حساسیت مدیریت شهری در خصوص دوچرخه ستودنی است

حساسیت مدیریت شهری در خصوص دوچرخه ستودنی است

حساسیت مدیریت شهری در خصوص دوچرخه ستودنی است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر مشهد، سرهنگ علیرضا رحیمی، رئیس اداره آموزش و ترافیک پلیس راهور خراسان رضوی در این نشست اظهارکرد: خیابان های شهر مشهد یک ظرفیت ممکن برای حضور خودروها دارند و نمی توان انتظار داشت که بیشتر از این ظرفیت در خود جای دهند.

وی افزود: شهرداری و شورای اسلامی شهر مشهد تلاش زیادی کردند تا مصوبه ای را برای جریمه پزشکانی که باعث ترافیک در شهر می شوند، داشته باشند اما در نهایت دیوان عدالت اداری این مصوبه را باطل کرد و در حال حاضر مشکل ترافیکی محدوده خیابان احمدآباد همچنان ادامه دارد.

رئیس اداره آموزش و ترافیک پلیس راهور خراسان رضوی با بیان این که ظرفیت پارک خودروها نیز در شهر مشخص است، متذکرشد: در حال حاضر کفه سنگین و بار تمام مشکلات شهر به گرده پلیس راهنمایی و رانندگی است و مردم فقط از پلیس انتظار دارند که به مشکلات مختلف شهر را حل کند.

سرهنگ رحیمی با تاکید بر توجه بیشتر به فرهنگسازی در حوزه حمل و نقل و ترافیک اضافه کرد: چندی پیش با یکی از ارگان هایی که از لحاظ مالی نیز مشکلی ندارد برای تهیه و توزیع کلاه های ایمنی مذاکره کردیم که در نهایت موفق شدیم فقط 100 کلاه بگیریم.

وی همچنین با اشاره به درخواست سمن ها مبنی بر اجازه اعمال قانون خودروهای متخلفی که در مسیر دوچرخه ها پارک می کنند، گفت: وظیفه اعمال قانون بر عهده افسر آموزش دیده پلیس است؛ سال گذشته یک عدد میلیونی اعمال قانون داشتیم و می توان گفت به ازای هر خودرو در شهر بین 5 تا 6 برگ جریمه صادر شده است.
حساسیت مدیریت شهری در خصوص دوچرخه ستودنی است
رئیس اداره آموزش نیروی انتظامی خراسان رضوی نیز در این جلسه با تقدیر از فعالیت های شهرداری و شورای اسلامی شهر مشهد در حساسیتی که روی موضوع دوچرخه ها در شهر دارند، گفت: 40 سال است که شهر را ساخته ایم بدون این که برای جای پارک خودروهای آن فکری بکنیم.

سرهنگ کیوان سعادت افزود: به همین خاطر نمی توان به سرعت در این زمینه نتیجه گرفت و سال ها زمان می برد تا این مشکل حل شود.

وی با بیان این که در حال حاضر بیش از 50 درصد جامعه شهری را بانوان تشکیل می دهند، اضافه کرد: در همین راستا وقتی صحبت از حمل و نقل به ویژه استفاده از دوچرخه می کنیم باید به این قشر از جامعه نیز توجه داشته باشیم.

رئیس اداره آموزش نیروی انتظامی خراسان رضوی همچنین بر توجه بیشتر به موضوع ساماندهی پیاده راه ها تاکید کرد و گفت: از فعالان حوزه دوچرخه سواری در شهر مشهد نیز که با دغدغه ای بسیار عالی وارد این حوزه شده اند، سپاسگزارم.
خیابان های کامل راه اندازی می شود

رئیس اداره کل هماهنگی حمل و نقل معاونت عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد نیز در این جلسه با بیان این که برای حل یک مشکل شهری باید تمام موضوعات مرتبط با آن با هم دیده شود، گفت: همچنین در این زمینه باید نیاز تمامی ذینفعان نیز دیده شود تا مشکلی برای اجرای یک طرح پیش نیاید.

مرتضی جمشیدی همچنین از راه اندازی خیابان های کامل (‪Complete streets‬) در هسته مرکزی شهر در سال جاری خبر داد و گفت: با راه اندازی این گونه خیابان ها، محورهای الگویی برای ارائه خدمت به مردم در حوزه های مختلف نشان داده خواهد شد.

به گفته وی، ایده خیابان کامل در علم مهندسی ترافیک و برنامه‌ریزی شهری برای معابر شهری طراحی شده باعث بهبود امنیت، کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل، ارائه راه‌حل‌های جایگزین برای خودروهای شخصی، تشویق مردم به حفظ سلامت از طریق پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری، ایجاد حس ایمنی در تردد، بهبود کارکردهای اجتماعی و بالابردن ارزش املاک مجاور می‌شود.

وی در توضیح آن گفت: عناصر یک خیابان کامل شامل موارد زیرساخت پیاده مثل پیاده‌رو، خط عابر پیاده، جزیره‌های میانی و خطوط برجسته عابر پیاده، آرام‌سازی‌ ترافیک یا روش‌هایی برای کاهش سرعت خودروهای عبوری، مسیر دوچرخه یعنی پیش‌بینی مسیر مخصوص دوچرخه یا شانه‌های عریض و امکانات حمل‌ونقل عمومی مثل مسیر مخصوص عبور اتوبوس می‌شود.

رئیس اداره کل هماهنگی حمل و نقل معاونت عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد با بیان این که انجام پروژه های مختلف شهری مثل خطوط دوچرخه و پیاده راه ها پیچیدگی های خاص خود را دارد که باید به این ظرافت ها توجه شود، متذکرشد: با این حال مدیریت شهری به شدت پیگیر اجرایی شدن طرح های مختلف ترافیکی برای تسهیل رفت و آمد شهروندان در شهر هست و در این راستا اقدامات مختلفی همچون توسعه خطوط مترو و بی.آر.تی را در دستور کار خود دارد.

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر مشهد

    منبع خبر

    شورای شهر مشهد

    شورای شهر مشهد یک شورای شهر در شهر مشهد می باشد

      نظرات