حفاظت از پلنگ ایرانی در قزوین با جدیت بیشتری پیگیری می شود

حفاظت از پلنگ ایرانی در قزوین با جدیت بیشتری پیگیری می شود


به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان قزوین، حسن عباس نژاد مدیر کل حفاظت محیط زیست استان قزوین در این باره گفت: پلنگ ایرانی از جمله گونه هایی است که به دلیل اهمیت اکولوژیکی و جمعیت اندک آن در کشور، برنامه عمل حفاظت از آن چند سالی است که توسط سازمان حفاظت محیط زیست تدوین و جهت اجرا ابلاغ شده است .
حسن عباس نژاد افزود: حفاظت از زیستگاههای پلنگ ایرانی، جبران خسارات ناشی از پلنگ به دامداران، آموزش جوامع محلی در ۵۰ روستای هدف، مطالعات زیستگاهی و رفتاری این گونه در نقاط پر تعارض(Hot spot) از جمله اقداماتی است که اجرای آنها در دستور کار اداره کل حفاظت محیط زیست قزوین قرار گرفته و با جدیت بیشتری پیگیری و انجام خواهد شد.
وی در ادامه گفت: استان قزوین یکی از زیستگاههای مهم پلنگ ایرانی در کشور محسوب می شود و از جمعیت قابل توجهی برخوردار است وتخریب زیستگاه‌ها، کمبود غذا و کاهش طمعه پلنگ، موجبات تعارض بین انسان و پلنگ را فراهم  کرده است و از طرفی حضور دامداران در زیستگاه‌های پلنگ و عدم مراقبت‌های اولیه و اصولی از دام ها توسط چوپانان، موجب تشدید این موضوع و افزایش خسارت به دامداران شده است.
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان قزوین اظهار داشت: خشکسالی، گسترش سکونتگاه‌های انسانی، گسترش اراضی کشاورزی، احداث جاده‌ها و بزرگ راه‌ها، معدنکاری، کاهش جمعیت طعمه، قطع کریدورها و مسمومیت و شکار پلنگ از مهمترین عوامل تهدید کننده این گونه با ارزش در کشور محسوب می‌شوند.
حسن عباس نژاد تصریح کرد: حفاظت از زیستگاه‌ها و پیشگیری از تخریب گسترده آنها در کنار مدیریت تعارضات این گونه با همکاری روستائیان از مهمترین اقداماتی است که می تواند به بقاء نسل این حیوان کمک کند و رعایت مقررات چرای دام و عدم ورود دام به زیستگاههای حساس همچنین حفاظت صحیح از دامها، از مواردی هستند که روستائیان می توانند نقش بسزایی در کمک به حفاظت از این گونه ایفا کند.
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان قزوین در پایان خاطرنشان کرد: پلنگ(Panthera pardus) که مهمترین نقش را در کنترل جمعیت حیوانات آسیب رسان به مزارع و باغات نظیر گراز و خرگوش را دارد، بزرگ جثه‌ترین گربه سان موجود از راسته گوشتخواران و خانواده گربه سانان در ایران است و در لیست سرخ IUCN به عنوان گونه در معرض خطر انقراض و ضمیمه یک کنوانسیون CITES قرار دارد.
لینک اصل خبر در سایت سازمان حفاظت محیط زیست

    منبع خبر

    سازمان حفاظت محیط زیست

    سازمان حفاظت محیط زیست یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات