‌لاک پشت‌های دریایی چابهار در معرض خطر انقراض هستند

‌لاک پشت‌های دریایی چابهار در معرض خطر انقراض هستند


احمدرضا لاهیجان زاده در نخستین سمپوزیوم ملی حمایت از لاک‌پشت‌های دریایی در منطقه آزاد چابهار اظهار داشت: از مسئولان و قشرهای مختلف مردم برای حفاظت از گونه لاک پشت دریایی صمیمانه تشکر می‌کنم.

وی افزود: حمایت از گونه‌های ارزشمند لاک‌پشت‌های دریایی سواحل مکران از ضرورت‌های مهم در حفظ محیط زیست است چرا که این گونه در معرض انقراض است.

معاون دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ما به عنوان متولیان محیط زیست خواهان همکاری، مشارکت و هماهنگی تمام مسئولان، ادارات کل استان‌هایی که لاک‌ پشت‌های دریایی در سواحل آنها تخم‌گذاری می‌کنند، هستیم.

وی بر نقش آموزش و فرهنگ سازی میان جوامع محلی بر حفاظت از لاک‌پشت‌های دریایی و محل‌های تخم‌گذاری آنها تاکید کرد.

۲۰ نقطه از سواحل ماسه‌ای چابهار و کنارک محل زیست لاک پشت‌ها است

رئیس اداره حفاظت محیط زیست چابهار نیز گزارشی از روند زندگی و پراکندگی این گونه دریایی در سیستان وبلوچستان ارائه کرد و افزود:  سواحل شنی و ماسه‌ای مکران در جنوب این استان زیستگاه پنج گونه لاک‌پشت از جمله سبز، نوک عقابی، زیتونی، پشت سرخ و پشت چرمی است.

اشرفعلی حسینی اظهار داشت: بیش از ۲۰ نقطه از سواحل ماسه‌ای چابهار و کنارک از جمله گواتر، لیپار، تنگ، کچو، پُشت، کوپان سر و پزم از مهمترین زیستگاه‌ها و سایت‌های تخمگذاری لاک پشت‌ها دریایی بویژه لاک پشت‌های سبز هستند.

وی گفت: لاک پشت‌های دریایی از موجودات در معرض انقراض جهانی و جزو فهرست گونه‌های حفاظت شده «IUCN» هستند که برای چرخه حیات دریا بسیار مفید بحساب می‌آیند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست چابهار گفت: اغلب گونه‌های لاکپشت سبز و بعضا لاک پشت منقار عقابی بیشتر مراحل زندگی خود شامل تولید مثل(جفت گیری و تخمگذاری) و تغذیه را در مناطق ساحلی دریای عمان سپری می‌کنند.

وی ادامه داد: جمعیت قابل توجهی از لاک‌پشت‌های سبز در محدوده آب‌های ایران زیست می‌کنند که زادآوری این گونه دوزیستان خزنده بیشتر در سواحل شهرستان‌های چابهار و کنارک اتفاق می‌افتد.

به گزارش ایرنا در سمپوزیوم لاک‌پشت‌های دریایی مباحثی همچون پراکندگی لاک‌پشت‌ها و زادو ولد و تگ‌گزاری آنها و همچنین مسائل ومشکلات زیست محیطی این گونه دریایی مورد بحث و بررسی مسئولان و دوستداران محیط زیست قرار گرفت.

همچنین دبیرخانه حفاظت از لاک‌پشت‌های دریایی ایران و نخستین سمپوزیوم ملی لاک‌پشت‌های دریایی با حضور معاون دریایی سازمان محیط زیست کشور، مدیرعامل منطقه آزاد، مدیران کل محیط‌زیست استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر، نمایندگان محیط‌زیست مناطق آزاد کیش، قشم و اعضای هیات‌علمی و اساتید دانشگاه‌ها درمنطقه آزاد چابهار افتتاح شد. لینک اصل خبر در سایت سازمان حفاظت محیط زیست

    منبع خبر

    سازمان حفاظت محیط زیست

    سازمان حفاظت محیط زیست یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات