منتقد با انصاف و مراقب محیط زیست مردم باشید

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی در کارگاه آموزشی آشنایی با مفاهیم پایه مدیریت منابع آب برای دانشجویان جدید الورود مهندسی آب دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی که سه شنبه 23 مهرماه در سالن اجتماعات شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی برگزار شد ضمن ارائه گزارش کاملی از وضعیت آب و توجه به تهیه و تنظیم طرح های سازگاری با کم آبی خطاب به دانشجویان گفت: 3 هدف اصلی را در زندگی دنبال کنید: اول درس هایتان را خوب بخوانید، همیشه منتقد با انصاف باشید و محیط زیست مردم را مراقبت کنید.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی، «محمد علایی» در این گردهمایی با اشاره به اهمیت تحصیل و مجهز شدن به دانش روز افزود: دانشجویان و نخبگان و کارشناسان آینده شما هستید و باید همه آسیب های ما را شما جبران کنید.

وی با اشاره به این که برای برون رفت از بحران آب ما طی 3سال یک سند راهبردی تحت عنوان سند جامع سازگاری با کم آبی را با مشارکت همه دستگاههای مرتبط با آب که دانشگاه فردوسی مشهد نقش پررنگی داشته است با مساعدت و همکاری "رزم حسینی" استاندار خراسان رضوی تنظیم کردیم  که خوشبختانه به تصویب رسید؛ براساس این برنامه تا سال 1405 باید کسری یک میلیارد و دویست میلیون مترمکعبی آب را به صفر برسانیم.

وی اظهار داشت: متاسفانه طی 40 سال گذشته بیش از 30 میلیارد مترمکعب از سفره های آب زیر زمینی اضافه برداشت داشته ایم.

وی با اشاره به این که ما در سرزمین خشک واقع شده ایم گفت:کاهش بارندگی، فرونشست دشت مشهد و میزان تعریق و تعرق که نسبت مستقیمی با آب و هوا دارد از عواملی است که ما را در جهت بحران آب با خطر جدی روبرو ساخته است.

وی افزود: بیش از 85 درصد منابع آبی ما در کشاورزی مصرف می شود در حالی که نرخ اشتغال در این بخش فقط 13درصد است.

مبنای تمدن کاریزی بر سازگاری و دوستی انسان با محیط زیست  است

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی ، در ادامه این گردهمایی  به تمدن کاریزی که در گذشته بود اشاره و تاکید کرد: مبنای تمدن کاریزی بر سازگاری و دوستی انسان با محیط زیست  است. بر اساس این تمدن نوع کشاورزی، الگوی کشت، جمعیت شهر و روستاها دقیقا با محیط زیست سازگار بوده است و مبنای همزیستی مسالمت آمیز با محیط زیست بر دو اصل بنا شده است یکی رابطه انسان با انسان و دیگری رابطه انسان با محیط زیست  که بر خرد جمعی و کاملا صلح آمیز استوار است.

وی ادامه داد: در گذشته با جمعیت 240 هزار نفری  16درصد جمعیت استان را تحت پوشش داشتیم که با برنامه ریزی های نادرست مدیریتی این جمعیت را در مشهد متمرکز کردیم و آمار  را به 54 درصد رساندیم 75درصد صنعت استان را در مشهد بنا نهادیم و بیش از 90 درصد خدمات استان را نیز به مشهد آوردیم که نتیجه آن مواجه شدن با بحران آب است.

وی با اشاره به این که ما نیاز به یک نقشه راه داریم گفت: در خراسان رضوی یک میلیارد و دویست میلیون متر مکعب آب بیش از آنچه که باید برداشت کنیم از آبخوان ها و منابع آبی برداشت داشته ایم در حالی که مجاز هستیم 40 درصد منابع آبی تجدیدپذیر را برداشت کنیم.

"علایی" با بیان این که برداشت های بی رویه از منابع آبی آسیب های جدی به زندگی مردم وارد کرده است افزود: سطح آب فروکش کرده و دشت های ما شور شده است زمین ترک خورده و نشست کرده است. پل قائم و بیمارستان رضوی در مشهد نشست کرده که همه این ها ناشی از برداشت بی رویه آب سفره های زیرزمینی است.

وی در ادامه به ضرورت تبدیل  کشاورزی سنتی به کشاورزی مدرن تصریح کرد: هم اکنون بیش از 85 درصد منابع آبی در بخش کشاورزی با نرخ اشتغال حدود 13درصد مصرف و فقط 22 درصد به نرخ تولید ناخالصی استان کمک می کند.

وی با اشاره به این که 60 درصد آب مشهد از سد دوستی تامین می شود گفت: ما سرزمینی از پدرانمان تحویل گرفتیم که بحران آب نداشت به جای آب بزرگراه، برج، هتل، اتوبان و  فرودگاه ساختیم اما پایه آن بر آب است و آب هم دارد از بین می رود.

وی خطاب به دانشجویان گفت: تلاش کنید برای نوشتن برنامه دستورالعمل اجرایی داشته باشید و به برنامه اعتقاد داشته باشید و به آن عمل کنید.

وی با اشاره به این که باید با مردم مذاکره کرد و راهکار گرفت گفت: بر اساس آمار و سند راهبردی ارائه شده با کمک کشاورزان می توان از600 میلیون مترمکعب اضافه برداشت سفره های آب زیر زمینی جلوگیری کرد که امسال توانسته ایم با مشارکت کشاورزان برداشت آب از منابع زیرزمینی را 213 میلیون مترمکعب کاهش دهیم.

درخاتمه مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان از مدیریت روابط عمومی درخواست کرد برنامه بازدید از سد دوستی، تصفیه خانه و چندین طرح اجرایی در شرکت آب منطقه ای استان را برای آشنایی بیشتر دانشجویان برنامه ریزی کند.

گفتنی است این کارگاه آموزشی که با همکاری گروه مهندسی آب دانشگاه فردوسی مشهد و گروه تحقیقات کاربردی شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی برگزار شد؛ دانشجویان با مفاهیم پایه منابع آب آشنا شدند و سپس از سد طرق بازدید کردند.

لینک اصل خبر در سایت شركت آب منطقه‌ای خراسان رضوی

    منبع خبر

    شركت آب منطقه‌ای خراسان رضوی

    شركت آب منطقه‌ای خراسان رضوی یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات