جذب دریانوردان زن در دانشگاه دریانوردی بر اساس تقاضای آنها

جذب دریانوردان زن در دانشگاه دریانوردی بر اساس تقاضای آنها

www.BanaNews.irمعاون وزیر راه و ترابری با بیان این‌که ۱۸۵ هزار نفر از ۱٫۵ میلیون دریانورد فعال دنیا، در ایران هستند، اظهار کرد: سهم این افراد در تجارت جهانی بیش از ۹۰ درصد است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) سید عطاء‌الله صدر ـ رییس سازمان بنادر و دریانوردی ـ در نشستی خبری با اشاره به برگزاری مراسم روز جهانی دریانورد در روز چهارشنبه یکم تیرماه اظهار کرد: علاوه بر روز جهانی دریانوردی در سال ۲۰۱۰ تصمیم‌گیری شد که کشور‌های عضو IMO روزی را برای قدردانی از تلاش‌های دریانورداران کشورهایشان به نام روز جهانی دریانورد اختصاص دهند.

رییس سازمان بنادر و دریانوردی با بیان این‌که در دنیا ۱٫۵ میلیون نفر به دریانوردی مشغول هستند، تصریح کرد: ۹۰ درصد جابه‌جایی کالاهای کشور از طریق دریا صورت می‌گیرد و این میزان نشان‌دهنده نقش موثر دریانوردان در توسعه و اقتصاد کشور‌ها و همچنین رفاه مردم است.

وی با بیان این‌که در کشور ما ۱۸۵ هزار نفر دریانورد به این حرفه مشغول هستند، اظهار کرد: اول تیرماه مراسمی به‌صورت نمادین برای قدردانی از دریانوردان نمونه برگزار می‌شود.

معاون وزیر راه و ترابری با اشاره به این‌که در سال‌های اخیر مساله دزدی دریایی خطر کار دریانوردان را افزایش داده است، گفت: دریانوردان نقش موثری در ایمنی، امنیت و حفظ محیط‌ زیست دریایی دارند.

وی با بیان این‌که در کریدور اصلی ارتباط شرق به غرب دنیا هستیم، اضافه کرد: برای برقراری این ارتباط باید از سواحل عدن و خلیج‌ سومالی عبور کنیم.

صدر با اشاره به این‌که عضو هیات امنای دانشگاه بین‌المللی دریانوردی هستیم، تصریح کرد: IMO توصیه کرده که در صورت تمایل مالکان کشتی‌ها و کشورهای صاحب پرچم با مذاکره این دو برای تشکیل گارد خصوصی مسلح بر روی کشتی‌ها اقدام شود.

وی با اشاره به این‌که IMO از زحمات ایران برای اقدامات انجام شده در راستای مقابله با دزدی دریایی تشکر کرده است، ادامه داد: در حال حاضر نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران از ناوگان تجاری و دریایی محافظت می‌کند و در راستای مبارزه با دزدی دریایی تلاش‌هایی صورت می‌گیرد.

صدر با اشاره به این‌که نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران در راستای مبارزه با دزدی دریایی اقدام به ایجاد ایستگاه‌های جدید کرده است، گفت: آن‌ چیزی که IMO مطرح کرده ایجاد تشکیلات خصوصی برای حفاظت از کشتی‌هاست، اما ما نیروی دریایی و هم‌چنین نیروی مردمی بسیج را داریم و اگر بخواهیم از این روش استفاده کنیم، از روش‌های مدنظر کشور خودمان بهره می‌گیریم.

وی درباره‌ی احتمال استفاده از بسیج برای حفاظت از کشتی‌ها گفت: احتمال وجود دارد، اما جوانب مختلف این امر باید سنجیده شود.

معاون وزیر راه و ترابری با اشاره به این‌که افزایش حفاظت‌ها از این طریق بر هزینه حمل‌ونقل موثر خواهد بود، اضافه کرد: ایران جزو ۱۰ کشور اول فعال در IMO است و در تصمیم‌گیری و هم‌چنین کنوانسیون‌ها و تهیه اصناف مشارکت فعال دارد.

