختان لحاظ گردد تا کمترین آسیب ممکنه به درختان وارد شود و در همین راستا پیشنهاد تشکیل جلسه ای را به عزیزان این حوزه در مجموعه نطام مهندسی، معماری و شهرسازی دادم تا با حضور و نظارت مسئولانه از ابتدا طرح تا زمان صدور پروانه با حساسیت این موضوع را پیگیری کرده و حلقه ای از این زنجیره ی باشند.
حق پناه، مشاور و دبیر کمیسیون در ارائه گزارشی از مطالب مطروحه در جلسات قبل کمیسیون در رابطه با دستور کار پسماند اذعان داشت: کارخانه کود آلی در بهترین حالت خود تنها با 20% ظرفیت اسمی و معادل 100 تن در حال کار کردن است و این در حالی است که 400 تن دیگر بدلیل فرسودگی دستگاه های موجود که کارائی لازم را ندارند، قابلیت تبدیل را ندارند. از طرف دیگر به این علت که طراحی کارخانه‌ کود آلی موجود براساس تفکیک از مبدا صفر درصد بنا به واقعیت موجود طراحی نشده است عملا کودآلی حاصل از آن به علت وجود شیشه و فلزات قابلیت به کارگیری در بخش زراعی و باغی را ندارد.
حق پناه ادامه داد: ما متاسفانه آنالیز دقیقی از زباله‌های موجود نداریم و اطلاعات موجود در دسترس ما یا قدیمی‌ست یا بسیار تخمینی تا بتوانیم براساس آنالیز دقیق در مورد پیشنهادات موجود برنامه ریزی داشته باشیم. در مورد زباله‌سوز اذعان داشت کشورهایی که دارای آزمایشگاه‌های مجهز می‌باشند و بنا به اظهارات دکتر جواهرشناس از توان آنالیز انواع آلاینده‌های سمی با دقت بالا بهره مند هستند نیز با خطرات آلاینده‌های زباله سوزها مواجه اند و بدنبال جایگزینی برای آن هستند و فرآیندهای مرتبط با بازیافت برای آنها در اولویت قرار دارد.
وی با بیان اینکه در هیچ جای دنیا فرایند 100% بازیافت نداریم و بحث زباله سوز درصدی از این مشکل را به الزام پوشش می دهد و حذف زباله‌سوز شاید غیرممکن باشد اما می‌توان با افزایش سهم بازیافت، سهم زباله‌سوز از این فرایند را به شدت کاهش داد. وی در ادامه افزود: در خصوص پیشنهادات خانم شیرزادی و تجربیات علمی و عملی ایشان که در حضور جناب آقای شهردار مطرح گردید باید ببینیم آیا این فرآیند در محیط گیلان با توجه به درصد رطوبت محیط، نوع خاک، بالابودن سطح آب های زیر زمینی و بالا بودن رطوبت زباله های ما با چه درصدی از موفقیت همراه خواهد بود که نیازمند بازدید توسط متخصصان معتمد از سوی کمیسیون می‌باشد.
حق پناه اظهار داشت:
در خصوص معظل پسماند و پیشنهاد راهکارهای اجرایی و با توجه به شرایط بحرانی که با آن مواجه هستیم، تعیین شود که مدل تصمیم گیری از چه نوعی خواهد بود؟ در مدیریت بحران با یک مدل 5 مرحله‌ ای باید تعیین کنیم هر یک از انتخاب‌های ما برای پاسخ گویی به کدام مرحله است. انتخاب‌های اساسی برای لایه‌های 4 و 5 این مدل هستند در صورتی که برخی انتخاب‌ها قادر هستند در کوتاه مدت لایه‌های 1 تا 3 این مدل را پوشش دهند.
وی در پایان صحبتهایش اظهار داشت: خواهشمندم مشاورین محترم حاضر در جلسه از مواردی که بطور شفاهی مطرح می شود، مطالبی را در غالب مقاله ی مختصر مکتوب تهیه فرموده و سپس به دبیرخانه کمیسیون جهت ثبت و نگهداری ارائه دهند تا زمانی که به مرحله طرح و تصمیم گیری در کمیسیون رسیدیم بتوانیم بر اساس این مستندات، سند ارزیایی برای پایش طرح های مصوب داشته باشیم و همچنین این مستندات را به مصوبه با ذکر نام تهیه‌کنندگان آن پیوست کنیم.
