تولید خودرو های سواری دیزلی خیانت به سلامت مردم است/ طرح LEZ از آبان ماه در مشهد اجرایی خواهد شد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست،چهلمین جلسه کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا کلانشهر ها در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد.در این کارگروه به مسایلی نظیر ارایه سامانه سیاهه انتشار آلودگی، تولید خودرو های دیزلی، معاینه فنی کلانشهر ها و طرح کهاب پرداخته شد.

در ابتدای این نشست  یوسف رشیدی نماینده دانشگاه تهران در خصوص سامانه سیاهه انتشار آلودگی گفت: تهیه سامانه سیاهه آلودگی هوا به اطلاعاتی دست خواهیم یافت که تا کنون در خصوص آلودگی هوا در اختیار نداشتیم.

وی ادامه داد: با داشتن اطلاعات سیاهه انتشار آلودگی هوا در کلان‌ شهرها، می‌توان به منابع انتشار و نوع آلودگی دست یافت. بنابراین با داشتن این اطلاعات می توان راه حل هایی برای کاهش منابع آلودگی تعریف کرد. همچنین این طرح به پیش‌بینی‌ آلودگی هوا و تهیه نقشه های تولید آلایندگی کمک شایانی می‌کند.

رشیدی گفت: برای شهر تهران در ۹ دسته از منابع از جمله منابع متحرک، نیروگاه‌ها، پایانه‌های اتوبوسرانی، فرودگاه، پتروشیمی‌ها، راه آهن، جایگاه سوخت، منابع آلاینده خانگی تجاری و اداری تقسیم بندی و کار بر روی آن‌ها انجام شد.

وی تاکید کرد: مهم ترین خروجی طرح، این است که بتوانیم برای هر شهری به تفکیک منابع مختلف آلاینده برنامه مدونی داشته باشیم.

رشیدی با اشاره به اینکه این نرم‌افزار قابلیت کم و زیاد شدن موضوعات را دارد، گفت: به عنوان مثال اگر لازم باشد می‌توان موضوعات دیگری مانند گرد و غبار را نیز به آن اضافه کرد.

در ادامه این نشست، محمد مهدی میرزایی قمی معاون مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست در خصوص تولید خودرو دیزل گفت:تابستان امسال از سوی یکی از شرکت‌های خودروسازی، درخواست تولید سواری دیزل به سازمان حفاظت محیط زیست آمد که این سازمان مخالفت صریح خود را با تولید خودروهای سواری دیزل اعلام کرد.

بنابر این گزارش،یوسف رشیدی گفت: تجربه ما در داخل کشور نشان می‌دهد که اگر سازمان حفاظت محیط زیست حتی کمی از نظارت خود بر خودروسازان بکاهد، آنان یک بخش از تولید را حذف می‌کنند و همانطور که چند سال پیش یک خودروساز در بخش خروجی بخارات بنزین این کار را کرد بنابراین با این سابقه به این جمع‌بندی می‌رسیم که خودروهای سواری دیزلی به صلاح نیست. این در حالی است که سازمان بهداشت جهانی به صورت رسمی اعلام کرد که دود سوخت دیزل سرطان‌زا است.

او در ادامه گفت: مطالعاتی که انجام شده متوجه تفاوت اندک تست خودرو های بنزینی با نمونه مصرفی شدند اما در مورد دیزلی این اختلاف بیشتر شده است.

در ادامه این نشست، شاهسونی نماینده وزارت بهداشت گفت: از تمام کسانی که با این طرح ها به صورت قاطع مخالفت کردند تشکر می کنم.

وی گفت: طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی، این خودرو ها قطعا سرطان زا هستند و ۳۶ درصد از سرطان ریه منتسب به سوخت دیزل است.با این شرایط اگر به این طرح رای مثبت داده شود به سلامت مردم خیانت شده است.

از دیگر موضوعات جلسه کاهش آلودگی هوا، معاینه فنی خودروها و طرح LEZ بود که مرتضی الله یاری معاون دفتر آمار ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای گفت: در ۶ ماهه اول سال گذشته ۱۱ هزار و ۱۸۷ وسیله نقلیه با مراجعه به مراکز معاینه فنی خودروهای سنگین مردود شدند که این عدد در ۶ ماه اول امسال به سی و هفت هزار خودرو رسید.

وی افزود: در استان تهران در ۶ ماهه ابتدایی سال گذشته ۳ هزار و ۸۵ وسیله نقلیه در مراکز معاینه فنی مردود شدند که امسال این عدد به ۱۲ هزار و ۳۳۳ وسیله نقلیه رسید که این نشان دهنده بالا رفتن دقت و بکار گیری فناوری دور موتور در روند معاینه فنی است.

در ادامه، مهدی میرزایی قمی معاون مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: طرح LEZ از ابتدای آبان ماه در شهر مشهد اجرایی می شود و قرار است که، کد جریمه معاینه فنی نیز به زودی در شهر های اصفهان و کرج صادر شود.

طرح کاهش،هدایت، انتقال و بازیافت بخارات بنزین (کهاب ) موضوع دیگر جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوا بود که مورد بررسی قرار گرفت.

مهدی میرزایی معاون مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: اجرای طرح کهاب از دهه ۸۰ در کشور مطرح بود،کارهای خوبی انجام شد اما هنوز به اهداف مد نظر طرح دست نیافته ایم زیرا با یک سری چالش ها مواجه است.

در ادامه کاووس سامانی مسوول رهبری و ساماندهی طرح کهاب شرکت ملی پخش و پالایش گفت: اجرای طرح کهاب ابتدا در چند انبار نفت آغاز شد و به مرور به جایگاه های عرضه سوخت رسید که پایلوت آن در تهران و کرج اجرا شد.

وی افزود: در آیین نامه آن گفته شده که تمام جایگاه های عرضه سوخت تحت پوشش شرکت های زنجیره‌ای ( برند) قرار گیرند که در این صورت یک سری تسهیلات به آنها داده می شود که بر این اساس به ازای هر یک لیتر مبلغ ۶۰ ریال به آنها داده می شد که در روند اجرا به افزایش نرخ ارز برخوردیم.

وی ادامه داد: اکنون ۷۰۰ جایگاه تحت پوشش برند قرار گرفته‌اند که از این تعداد طرح کهاب در ۵۰ جایگاه تکمیل شده و در ۵۶ جایگاه نیز در حال نصب و اجرا است.بقیه جایگاه‌ها هم در حال خرید تجهیزات هستند.

وی تاکید کرد: با توجه به شرایط تحریم در کشور،هدف ما بومی کردن تجهیزات بود که بر این اساس با ۶ تولید کننده داخلی همکاری می کنیم.

سامانی افزود: از ابتدای امسال شرکت های زنجیره‌ای برای اجرای طرح کهاب تحت فشار قرار گرفتند و تسهیلات آنها از ۶۰ ریال در لیتر به ۸۰ ریال در لیتر افزایش یافت.

وی گفت: البته مشکلی که در روند اجرای طرح کهاب وجود دارد این است که باید جایگاه حداقل یک ماه تعطیل شود که بسیاری از جایگاه داران قبول نمی کنند.

مسوول راهبری و ساماندهی طرح مخابراتی شرکت ملی پخش و پالایش اظهارداشت: پیش بینی ما این است که تا پایان امسال ۱۰۰ جایگاه دیگر تحت پوشش این طرح قرار گیرند.

لینک اصل خبر در سایت سازمان حفاظت محیط زیست

    منبع خبر

    سازمان حفاظت محیط زیست

    سازمان حفاظت محیط زیست یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات