مصلی اصفهان در سالن انتظار/ افتتاح هایپرمارکت زودتر از پروژه

مصلی اصفهان در سالن انتظار/ افتتاح هایپرمارکت زودتر از پروژه

www.BanaNews.irمصلی اصفهان مدتهاست در انتظار بهره برداری است اما به جای آن هایپر مارکت پروژه زودتر از طرح اصلی افتتاح شد و همگان نیز تاکید کردند که این مرکز تجاری تناسبی با مصلی ندارد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) برخی از مسئولان استان به شوخی گفته اند گویا زمان افتتاح و بهره برداری از آن همزمان با آخرالزمان خواهد بود.

مصلی برای اصفهان احتیاج مبرمی است که فقط با یک بار جستجو در اخبار صدها مصاحبه، انتقاد، اعلام وضعیت و یا حاشیه خبری راجع به آن قابل مشاهده خواهد بود. پروژه ای که با صرف میلیاردها تومان اکنون تنها دو گنبد رها شده در اصفهان است.

این در حالیست که عدم راه اندازی آن به اندازه هر روزی که می گذرد، میدان نقش جهان، این میدان بزرگ تاریخی را با مشکلات بیشتری روبرو می کند.

با این همه در حالیکه رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان از مسائلی در خصوص موانع راه اندازی مصلی خبر می دهد، ماه گذشته مردم شهر اصفهان خبرگشایش آزمایشی هایپرمارکت بزرگ اصفهان در محل مجموعه مصلی را شنیدند.

موضوعی که به اطلاع رسانی خبری احتیاج نداشت و در کمتر از چند روز پای اکثر خانواده ها را به آنجا کشاند، تجربه خرید اصفهانیها در مجموعه ای که نمونه آن تنها در تهران وکیش وجود دارد، گوش به گوش رسید و جمعیت سالنها را هر روز بیشتر کرد. در حالیکه بنر نصب شده در محل ورودی از باز شدن آن در ساعت ۱۶ و ۳۰ دقیقه هر روز خبر می داد، هر روز جمعیتی در انتظار باز شدن در سالنها بود.

چرا هایپر مارکت تابلو ندارد

پس از استقبال زیاد، فصل فعالیت آزمایشی مجموعه به پایان رسید و مرکز هایپر مارکت اصفهان با عنوان بال مارکت به صورت رسمی افتتاح شد، در حالیکه تا چند روز قبل از این اقدام، مسئولان این مجموعه به هیچ وجه پاسخگو و حاضر به مصاحبه نبوده و فعالیت های خبری را از فهرست برنامه های خود حذف کرده بودند، به یکباره اقدام به دعوت جمعی از خبرنگاران برای بازدید کرده و پس از آن آیین افتتاحیه خود را برگزار کردند.

اما در مراسم افتتاحیه و جلسه خبری پیش از آن همچنان چندین سوال بی جواب باقی ماند، این که مجموعه‌ای با چنین وسعت که حتی تبلیغات خود را با پیشنهادی مبنی بر تبلیغ روی لباس بازیکنان تیم فوتبال ذوب آهن اصفهان آغاز کرد، چرا تابلو و سردری ندارد. چرا مجموعه ای که از آن به عنوان مجموعه ای ۱۰۰ درصد ایرانی و نخستین هایپرمارکت کاملا ایرانی یاد می شود، از اجناس خارجی(اکثریت ساخت آلمان و ترکیه) پر است. سرمایه گذاران واقعی آن چه کسانی هستند. چرا شهرداری اصفهان نظر مساعدی نسبت به این مجموعه ندارد و سود واقعی و اجاره بهای آن به جیب چه کسانی می رود.

مصلی اصفهان در سالن انتظار

راه اندازی این مجموعه به خودی خود خوب است اما این که مردم اصفهان از این پس با شنیدن نام مصلی به یاد هایپرمارکت بیافتند، چندان مناسب نیست. مصلی برای اولین بار با سالن های خرید بزرگ خوش رنگ و پله های برقی در ذهن مردم اصفهان نقش بست در حالیکه کاربرد اصلی چیز دیگری است. گرچه این سالنها یکی از مجموعه های مصلی است و به بخش اصلی آن ارتباط ندارد اما توجه به این موضوع که چرا معرفی مصلی در ذهن عامه مردم این گونه انجام شده و یا چرا راه اندازی هایپرمارکت در این محل تا کنون حتی تلنگری به حباب بی تفاوتی مسئولان در برابر وضعیت بلاتکلیف این پروژه نبوده است، جای سئوال دارد. حالا جای دوری هم نمی رود،

هایپرمارکت، مصلی را ۲۰ ساله اجاره کرده است

اکثر مردمی که برای خرید به هایپر مارکت اصفهان می روند از وجود بخش اداری هایپرمارکت در کنار آن بی اطلاع هستند. اما کمترین احساس نیاز به کسب اطلاعات در مورد این مجموعه، پای هر کسی را به آنجا می کشاند. مجموعه بال با بیش از ۱۹ سال سابقه در زمینه مدیریت فروشگاه های زنجیره ای در داخل و خارج از ایران از جمله راه اندازی دو فروشگاه بزرگ در عربستان سعودی، شرکتی است که راه اندازی و اجرای این پروژه را در اصفهان برعهده دارد.