در ادامه جلسه ثابت قدم ، بیان داشت: به عنوان مهمان کمیسیون که به عنوان مطلع جهت ادای توضیحات به جلسه دعوت شده‌ام با تایید اظهارات مهندس حق‌پناه برای حصول نتیجه نهایی و برون رفت از مشکلات موجود می باید از کلی گویی بپرهیزیم و به تحلیل جزئیات بپردازیم. ما 200 هزار پلاک در شهر رشت داریم که تعداد 120 هزار پلاک آن شناسایی شده است و 80 هزار پلاک آن نیز هنوز شناسایی نشده است.
این یعنی 60% حجم کل پلاک های شهری شناسایی شده که 40% آن هنوز شناسایی نشده است.
وی افزود: در حال حاضر از هر شهروند از بابت عوارض ناشی از پسماند دریافت کنیم تقریبا 10% مبلغ واقعی را دریافت کرده ایم و با توجه به 60% پلاکهای شناسایی شده تنها 6% را دریافت نموده ایم و وقتی 10% مبلغ سالیانه سر سال پرداختی داریم میزان درصد آن 0.6 % خواهد شد. نتیجه اینکه ما با 0.6% منابع میخواهیم برای 100% کار هزینه و آن رامدیریت کنیم و این کار امکان پذیر نیست و بازخورد منفی خواهد داشت چون از ابزار اقتصادی درست استفاده نمی شود.
ثابت قدم ادامه داد: تاکید من بر دادن سطح ساختار به مناطق و نواحی در تمامی ارکان است با توجه به اینکه هر منطقه دارای ناحیه بوده، شهروندان ساکن خود را داشته و انجمنهای مردم نهاد و پیگیر خود را دارد و نقش مرکز باید پایش و نظارت بر عملکرد مناطق و نواحی باشد. در غیر اینصورت مشکلات شهر باقی خواهد ماند و حل نخواهد شد. دیگر اینکه موضوع مربوط به قیمت گذاری ها ظرف یک زمانبندی مناسب که در ابتدای سال 96 ما یک روند 4 ساله را برای آن دیده بودیم تا اینکه تا پایان سال 1400 به نقطه صفر، صفر شدن هزینه درآمد رسیده باشیم. ما می باید پلکانی میزان عوارض را واقعی کنیم. در حقیقت شهروندی که به شهر خود ضرر میرساند، باید پول ضررش را پرداخت نماید.
وی اظهار داشت: اهمیت این موضوع آن است که از هزینه های دریافتی در فرآیند نقاط بعدی مانند ارتقای سطوح کود آلی که در آن افت داریم هزینه کنیم. چرا که کارخانه استهلاک دارد دولت هم که تکلیفش معلوم است. پس ما میباید این پول را از جایی تامین کنیم نتیجه باید با نظام پلکانی طی سه تا چهار مرحله هزینه ها را واقعی کنیم.
وی در پایان اظهاراتش بیان داشت: شهرداری می تواند پول مازاد و با اعلام موضوع معلوم از خلاف ساختمانی بردارد و برای این کار هزینه کند. از نظر بنده بهترین راه پلکانی کردن و دریافت قیمت از مردم است و این مهم نکات ساختاری و اقتصادی این مبحث مهم می باشد. البته نباید غافل شد که این زباله‌ها فقط به شهر رشت ارتباط ندارد و شامل سایر شهرهای استان نیز هست که به مرکز حمل می‌شود و استانداری به عنوان نمایند دولت وظیفه دارد هزینه‌های آن را به شهرداری رشت بپردازد.
لینک اصل خبر در سایت شورای شهر رشت

    منبع خبر

    شورای شهر رشت

    شورای شهر رشت یک شورای شهر در شهر رشت می باشد

      نظرات