سدهای گلابر و کینه ورس زنجان با حضور رئیس جمهور افتتاح می شوند

سدهای گلابر و کینه ورس زنجان با حضور رئیس جمهور افتتاح می شوند

سدهای گلابر و کینه ورس در استان زنجان روز دوشنبه بطور همزمان با حضور رئیس جمهور افتتاح می شود.www.BanaNews.ir

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان صبح یکشنبه در جمع خبرنگاران، گفت: سدگلابربا اهداف تامین آب کشاورزی، صنایع و خدمات، افزایش تولیدات محصولات کشاورزی، صنایع جانبی و ایجاد اشتغال احداث شده است.

جعفر فهیمی گفت: این سد بزرگترین سد شهرستان ایجرود از نظر مقدار و ذخیره سالانه آب استان زنجان است و از نظر اقتصادی و کشاورزی اهمیت زیادی برای این منطقه دارد و با بهره برداری از این سد ۸ هزار هکتار اراضی دیم شهرستان ایجرود به آبی تبدیل می شود.

وی گفت: این سد از نوع خاکی و با هسته رسی با حجم مخزن ۱۱۶ میلیون مترمکعب و ارتفاع از پی ۸۲ متر است و با بهره برداری از این سد سالانه ۴۶ میلیون مترمکعب آب برای اراضی کشاورزی و اهداف سد تنظیم می شود.

فهیمی با بیان اینکه این طرح از معدود طرحهایی است که سد و شبکه آن بطور همزمان اجرا می شود، گفت: تاکنون برای سد و شبکه طرح به ترتیب اعتباری بالغ بر ۶۳۲ و ۴۳۶ میلیارد ریال هزینه شده است و تمام مراحل طراحی و احداث این سد به دست متخصصان وسازندگان و مشاوران ایرانی انجام شده است.

وی اظهار داشت: سد کینه ورس از نوع خاکی با هسته رسی است، ارتفاع سد از پی ۴۵ متر و حجم مخزن سد در رقوم نرمال ۱۶ میلیون مترمکعب و میزان آب تنظیمی سد، سالانه ۲۲٫۵ میلیون مترمکعب است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان با بیان اینکه سد کینه ورس با هدف تامین ۵٫۵ میلیون مترمکعب آب شرب شهرستانهای ابهر و خرمدره و ۷٫۵ میلیون مترمکعب آب کشاورزی و یک میلیون مترمکعب آب صنعت همچنین تامین نیازهای زیست محیطی به اجرا درآمده است، افزود: بهبود کشاورزی در اراضی حقابه بران پایین دست سد، اشتغالزایی در منطقه و رونق اقتصادی و اجتماعی و تامین آب شرب شهرهای خرمدره و ابهر به تعدادی از روستاهای منطقه طرح از مهمترین اهداف این سد است.

وی با اعلام آمادگی ساختمان سد برای بهره برداری افزود: مطالعات سد از سال ۱۳۶۹ شروع شده، عملیات اجرایی سیستم انحراف آب سد نیز از سال ۱۳۸۰و ساخت بدنه سد از سال ۱۳۸۲ آغاز شده است.

اراضی تحت پوشش سد را هزار و ۶۰۰ هکتار در شهرستانهای ابهر و خرمدره اعلام کرد و گفت: تاکنون برای سد و شبکه این طرح اعتباری بالغ بر ۳۰۰ میلیارد ریال هزینه شده و آبگیری سد از نیمه دوم سال ۸۷ شروع شده ودرحال حاضر حدود ۱۲٫۵ میلیون مترمکعب آب در پشت سد ذخیره شده و امیدواریم با افتتاح این سد مردم شهرستانهای ابهر و خرمدره از آب این سد در مصارف مختلف بطور کامل بهره مند شوند.

 

 

    نظرات