احداث بندر خشک  در کنار خط‌آهن بافق بندرعباس

احداث بندر خشک در کنار خط‌آهن بافق بندرعباس

: www.BanaNews.irمعاون وزیر راه و ترابری با بیان اینکه پس از اتمام عملیات دو خطه کردن تزرج تا بندرعباس با حدود ۴۰ درصد افزایش جابه‌جایی بار در مسیر ریلی بافق-بندرعباس مواجه خواهیم بود، از احداث بندر خشک تجاری در کنار این مسیر ریلی خبر داد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) عبدالعلی صاحب‌محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، در مورد مسیر ریلی کرمان ـ بم ـ زاهدان، اظهار داشت: پس از آنکه مسیر ریلی زاهدان مورد بهره‌برداری آزمایشی قرار گرفت نتایج مطلوبی در این‌باره کسب شد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر هر هفته دو قطار از این مسیر ریلی در مسیر رفت و طبیعتاً دو قطار در مسیر برگشت تردد می‌کنند که استقبال مطلوبی از سوی مسافران برای استفاده از این قطارها صورت گرفته است.

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: همچنین اخیراً طی هماهنگی با مسئولان محلی مقرر شده است این قطارها به صورت روزانه سیر داشته باشند و تنظیم ساعات حرکت به طریقی انجام شود که از مسیر کرمان به زاهدان و بالعکس نیز قطار مسافری داشته باشیم.

‌صاحب‌محمدی افزود: هم‌اکنون مقدمات اجرای این کار فراهم شده است و به زودی عملیاتی خواهد شد.

معاون وزیر راه و ترابری با بیان اینکه تا پایان نیمه اول سال جاری فعالیت ‌بخش باری ‌مسیر ریلی زاهدان نیز تشدید خواهد شد، خاطرنشان کرد: امید است با شرایط مذکور خط ریلی زاهدان روز به روز فعال‌تر و بهتر شود.

* احداث یک خط ریلی فرعی در کنار مخازن نفتی شهر زاهدان

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه ‌اخبار خوشی در مورد حمل سیمان توسط سیستم ریلی در خط‌آهن زاهدان خواهیم داشت، گفت: طی هماهنگی با کارخانجات سیمان استان سیستان و بلوچستان مذاکراتی صورت گرفته است و تسهیلاتی قائل شده‌ایم تا انتقال بار در این مسیر فعال شود.

معاون وزیر راه و ترابری افزود: همچنین طی هماهنگی با شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی تفاهم‌نامه‌ای به امضاء رسیده ‌و عملیات ویژه‌ای اجرا شده است، بدین ترتیب یک خط ریلی فرعی در کنار مخازن نفتی شهر زاهدان در فاصله ۱۰ کیلومتری این شهر در حال احداث است که تا پایان ماه جاری، عملیات اجرایی آن به اتمام می‌رسد.

صاحب‌محمدی افزود: هم‌چنین یک خط ریلی پایانه نیز در یزد در حال احداث است تا مقدمات جابه‌جایی فرآورده‌های نفتی به زودی از محل کرمان و یزد به سمت زاهدان فراهم شده و این خط فعال شود.

*‌ احداث بندر خشک در کنار دو خطه بافق -بندرعباس

معاون وزیر راه و ترابری با بیان اینکه مسیر ریلی دو خطه تزرج - بندرعباس ۱۸۰ کیلومتر است، اضافه کرد: از بافق تا بندرعباس ۶۲۰ کیلومتر خط آهن است که ۱۸۰ کیلومتر از این مسیر دو خطه نشده است.

وی با اشاره به اینکه اجرای عملیات دو خطه کردن این مسیر بر عهده شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران است، ادامه داد: با دو خطه شدن تزرج تا بندر‌عباس در ‌مسیر ریلی بافق - بندرعباس، تغییرات مطلوب و بسزایی در جابه‌جایی بار در این مسیر ریلی ترانزیتی خواهیم داشت.

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: در صورت اتمام عملیات اجرایی دو خطه کردن تزرج تا بندرعباس با حدود ۴۰ درصد افزایش جابه‌جایی بار در این مسیر ریلی مواجه خواهیم بود.

معاون وزیر راه و ترابری تصریح کرد: طی هماهنگی‌های به عمل آمده مقرر شده است سازمان بنادر و دریانوردی در یکی از مناطق مرکزی ایران و در کنار دو خطه بافق - بندعباس منطقه خشک ایجاد کند تا به طور مستقیم کالاها از بندر وارد آن منطقه شده و در آنجا تخلیه شود تا فعالیت‌های گمرکی در همان منطقه انجام شود.

صاحب‌محمدی با اشاره به اینکه در سال گذشته، ۴۲ کیلومتر دوخطه را اجرا کرده‌ایم، تکمیل ۴۰ ایستگاه و نگهداری از ۱۰ هزار کیلومتر خطوط ریلی را از دیگر اقدامات راه‌آهن جمهوری اسلامی در سال جاری برشمرد.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران ‌به امور زیر بنایی در راه‌آهن نیز اشاره کرد و گفت: توسعه و ایجاد ظرفیت زیرساخت ریلی و حفظ سرمایه‌های موجود نیز در سه حوزه خط و سازه‌های فنی، علائم الکتریکی و ارتباطات و ساختمان و تأسیسات مورد برنامه ریزی قرار گرفته است.‌

 

 

    نظرات