الگوی ملبورن در خودروزدایی
این طرح به شکلی متفاوت از تجربه شهرهای ضدخودرو، معابر یک محله را از تسلط خودروهای شخصی به نفع پیادهها آزاد میکند و امکان مسافرت سریع (کمتر از ۲۰ دقیقه) و مستقل از در طرح «محلههای ۲۰ دقیقهای»، خیابانهای اصلی حدفاصل بلوکهای شهری به «معابر سبز» تبدیل میشود –هرمحله از چندین بلوک شهری و هر بلوک از چندین پلاک ساختمانی تشکیل شده است- بهطوریکه مقامات شهری ملبورن، با این طرح، «ابربلوکهای شهری» با ویژگی دسترسی سریع اهالی محله به مراکز کار و خرید و تفریح ایجاد کردهاند. ملبورن علیه خودروها با تغییر شکل شهر به «محلههای ۲۰ دقیقهای»، دو اتفاق مثبت در این شهر رقم خورده است. در این شهر نیز تغییر کرده و تحتتاثیر این طرح قرار گرفته است. این طرح، با کمترین هزینه برای تغییر شهر به نفع پیادهها، قابل اجرایی شدن است. خودروسازی و اولویت برای تردد ماشینها، امکان پیادهروی شهروندان در اذهان برنامهریزان شهری کمرنگ شد. ...
متن کامل خبر در سایت روزنامه دنیای اقتصاد
نظرات