رشد قیمت آهن در بورس، تعدیل نرخ آن در بازار آزاد

رشد قیمت آهن در بورس، تعدیل نرخ آن در بازار آزاد

www.BanaNews.irبازار آهن هفته پر التهابی را به‌واسطه افزایش نرخ‌ها در بورس و تاثیرپذیری بازار آزاد از این قیمت‌ها از یکسو و از سوی دیگر عدم کشش خریداران به قیمت‌های جدید سپری کرد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir)بر این اساس اگرچه عرضه‌های بورس و افزایش نرخ پیشنهادی محصولات ذوب‌آهن از ۷۹۹ به ۸۴۰ تومان در روز یکشنبه باعث شد تا بازار آزاد تاثیر بپذیرد و تجار نرخ‌های خود را مجددا در روز دوشنبه بالا ببرند اما همانطور که پیش‌بینی می‌شد این روند موقتی بود و عواملی چون عدم توان خریداران نسبت به هم‌جهت شدن با این قیمت‌ها، نپذیرفتن نرخ‌های بالا از سوی آنها، پیش‌بینی‌های غیرمشخص از آینده بازار، موضع‌گیری‌های مجدد مسوولان در خصوص افزایش قیمت‌ها، اعلام تمهیدات جدید دولت و در نهایت نزول نرخ ارز در روزهای پایانی هفته، روند رشد قیمت‌ها را متوقف کرد.

از این‌رو افزایش قیمت آهن که به بهانه رشد نرخ ارز ایجاد شده بود و رشد مجدد قیمت‌ها که به دلیل افزایش نرخ‌های ذوب‌آهن در بورس اتفاق افتاد با این کاهش قیمت جبران شد. به گفته فعالان بازار روند قیمت‌ها در صورتی‌که تغییر خاصی در فرآیند حجم محصولات وارداتی و نرخ‌های واردات به خصوص شمش ایجاد نشود با ثبات باقی خواهند ماند و این هفته را با تثبیت بیشتری ادامه خواهد داد. اما این امر تنها محدود به بازار مقاطع است و بسیاری از فعالان بازار احتمال می‌دهند قیمت ورق در بازار آزاد فرآیند رو به افزایش را در این هفته داشته باشد. مبارکه نیز هفته گذشته همراه با ذوب‌آهن نرخ محصولات خود را بالا برد البته این اتفاق هفته‌های قبل نیز به صورت پلکانی در مورد نرخ ورق اتفاق افتاد از این‌رو فعالان بازار افزایش قیمت ورق در بورس را با توجه به پایین بودن نرخ آن بیش از اینکه افزایش قیمت بدانند، اصلاح قیمت می‌نامند.

به گزارش بنانیوز به نقل از دنیای اقتصاد، با وجود افزایش قیمت پایه آهن در بورس، اما همچنان فعالان بازار معتقدند که به جای اینکه سقف قیمت در نظر گرفته می‌شد بهتر بود قیمت را آزاد می‌گذاشتند تا نرخ کشف شده در بورس برای بازار و فعالان شفافیت بیشتری پیدا کند چرا که به عقیده آنها در حال حاضر مشکل اصلی بازار در روزهای کاری آن شفاف نبودن قیمت‌ها و مشخص نبودن این موضوع است که کف و سقف واقعی نرخ‌ها کجاست اما اگر نرخ‌های واقعی کشف می‌شد ممکن بود برای یک دوره بسیار کوتاه برخی از این فرآیند استفاده کرده و نرخ‌ها را بی‌جهت بالا ببرند اما در نهایت بازار متوجه شده و نرخ‌ها را اصلاح می‌کرد.

به خصوص این موضوع با توجه به اینکه نرخ ذوب آهن مبنای قیمت فولاد بخش خصوصی در بورس شده است توجه‌ها را جلب می‌کند چرا که به عقیده برخی از معامله‌گران درحالی که نرخ ذوب‌آهن قیمت کشف شده نیست بلکه نرخ تعیین شده است، نمی‌تواند مبنایی برای نرخ دیگر شرکت‌ها باشد و حتی اگر این اتفاق در بورس بیفتد در بازار آزاد به هیچ وجه نمی‌تواند برای مدت زمان طولانی مبنا باشد همانطور که در حال حاضر نیز نیست.

روند قیمت‌ها در هفته گذشته به این صورت بود که در روز شنبه نرخ‌ها به‌واسطه بالا رفتن نرخ‌ها در روز چهارشنبه و عدم کشش بازار، با کاهش ۳ درصدی در بخش میلگرد و افت یک‌هزار و ۵۰۰ تومانی تیرآهن شاخه مواجه شد فولادسازان نیز با توجه به اینکه منتظر معاملات روز یکشنبه بورس بودند نرخ‌ها را ثابت نگه داشتند. اما در روز یکشنبه به دنبال ثبت نرخ ۸۴۰ تومانی سبد میلگرد و تیرآهن مخلوط در بورس فولاد سازان نرخ‌های خود را ۴ درصد در بخش میلگرد بالا بردند و در بازار آزاد نیز نرخ‌ها تا ۶ درصد رشد کرد به طوری‌که میلگرد ۱۴ تا ۱۸ به ۹۵۵ تومان رسید. تیرآهن نیز تا یک هزار تومان رشد کرد.

اما در روز دوشنبه و سه‌شنبه نرخ‌ها روند معکوس به خود گرفت و در بازار آزاد با فروکش کردن التهاب ناشی از رشد قیمت پایه و به خصوص سردرگمی بازار که بیشتر ناشی از نبود تقاضای بالفعل در بازار بود، قیمت‌ها ارزان شد به‌طوری‌که در روز سه‌شنبه نرخ میلگرد پرمصرف‌تر بازار به ۹۳۰ تومان رسید و تیرآهن نیز یک هزار تا دو هزار تومان ارزان معامله شد. با توجه به شرایط موجود در بازار پیش‌بینی آنچه در آینده اتفاق می‌افتد برای اکثر فعالان بازار سخت است.

 

 

    نظرات