وی درباره لایحه‌ی سخت و زیان‌آور‌ شناخته‌شدن شغل دریانوردی اظهار کرد: این لایحه تصویب شده اما محاسباتی که درباره‌ی آن صورت گرفته، بدین صورت است که دریانوردان در صورت ۲۰ سال فعالیت مستمر یا ۲۵ سال فعالیت غیرمستمر دریانوردی بازنشسته می‌شوند.

به گزارش بنانیوز به نقل از ایسنا، رییس سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید بر این‌که برای دریانوردان نمی‌توان فعالیت مستمر و غیرمستمر را طبقه‌بندی کرد، اظهار کرد: باید از شغل دریانوردی حمایت کنیم.

صدر با اشاره به سختی‌های شغل دریانوردی و خطرات آن اظهار کرد: پیشنهاد ما این است که دوره خدمت روی دریا مستمر یا غیرمستمر باید ۱٫۵ برابر محسوب شود.

معاون وزیر راه و ترابری با اشاره به تامین پنج هزار نیروی دریانورد بنا به قانون برنامه‌ پنجم توسعه گفت: علاوه بر مسائل تامین اجتماعی و برخورد با فعالیت دریانوردی، آموزش و تربیت انسانی از اهمیت بسیاری برخوردار است.

وی با بیان این‌که حدود ۶۲ مرکز آموزش دریانوردی در کشور فعالیت می‌کنند، خاطرنشان کرد: شش مرکز در سطح دانشگاهی برای سفرهای نامحدود، چهار مرکز در حد دوره‌های میانی برای سفرهای کوتاه و مابقی مراکز برای سفرهای محدود دوره‌های آموزشی برگزار می‌کند.

صدر با تاکید بر این‌که برای تربیت نیروی انسانی دریانورد باید با برنامه‌ریزی مناسب اقدام کنیم، گفت: ناوگان ما در مقایسه با بسیاری از کشور‌ها جدیدتر است و کار بر روی آنها شرایط بهتری دارد. به عبارت دیگر ناوگان جوان امکان مناسبی را برای جذب دریانورد فراهم می‌کند.

معاون وزیر راه و ترابری در ادامه با بیان این‌که مسائل حمایتی که مربوط به وزارت کار است، می‌تواند نقش مهمی در جذب نیروی دریانورد داشته باشد، اظهار کرد: ما به عنوان متولی حمل و نقل دریایی این مساله را یادآور شده و از شغل پرجاذبه و پرماجرای دریانوردی حمایت می‌کنیم و انتظار داریم بخش‌های متولی کار و تلاش به این مسائل توجه کنند.

رییس سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به این‌که اولین دریانورد زن در ایران بوده است، تصریح کرد: در گذشته فعالیت‌های دریانوردی به گونه‌ای بوده که خانم‌ها تمایل زیادی به آن نداشتند و مردان بیشتر به آن روی می‌آوردند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا برنامه‌ای برای جذب دریانوردان زن در دانشگاه دریانوردی دارید؟ گفت: این امر به تقاضای آنها برمی‌گردد و اکنون با ورود شناورهای مدرن کار دریانوردی تا حدودی راحت‌تر شده است و بنده شرایطی که خانم‌ها نتوانند از آن استفاده کنند، نمی‌بینم.

صدر افزود: شناور‌ها در اختیار کشتیرانی و شرکت نفت‌کش قرار دارد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید بر اهمیت امنیت دریانوردی اظهار کرد: در فصل گرما مردم بیشتر به دریاها می‌روند و در این راستا شناورهایی که در سواحل شمالی و جنوبی کشور قرار می‌گیرد، باید استاندارد باشند.

وی در ادامه با بیان این‌که این شناورها تحت مدیریت استان‌ها هستند، تصریح کرد: ساماندهی شناور‌ها باید انجام شود و در برنامه‌ی پنجم این مسوولیت به عهده وزارت کشور گذاشته شده است.

معاون وزیر راه و ترابری با بیان این‌که کمیته‌ای داریم که در این راستا فعالیت می‌کند، ادامه داد: شناورهایی که ساخته می‌شوند، باید استاندارد باشند و افرادی که هدایت شناورها را برعهده دارند باید دارای گواهینامه باشند.

صدر با بیان این‌که جریمه‌های مناسبی را برای قایقران‌های متخلف وضع می‌کنیم، تصریح کرد: ناجیان غریق زیر نظر فدراسیون هستند.

 

 

    نظرات