یکی از کارکنان مجموعه می گوید: سرمایه گذاران مجموعه دو نفر از بخش خصوصی اصفهان هستند که در تهران ساکن اند موضوعی که لابه لای خریدهایم به تأیید تعداد دیگری از کارمندان هم رسید.

خودم را وارد کننده ای معرفی می کنم که قصد اجاره فضا در هایپر مارکت و فروش اجناس خود را دارد. مدیر یکی از بخش های مجموعه می گوید: فضای هایپرمارکت را ۲۰ ساله اجاره کرده ایم اما می توانید اجناس خود را طبق توافق برای فروش بگذارید و درصد فروش دریافت کنید.

اما یکی دیگر از مدیران این شرکت می گوید که حاضر به اجاره دادن فضا نیز هستند. این بدان معناست که مجموعه ای که خود مستأجر بوده و مصلی که بیش از ۲۴ میلیارد تومان بدهکار است، به صورت غیر قانونی فضای اجاره ای خود را دوباره اجاره می دهد.

این در حالیست که رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در این باره می گوید: شهرداری اجازه داده بود که ۱۰۰متر از مصلی به صورت رایگان به مجموعه تجاری اختصاص یابد، این در حالیست که اکنون ۱۴هزار متر مربع به این مجموعه اختصاص یافته است.

عباس حاج رسولیها راه حل این مشکل و تقبل هزینه مصلی از سوی مسئولان شهر را تنها در واگذاری مصلی به شورای شهر و شهرداری دانست و خاطرنشان کرد: پیشنهاد واگذاری پروژه مصلی به هیئت امنای آن داده شده اما تاکنون شهرداری اصفهان پاسخی در این زمینه دریافت نکرده است.

کریم نصر اصفهانی عضو شورای اسلامی شهر اصفهان نیز از ساخت ۱۴هزار متر مربعی مجموعه تجاری در کنار مصلی انتقاد کرد و گفت: ساخت مجموعه تجاری در کنار این مکان مقدس زیبنده نیست.

عدم سنخیت به علاوه مشکلات شهری

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این باره به خبرنگار مهر گفت: تصمیم گیری های این مجموعه به صورت کامل در اختیار هیئت امنای آن است اما به اعتقاد مدیریت شهری، متراژ و فضای واحدهای تجاری اختصاص داده شده به این مرکز تجاری، همخوانی و تناسب لازم را با بافت منطقه ندارد و از آنجا که مجموعه مصلی یک مجموعه فرهنگی است، این سنخیت باید حفظ شود.

ابوالفضل قربانی افزود: در طراحی این مجموعه بخشی به عنوان بخش تجاری در نظر گرفته شده اما استفاده فعلی آن بر اساس طراحی انجام شده نیست.

وی به اعتراض خود در جلسات شورای شهر اشاره کرد و بیان داشت: بنده انتقادها و اعتراضهای خودم را وارد کردم اما ترتیب اثری داده نشد و نتیجه، آن شد که در حال حاضر شاهد ایجاد مشکلات ترافیکی، حمل و نقل و بر هم خوردن آرامش اهالی هستیم.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان با اعلام اینکه شورای شهر و مدیریت شهری نمی تواند در این باره اقدامی کند، اظهار داشت: تنها می توان از هیئت امنای مجموعه خواست که از طریق کاهش حجم فعالیتهای تجاری محل، تدبیری در این خصوص داشته باشند.

حکم جریمه محل صادر شده است

قربانی از صدور حکم جریمه محل به علت ساخت و سازهای غیر مجاز صورت گرفته نیز خبر داد و گفت: موضوع در کمیسیون ماده صد بررسی شده و جریمه مربوط به احداث واحدهای تجاری غیرمجاز برای آن در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: مقدار فضایی که اجازه استفاده از آن را داشته اند، همان ۱۰۰ مترمربع و همان میزانی است که به هر مسجد به صورت رایگان و برای انجام برخی فعالیت ها اختصاص داده می شود.

این مرکز تجاری برای خود مجموعه عریض و طویل اداری را ترتیب داده که برای رسیدن به دفتر مدیریت باید هفتاد خوان را طی کنی.

به نظر می رسد این سیستم پیچیده اداری آن هم در زمانی که فعالیت مجموعه حالتی آزمایشی داشت و از سوی دیگر اجاره ۲۰ ساله آن، موضوعی است که از همان ابتدا با اجرای آزمایشی آن در تناقض بود و این بدان معناست که اجرای آزمایشی تنها حالتی تشریفاتی داشت و بس.

 

 

    نظرات