کیفیت آب شرب تهران بالاتر از استانداردهای جهانی است

کیفیت آب شرب تهران بالاتر از استانداردهای جهانی است

www.BanaNews.irمدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران از آمادگی این شرکت برای آزمایش آب تهران در هر نقطه‌ای که برخی ادعای آلوده بودن آن را دارند خبر داد و گفت: هم اکنون کیفیت آب شرب تهران بالاتر از استانداردهای جهانی قرار دارد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) محمد پرورش روز شنبه در حاشیه نشست خبری خود در جمع خبرنگاران با اشاره به برخی از ادعاهای مطرح شده در زمینه کیفیت آب تهران، گفت: روزانه تنها بیش از هشت تا ۱۰ میلیون تومان هزینه آزمایشگاه‌های مربوط به کنترل کیفیت آب در این شهر می‌شود.

وی افزود: در سال گذشته نیز چنین مباحثی مطرح شد اما با توجه به اینکه این امر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است نهادهای نظارتی شامل سازمان بازرسی، وزارت اطلاعات و وزارت بهداشت به این امر حساسیت نشان داده و اگر در این زمینه هرگونه مشکلی وجود داشته باشد آن را ارزیابی خواهند کرد.

پرورش اضافه کرد: شرکت آب و فاضلاب تهران این آمادگی را دارد آب تهران در هر نقطه‌ای که برخی ادعای آلوده بودن آن را دارند مورد آزمایش قرار دهد ضمن اینکه بیش از ۷۱ درصد از آب شرب تهران از آبهای سطحی تامین می‌شود و از سوی دیگر آب کالایی است که در دسترس همگان است و همه می توانند ان را از نظر سطح کیفیت مورد آزمایش قرار دهند.

پرورش افزود: در شهر تهران حدود ۷۰ مخزن آب موجود است که ۴۰ مخزن آن تنها از آبهای سطحی استفاده می کند و میزان نیترات موجود در آن زیر ۱۰ واحد بوده و به هیچ عنوان آب چاه نیز داخل آنها نمی‌شود و این در حالی است که استاندارد مورد نیاز نیترات موجود در آب از نظر وزارت بهداشت حدود ۵۰ واحد است و بر این اساس مخازن موجود در سطحی بالایی از استاندارد قرار دارند.

وی ادامه ادامه داد: در ۳۰ مخزن آب در تهران نیز آب چاه با آبهای سطحی مخلوط می شود که ۲۷ مورد آن دارای نیترات زیر ۴۰ واحد بوده و تنها در سه مخزن در تهران میزان نیترات بین ۴۸ تا ۶۰ واحد است.

این مقام مسوول گفت: مطرح کردن وجود میزان بالای نیترات در آب تهران یک بحث روانی بوده که عده‌ای در این راستا قصد نگران کردن مردم را دارند و این در حالی است که بر اساس استاندارهای سازمان بهداشت جهانی میزان نیترات مجاز در آب فاقد میکروب می تواند تا حد ۱۰۰ واحد نیز باشد.

پرورش در ادامه اظهار داشت: میزان بارندگی در تهران نسبت به سال گذشته ۳٫۵ درصد کاهش نشان می‌دهد و در برخی از سدهای اطراف تهران نیز کاهش ۲۰ درصدی آب را شاهد هستیم که بر این اساس صرفه‌جویی در مصرف آب باید مد نظر شهروندان قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: پس از هدفمندی یارانه‌ها در فصل زمستان حدود چهار تا ۴٫۵ درصد در مصرف آب در تهران صرفه‌جویی شد، اما در روزهای جاری با توجه به افزایش دما این میزان به حدود سه درصد کاهش یافته ولی بهرحال امیدواریم این میزان تا پایان سال به پنج درصد برسد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران اظهار داشت: در سال گذشته حدود ۴۰ میلیارد تومان زیان داشتیم که البته اگر ودیعه اشتراک بعنوان بدهی محاسبه نشود، شرکت ما سودده خواهد بود.

پرورش اضافه کرد: قیمت تمام شده هر متر مکعب آب در تهران بر اساس نظر کارشناسان شرکت آب و فاضلاب حدود ۵۵۰ تومان است اما ستاد هدفمندی قیمت ۳۲۰ تومان برای هر مترمکعب را پذیرفته است، از سوی دیگر با توجه به اینکه مردم پس از هدفمندی میزان مصرفی خود را کاهش داده اند در عمل بطور متوسط تنها قیمت ۲۸۰ تومان برای هر متر مکعب از مردم گرفته می شود.

 

 

    نظرات