اجرای پروژه‌های غیر ‌سود‌ده فرودگاهی از محل بودجه‌های دولتی

اجرای پروژه‌های غیر ‌سود‌ده فرودگاهی از محل بودجه‌های دولتی

www.BanaNews.irمدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها با بیان اینکه اولویت اول این شرکت توسعه پروژه‌های غیر‌سود‌ده از محل بودجه‌های دولتی است، گفت: به دلیل سود‌ده نبودن برخی پروژه‌های فرودگاهی، سرمایه‌گذاری در این خصوص به صورت مشارکت دولتی خصوصی است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) محسن اسماعیلی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس ،در خصوص امکان سرمایه‌گذاری در فرودگاه‌ها اظهار داشت: پس از برگزاری اولین نمایشگاه فرصت‌های سرمایه‌گذاری در فرودگاه‌ها طی سال گذشته، بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در فرودگاه‌ها طی یک سال اخیر انجام شد.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: طی سال‌های برنامه چهارم ۲۶۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری توسط بخش خصوصی در فرودگاه‌های کشور انجام شد که برای برنامه پنجم بیش از ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در نظر گرفته و مطالعه در این‌باره انجام شده که امید است این رقم سرمایه‌گذاری مورد مطالعه، محقق شود.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور تصریح کرد: در مواردی نظیر هتل فرودگاهی، پارکینگ طبقاتی، ترمینال مسافری و موارد دیگر به‌ویژه در فرودگاه امام خمینی (ره) سرمایه‌گذاری بیش از ۸ هزار میلیارد تومان برای شهر فرودگاهی، منطقه ویژه اقتصادی، منطقه آزاد تجاری و از این قبیل فرصت‌های مناسبی است که برای توسعه فرودگاه ‌در نظر گرفته شده است.

معاون وزیر راه و ترابری با تأکید بر اینکه در فرودگاه‌های دیگر نیز به‌خصوص فرودگاه‌های پرترافیک استقبال بیشتری توسط بخش خصوصی در سرمایه‌گذاری انجام می‌شود، گفت: در فرودگاه‌های پرترافیک نظیر فرودگاه‌های مهرآباد، مشهد، اصفهان، شیراز و تبریز به علت تردد بالا، بازگشت سرمایه بخش خصوصی سریع‌تر است و فرودگاه‌های کوچک‌تر نیز برای حضور بخش خصوصی ‌فضا را ‌آماده کرده‌ایم.

* سرمایه‌گذاری مشترک دولتی-خصوصی در پروژه‌های فرودگاهی

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور در مورد سرمایه‌گذاری مشترک در فرودگاه‌ها به صورت خصوصی - دولتی، اظهار داشت: در واقع سرمایه‌گذاری که هم‌اکنون در فرودگاه‌ها انجام می‌شود نیز سرمایه‌گذاری مشترک خصوصی - دولتی است؛ سرمایه‌گذار خصوصی در سطوح پروازی، دستگاه ناوبری و ارتباطی و تجهیزات ناوبری نظیر خودروی آتش‌نشانی وارد نمی‌شود زیرا درآمدی ندارد. به عنوان مثال قیمت هر ماشین آتش‌نشانی فرودگاهی بیش از یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان است که در زیرساخت ایمنی باید فراهم شود اما درآمدی برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی ندارد که توسط شرکت فرودگاه‌ها تأمین می‌شود.

اسماعیلی افزود: همچنین خرید دستگاه‌های ارتباطی ناوبری، سطوح پروازی، احداث باند‌های پروازی، تاکسی‌ویو‌ها، پارکینگ هواپیما، دستگاه‌های امنیتی و حفاظتی، احداث ‌دیوارهای حفاظتی و ساختمان‌های جنبی فرودگاه از مواردی‌اند که پرهزینه و بدون درآمد هستند، بنابراین هیچ انگیزه‌ای برای حضور بخش خصوصی در آن باقی نمی‌ماند اما دولت خود اقدام به سرمایه‌گذاری در این زیرساخت‌ها می‌کند.

معاون وزیر راه و ترابری ادامه داد: ‌سرمایه‌گذار بخش خصوصی می‌تواند در ساخت ترمینال به روش‌ BOT ، احداث ساختمان‌های تشریفات، هتل فرودگاهی، مراکز تجاری خرید، پارکینگ طبقاتی، ‌کارگوترمینال و از این قبیل که بازگشت سرمایه تضمین شده و مطلوب است، حضور پیدا کند.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور خاطرنشان کرد: اولویت اول شرکت فرودگاه‌ها توسعه پروژه‌های غیر‌سود‌ده از محل بودجه‌های دولتی است.

 

 

    نظرات