بخش عمده ساخت وسازهای کنونی با شاخص‌های ۵۰ سال قبل است

بخش عمده ساخت وسازهای کنونی با شاخص‌های ۵۰ سال قبل است

www.BanaNews.irدبیرانجمن بتن ایران معتقد است:امروزه بخش عمده ساخت وسازهای کشور با شاخص‌های ۵۰ سال قبل صورت می گیرد درحالی که از واحدهای ساخته شده ،‌انتظار کاربری ۱۰۰ ساله می رود .

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) جاوید خطیبی روز شنبه درگفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: صنعت ساختمان کشور نیازمند مدیریت قوی و کارآمد است تا این صنعت که دارای پیشینه غنی و با ارزش است دچار فرسودگی و بی هویتی نشود .

وی شکل گیری تشکیلات سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان را برای صیانت از صنعت ساختمان کشور ارزیابی کرد و گفت :‌اما به دلیل پاره ای از مشکلات درون و برون سازمانی این تشکیلات نتوانسته چندان اثر گذار باشد .

خطیبی یادآور شد: صنعت ساختمان پیش از شکل گیری سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان در نیمه دهه ۷۰ شمسی وضعیت نامطلوبی داشت، اما اکنون نسبت به قبل متفاوت ودر حال تغییر است .

آمارها نشان می دهد که سالانه حدود ۱۰۰ میلیون متر مربع ساخت وساز مسکونی در سطح کشور با سرمایه گذاری کلان مردمی و دولت صورت می گیرد.

دبیرانجمن بتن ایران خاطرنشان ساخت : ساخت وسازهای شهری در مراکز استانها شاید تا حدودی قابل قبول باشد ، اما هرقدر که از مرکز دورشویم بدلیل ضعف نظارت وضعیت نامطلوبی را شاهد هستیم و باید برای آن تدابیر لازم اتخاذ شود .

وی احداث واحدهای مسکونی مهر را اقدامی بی سابقه در کشور ارزیابی کرد و گفت : ایجاد بناهایی ماندگار و کیفی در این ارتباط بدون نظارت سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان و دستگاه های ذیربط امکانپذیر نیست و نیاز به کنترل همه جانبه از مرحله آماده سازی تا نازک کاری وجود دارد .

خطیبی ،‌حضور غیرحرفه ای‌ها در صنعت ساختمان را نشانه نبود کنترل براین بخش دانست و گفت : مشارکت همه اقشار و تخصص ها در حوزه ساخت وساز حاکی از نبود کنترل است و انتظار می رود برای ساماندهی این بخش تدابیر لازم اتخاذ شود .

گزارش‌های منتشر شده حاکی از آن است که طی سال‌های ۸۴-۱۳۷۰ براساس قیمت های سال ۱۳۸۴ حدود ۸۵۷ هزار میلیارد ریال یارانه به صورت زمین ،بودجه های حمایتی ،تخفیف مالیاتی و غیره در این بخش پرداخت شده است و در عین حال این یارانه ها به مناطقی که نیازمند برخورداری از آن بوده اند،تخصیص نیافت .

آمارها نشان می دهد که با ساخت وساز مسکن به شیوه سنتی سالانه ۳۰ درصد انرژی با هزینه ای بالغ بر شش میلیارد دلار هدر می دهد .

 

 

    نظرات